Tveter v Badebyen Drøbak 09.09.2023

 

Lørdag 09.09.2023: Tveter v Badebyen Drøbak

Det hadde blitt Sverige på fredagen, og det skulle bli Sverige igjen på søndagen, men inneklemt mellom de to turene over grensen skulle jeg se en kamp her hjemme i Østfold-kretsen. Lørdagskampen jeg valgte meg var 7. divisjons-oppgjøret mellom Tveter og Badebyen Drøbak på Tveterbanen. Det betinget nok en gang en tur opp til Sarpsborg med bussen for å bytte buss der, og kollektivtilbudet hadde jo den siste tiden vært så parodisk elendig at det i denne perioden var daglige saker om det i Fredriksstad Blad. Noe av problemet var visst store utfordringer med den nye flåten av el-busser, og deretter en sykefravær på over 30%. Heldigvis kom bussen til Sarpsborg kun få minutter forsinket denne gang, og der oppe i den andre byen kunne jeg bytte til Sandbakken-bussen.

Der fikk jeg nok et prov på at ikke alt er helt som det skal, for der buss nummer 12 skal svinge til venstre av Skjebergveien og inn på Rokkeveien, stoppet rett og slett bussjåføren, og mens jeg satt på telefonen, hørte jeg for så vidt at han ropte til noen. Det gikk et par sekunder før jeg tittet opp og oppdaget at jeg var siste passasjer og at det nok var meg han forsøkte å få kontakt med, og da måtte han faktisk spørre meg om det var her han skulle svinge til venstre! Vi kom da frem uansett, og noen få strakser senere gikk jeg av nede ved Rokkeveien snuplass og spaserte det siste snaue kvarteret opp til Tveterbanen, der dagens kamp skulle gå av stabelen.

Dette ville bli kun min andre visitt til Tveterbanen, etter at min banehopper-kompis Stig-André Lippert og jeg fikk huket den av i fjor sommer, da hjemmelaget feide over stakkars Aremark med hele 13-0. Om jeg kanskje ikke forventet fullt like stygge sifre denne dagen, var det liten tvil om jeg holdt Tveter som en stor og solid favoritt når Badebyen Drøbak var gjester. Jeg ankom med et kvarters tid til avspark, og konstaterte at det også hadde møtt opp et par andre som var på plass allerede, men noen folkefest skulle det ikke bli. Jeg talte etter hvert 18 fremmøtte, og da forsvarte det kanskje også å ha kiosken stengt.

Jeg hadde også forventet å bli oppspist av mygg og den slags, i det jeg forventet å være et skikkelig ‘mygghøl’, men det var det heldigvis lite av. Det jeg imidlertid ikke forventet var å bli shanghaiet og spurt om å påta meg rollen som linjemann av den trivelige Trosvik-dommeren som dro kjensel på meg, men man kan kanskje takke seg selv når man står i godt synlig oransje overdel rett ved midtlinjen idet lagene gjør seg klare for avspark. Det dreide seg uansett kun om å bistå med hvorvidt ballen krysset sidelinjen, og den oppgaven levde jeg greit med uten at hverken forventningspress eller prestasjonsangst tok overhånd.

I fjor kjempet også Tveter helt i toppen, og det utviklet seg etter hvert en ren duell mellom de og Borgen 2, der det sistnevnte andrelaget dessverre tok avdelingstittelen og opprykket til slutt. Nå var jeg neppe den eneste som håpet at Tveter i år skulle klare det fremfor et reservelag, slik det så ut til å kunne bli i kretsens to andre 7. divisjons-avdelinger. Det så da også lovende ut, for i 7. divisjon Østfold avdeling 2 hadde Tveter en luke på henholdsvis åtte og ti poeng ned til forfølgerne Gresvik 2 og HSV Fotball 2. De to sistnevnte hadde imidlertid én kamp mindre spilt, og Tveter hadde også igjen begge på bortebane, så de hadde ikke råd til så mange feilskjær om de skulle sørge for at vi får et førstelag opp fra denne avdelingen.

Gjestene fra Drøbak stilte som vanlig i sine fjonge lilla drakter, og de lå trygt plassert litt lenger bak i den store gruppen litt bak tettrioen men med god avstand ned til bunnlagene i avdelingen. De har vel så vidt jeg har skjønt også bestemt at de ikke er interessert i noe opprykk fra 7. divisjon, og i år var det uansett ikke noe tema, så da var de nok kanskje fornøyd med tingenes tilstand. Dommeren fra Trosvik – som for øvrig hadde med seg familien som ‘heiagjeng’ – sjekket at begge keeperne var klare, og det var også karen i oransje Rangers-kostyme på sidelinjen, og dermed ble kampen blåst i gang på Tveterbanen.

I kampens femte minutt tok Tveter ledelsen på et langskudd fra Emil Tønnesen, og ti minutter senere var den ledelsen doblet til 2-0. Badebyen mistet ballen i eget forsvar, og det utnyttet Tveter, som økte ved Soleiman Sharifi. Litt senere oppsto en litt vrien situasjon for dommeren, der en Badebyen-spiller er gjennom og kolliderer med en Tveter-forsvarer og Tveter-keeperen. Jeg synes han løste det fint, for til tross for protester fra gjestene om at det burde vært rødt, mener jeg gult kort og straffespark var en riktig løsning. Det gikk litt tid før Badebyen fikk tatt straffesparket, da de virket mer opptatt av at det burde vært rødt. «Dette ville ikke skjedd i La Liga», mente en av bortespillerne, og jeg måtte dra på smilebåndet av dommerens svar: «Vi er ikke i Spania nå, kompis, og du spiller i 7. divisjon; ikke i La Liga».

Joachim Unger scoret etter hvert på straffesparket, og reduserte med det til 2-1, men Tveter gjenopprettet snart sin tomålsledelse med et flott skudd fra Emil Tønnesen, som dermed noterte seg for sitt andre for dagen. Tveter malte nå på, og kunne like etter økt med et frekt hælspark som ble klarert helt inne på streken, før de deretter fikk en ny god sjanse blokkert. Med drøyt ti minutter til pause sto det 4-1 etter et flott angrep der det ble lagt tilbake til en spiller som hoppet over og lot bedre plasserte Soleiman Sharifi avslutte i mål. Kun et minutt etterpå var det Aleksander Back Kruse sin tur til å vise seg frem der han driblet frem og tilbake for å finne en åpning for deretter å dunke inn 5-1.

Det var stillingen halvveis, men det var gjestene som slo til først etter hvilen. I det 53. minutt sendte de en lang ball opp mot Petter Steinmo, og han fikk vendt opp, kranglet seg forbi en forsvarer, og limt ballen opp i krysset til 5-2. Fire minutter senere hadde Tveter et skudd i stolpen, før de ytterligere to minutter senere økte til 6-2 ved Mathias Hoen Johansen. Badebyen hadde deretter en god mulighet hvor Tveter-keeperen reddet til corner. I det 78. minutt satt Tveter imidlertid den siste spikeren i Badebyen-kista. Et merkelig mål, men alle teller, og det sto 7-2. Jeg var ikke kar om å identifisere målscoreren inne i kaoset foran målet, og det har heller ikke blitt offentliggjort senere, så akkurat det får sto ubesvart. Det endte uansett 7-2, og i skrivende stund vet vi at Tveter også vant avdelingen og rykket opp til slutt, så gratulerer med det!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Tveter v Badebyen Drøbak 7-2 (5-1)
7. divisjon Østfold avd. 2
Tveterbanen, 9 September 2023
1-0 Emil Tønnesen (5)
2-0 Soleiman Sharifi (15)
2-1 Joachim Unger (pen, 27)
3-1 Emil Tønnesen (29)
4-1 Soleiman Sharifi (35)
5-1 Aleksander Bach Kruse (36)
5-2 Petter Steinmo (53)
6-2 Mathias Hoen Johansen (58)
7-2 ???
Att: 18 (h/c)
Admission: Free

Next game: 10.09.2023: Hogstorps IF v Morlanda GoIF
Next norwegian game: 11.09.2023: Fredrikstad 2 v Start 2
Previous game: 08.09.2023: IFK Strömstad v Groheds IF
Previous norwegian game: 06.09.2023: Ise v Hvaler (@ Sarpsborg treningsfelt)

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg