Morecambe v Charlton Athletic 14.03.2023

 

Tirsdag 14.03.2023: Morecambe v Charlton Athletic

Etter at onsdagen hadde vært en ny fiasko rent fotballmessig, med avlysning, var det nå bare å forlate Wigan og Greater Manchester med uforettet sak og heller sette kursen mot Morecambe for å avslutte turen med kamp der. Ferden gikk med tog fra Wigan North Western til Lancaster, der det ble togbytte og et nytt tog den ikke altfor lange veien derfra til Morecambe. Noen ser ut til å mene at jeg snart må ha besøkt hver eneste krok av Storbritannia, men slik er det altså selvsagt ikke. Til tross for at Morecambe har vært vurdert ved en anledning eller to tidligere, var dette faktisk første gang jeg befant meg i den byen. Jeg gikk fra jernbanestasjonen ned mot sjøen og promenaden der, og jeg slo meg ned med en pint på The Kings Arms mens jeg ventet på å kunne få sjekke inn ved Crown Hotel, der jeg hadde betalt £51,64 for overnatting.

Morecambe er en by som ligger nord i grevskapet Lancashire, ut mot Irskesjøen og den store bukta Morecambe Bay. Det var tidligere noen små fiskerlandsbyer her, før Morecambe vokste frem rundt en anlagt havn på 1800-tallet. På midten av 1900-tallet var den blitt en såkalt seaside resort, og selv om storhetstiden er et fjernt minne og de to store pirene nå for lengst er borte, er turismen fortatt meget viktig. Over den nevnte Morecambe Bay kan man skue over på Cumbria og Lake District i det fjerne, og fra Heysham like nord for Morecambe går det ferge til både Isle of Man og Belfast. Morecambe hadde ved folketellingen i 2011 et innbyggertall på rett i underkant av 35 000; noe som var en nedgang på rundt fem tusen fra forrige gang.

Byens mest kjente landemerke er sannsynligvis statuen av komikeren Eric Morecambe (født Bartholomew) som tok fødebyens navn som sitt artistnavn, og den står nede ved promenaden langs Irskesjøen. Etter å ha tatt en titt på den, unnet jeg meg en pubrunde som startet på The Bull. Deretter gikk turen videre til Joiners Arms og The Masons, før tiden var moden for et middagsmåltid ved Wetherspoons-puben The Eric Bartholomew. Pubrunden fortsatte med turer innom The Chieftain og The Lord Nelson,før jeg kom meg med en buss utover mot kveldens kamparena, der Morecambe skulle være vertskap for Charlton Athletic.

Morecambe FC ble stiftet i 1920, og tok plass i Lancashire Combination. I 1925 vant de sin første av etter hvert fem titler i den ligaen, men deretter fulgte snart også en periode hvor de slet både sportslig og økonomisk, og hvor det var en kamp for å overleve. I 1960-årene hadde de en god periode, og vant igjen Lancashire Combination i både 1962, 1963, 1967 og 1968. Etter sistnevnte triumf var de samme år med å stifte dagens Northern Premier League, mens en av deres store triumfer kom i 1974, da de spilte seg frem til finalen i FA Trophy og sikret seg troféet ved å slå Dartford i Wembley-finalen. I ligaen slet klubben imidlertid gjerne på nedre halvdel av NPL, og fortsatte med det utover på første halvdel av 1980-årene.

Et par gode cupinnsatser var da medvirkende til at man fikk en ny optimisme rundt klubben, og i 1996 kunne de slippe jubelen løs da manager Jim Harvey ledet klubben til opprykk til Conference. Der etablerte de seg raskt som et godt lag som ved flere anledninger snuste på opprykk og playoff-plasseringer (etter at sistnevnte ordning kom på plass på dette nivået). I november 2005 fikk manager Harvey hjerteinfarkt under en hjemmekamp, og hans gode venn Sammy McIlroy ble ansatt som midlertidig manager ut sesongen. Da Harvey skulle ha sin første dag tilbake på jobb, ble han møtt med oppsigelse, og McIlroy fikk jobben på permanent basis. Grunnet dette skal de to gamle vennene fra Nord-Irland visstnok fortsatt ikke være på talefot.

Der McIlroy allerede i sin andre sesong hadde tatt Macclesfield Town opp i Football League, trengte han kun én full sesong på å gjøre det samme med Morecambe. Våren 2007 ble en tredjeplass fulgt opp med opprykk via playoff. York City ble eliminert i semifinalene før Exeter City ble slått i finalen på Wembley. Selv etter at McIlroy forsvant fire år senere, har Morecambe etablert seg i Football League. Våren 2010 kvalifiserte de seg for playoff uten suksess etter en fjerdeplass, men ellers var de gjerne å finne på midten eller på nedre del av League Two-tabellen. Våren 2021 ble det igjen en fjerdeplass, og denne gang gikk det bedre. Tranmere Rovers ble slått i semifinalene, og i finalen mot Newport County vant Morecambe 1-0 og sikret seg opprykk til League One. Der debuterte de forrige sesong med en 19. plass, og nok en gang var fokuset på å overleve i den divisjonen.

Ved billettlukene på det jeg fortsatt velger å kalle Westgate Stadium (selv om det selvsagt også er belemret med sponsornavn) fikk jeg betalt £20 for en billett på ståtribunen West Stand bak det ene målet, og jeg fikk også byttet £3 mot et eksemplar av kveldens 48-siders kampprogram før jeg slo fast at det var mer enn nok tid for å lade opp med en siste pint på puben The Hurley Flyer på nabotomta. Da Morecambe sommeren 2010 valgte å flytte ut fra Christie Park, hadde den vært klubbens hjemmebane siden 1921, men hadde kort tid etter blitt jevnet med jorden og erstattet med en stor Sainsbury-butikk. Deres nye stadion har to kortsider som begge er ståtribuner, mens hovedtribunen på den ene langsiden byr på sitteplasser. På den andre kortsiden er det en åpen ståtribune, og den er visst bygget slik med hensikt for å gi en følelse av å minne om Christie Park. Kapasiteten oppgis å være 6 476, mens tilskuerrekorden på tidspunktet for mitt besøk var 5 831 og stammet fra forrige sesong, da de møtte mot Sunderland og sikret plassen på sesongens siste dag.

Morecambe befant seg i poengnød nede i nedrykkssonen, mens Charlton Athletic lå litt under midten av tabellen og heller ikke var sikre. 3 795 tilskuere skulle imidlertid få se en første omgang der det var liten tvil om hvem som hadde vært best. Etter et drøyt kvarter tok gjestene fra sørøst-London ledelsen da Miles Leaburn sendte ballen i mål med en volley. Tjue minutter var så vidt passert da en corner ble headet tilbake i feltet til Corey Blackett-Taylor som dunket inn 0-2. Morecambe hadde lite å by på fremover, og et overbevisende Charlton hadde tilsynelatende full kontroll. Det virket allerede avgjort da Blackett-Taylor et par minutter før pause headet inn et innlegg fra Tyreece Campbell og økte til 0-3 med sitt andre for dagen.

Etter pause fikk Morecambe sin redusering etter en times spill, da Donald Love fikk fulltreff, men om Morecambe fikk fornyet håp, var det nokså kortvarig. Åtte minutter senere hadde Scott Fraser spilt vegg med en medspiller og gjenopprettet gjestenes tremålsledelse ved å sette inn 1-4. Morecambe-folket var oppgitt, og med rette, men Charlton hadde levert en solid kamp og vant fortjent. I ettertid kan jeg fortelle at Morecambe til slutt endte opp med å rykke ned tilbake til League Two. Etter kampslutt for turens trettende og siste kamp spaserte jeg selv tilbake mot hotellet, og unnet meg en tur innom JB’s Bar før jeg tok kvelden og fikk meg litt søvn før hjemreisen dagen etter. Jeg skulle på onsdagen fly hjem fra Manchester Airport, og turen gikk med tog fra Morecambe til Lancaster og videre derfra til Manchester Airport, hvor jeg bevilget meg en skikkelig frokost på flyplass-puben Bridgewater Exchange før jeg fløy tilbake til Gardermoen. Turen var ved veis ende.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

English ground # 577:
Morecambe v Charlton Athletic 1-4 (0-3)
League One
Westgate Stadium, 14 March 2023
Att: 3 795
0-1 Miles Leaburn (17)
0-2 Corey Blackett-Taylor (21)
0-3 Corey Blackett-Taylor (43)
1-3 Donald Love (61)
1-4 Scott Fraser (69)
Admission: £20
Programme: £3

Next game: 18.03.2023: Fredrikstad v Sarpsborg 08
Next UK game: 11.08.2023: Haverfordwest County v Pontypridd United
Previous game: 11.03.2023: Porthmadog v Colwyn Bay

More pics

This trip on a map

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg