Lyngby BK v Nykøbing FC 11.03.2022

 

Fredag 11.03.2022: Lyngby BK v Nykøbing FC

Etter å ha kommet hjem fra Danmark tirsdag kveld, ble det ikke altfor lange oppholdet i Norge før jeg igjen var på farten med en ny tur dit ned. Jeg skulle fly ned til København fredag morgen, og hadde i den forbindelse bestemt meg for å overnatte hos min mor i Drøbak fra torsdagen. Imidlertid skulle også Stjernen gjeste Frisk Asker i deres nye storstue på torsdag. Jeg vurderte et øyeblikk å droppe den, men Mr. Red Beavers, Runar Sandsengen, overtalte meg ved å tilby skyss til Asker og å slippe meg av ved Korsegården på vei tilbake. Det kunne jeg ikke takke nei til, og dermed fikk jeg også se Stjernen nok en gang snu underlege og vinne hele 6-1 i den nye Risenga ishall før jeg kom meg til Drøbak.

Forrige helg hadde Superligaen blitt fullført for min del, og denne helgen skulle også 1. Division fullføres med de siste to banene jeg hadde tilgode å besøke. 09.55- avgangen til SAS fraktet meg trygt ned til Kastrup, og derfra var det bare å toge inn til København sentrum, der jeg igjen hadde booket City Hotel Nebo på Istedgade som min base. Opprinnelig var tre overnattinger bestilt, men jeg hadde jo i ettertid bestemt meg for å droppe returen til Norge på mandagen for å heller dra rett videre til Beograd (og Rangers sin bortekamp mot Crvena Zvezda) på tirsdagen, og dermed bestilt en fjerde natt. Det kom på totalt 1679 danske kroner, og i resepsjonen ordnet de det greit slik at jeg slapp å bytte rom på mandagen.

Jeg valgte å betale 500 kroner for et 4 dagers City Pass av typen ‘large’ (som gir fri reise på alt av kollektiv og dekker hele hovedstadsområdet og vel så det; blant annet helt opp til Helsingør), og med det gjort var det bare å sette kursen nordover. S-toget med Hillerød i panna fraktet meg så langt som til Lyngby, der jeg steg av og fant frem til bodegaen Lille Fortun. Kongens Lyngby ligger rundt 11 kilometer nord for København sentrum, og er således en forstad eller drabantby til København. Det er litt vanskelig å tallfeste noe innbyggertall for selve Kongens Lyngby, men Lyngby-Taarbæk kommune (hvor Kongens Lyngby er det største stedet) har omtrent 57 000 innbyggere.

Her har man funnet bevis på at det var bosetninger i området allerede for rundt 8 500 år siden. Navnet Lyngby stammer fra vikingtiden, og indikerer at byen ble grunnlagt på den tiden. ‘Kongens’-delen av navnet menes å ha vært en måte å skille den fra andre steder med samme navn, i tillegg til at området her inntil reformasjonen i 1536 var krongods som altså tilhørte kongen. Da togforbindelsen med København kom i 1863 (og ble forlenget til Helsingør året etter), medførte det at det rikere borgerskap i København fikk muligheten til å bosette seg i Kongens Lyngby, og i tillegg sørget det for at industrien blomstret. Dette var også det første sted i Danmark som fikk elektrisk belysning. I dag har Kongens Lyngby for lengst vokst sammen med både København og andre forsteder nord for hovedstaden.

På Google Maps hadde jeg funnet noe som utfra navnet Lyngby Fan Bar tydet på at det rett utenfor stadion ville være være mulig å lade opp til kamp med en øl inne i varmen, så jeg tok snart en buss mot stadion og spaserte det siste strekket fra der den slapp av. Denne ‘baren’ viste seg imidlertid å kun være en utendørs greie der man har satt opp to-tre containere med blant annet ølsalg, og jeg angret nå et lite øyeblikk litt på at jeg hadde dratt opp så tidlig at det fortsatt var over halvannen time til kampstart, men selv om det var kaldt og surt, ga containerne i hvert fall litt le for vinden som til tider gikk gjennom marg og bein. Heldigvis hadde jeg husket både lue og hansker, og jeg overlevde frem til jeg gikk inn på selve stadionet med en drøy halvtime til avspark.

Lyngby Boldklub ble stiftet i 1921, ved at 30 unge menn brøt ut av fotballavdelingen til Lyngby IF for å stifte sin egen klubb, og de har jo dermed også nylig markert 100-årsjubileum. Klubben sikret det danske seriemesterskapet i både 1983 og 1992, i tillegg til at de tre ganger har blitt nummer to, og fire ga ganger nummer tre. I den danske cupen har de tre titler; i 1984, 1985 og 1990. Lyngby spilte så sent som i 2017/18 i Europa League kvalifiseringen, men rykket året etter ned fra Superligaen. De returnerte på første forsøk, men i fjor endte 2020/21-sesongen med nytt nedrykk slik at de igjen nå er å finne i 1. Division. De håper dog på en umiddelbar retur nok en gang, og la beslag på andreplassen bak ledende FC Helsingør, mens dagens gjester fra Nykøbing hadde mer enn nok med å kjempe om en plass på øvre halvdel av tabellen før den skal splittes.

Lyngby Stadion åpnet i 1949, og har vært hjemmebane for Lyngby BK helt siden den gang. Det er en tribune på hver langside, hvorav den vestlige ble byttet ut så sent som i 2013. Tre år senere kom en ny åpen tribune på plass på den sydlige kortsiden, men den var åpenbart ikke i bruk denne dagen, og ifølge min groundhopper-kollega Klaus Parmo Jensen (som snart skulle holde meg med selskap på Lyngby Stadion), blir det vel egentlig kun brukt til store oppgjør med klubber som Brøndby og FCK på besøk. På den nordlige kortsiden er det ikke noe særlig med tribune, men her ser man godt spor etter den gamle løpebanen, og også er det noen avsatser igjen av en tribune på den ene del av svingen.

Som jeg var inne på hadde Klaus Parmo Jensen sett at jeg var i Danmark igjen, og tatt kontakt med spørsmål om jeg skulle til Lyngby. Da jeg bekreftet dette, sa han at han også hadde tenkt seg dit, og vi avtalte å møtes oppe på enden av den østlige tribunen, der vi ble stående og se mesteparten av kampen fra. Klaus insisterte nå på å stå for innkjøp av pølse og øl, og en ting jeg merket med ved utsalgene på Lyngby Stadion var at det gjerne er store køer hele kampen gjennom. Vanligvis dør de jo gjerne hen i løpet av kampen, og tar seg opp igjen i pausen, men Klaus bekreftet at det ved samtlige av hans besøk til Lyngby har vært en konstant kø hele kampen gjennom, slik det også var denne kvelden. Han fortalte også at Lyngby er en klubb som har et meget trofast publikum, og at man derfor gjerne opererer med nokså like tilskuertall uavhengig om det er spill i Superligaen eller 1. Division som gjelder (selvsagt sett bort fra at flere av de større Superliga-klubbene har med seg flere bortefans.

Lyngby hadde som nevnt andreplassen før de nå tjuvstartet helgens runde, med fem poeng opp til FC Helsingør, men kun målforskjellen foran treer Hvidovre, så en seier ville komme godt med. Det ville det også for et Nykøbing-lag som jaktet sjetteplassen og hadde ett poeng opp til HB Køge. Lyngby gikk ut i hundre og hadde blant annet en kjempesjanse i det sjuende minutt, da Rezan Corlu traff stolpen. Det første 10-15 minuttene ble de 3 784 tilskuerne vitne til et veldig press fra hjemmelaget, og det virket nærmest som om det kun var et tidsspørsmål før Lyngby-målet ville komme, men det ville seg ikke foran mål for hjemmelaget, og da smalt det i motsatt ende noen minutter før pause. Selv om Nykøbing kom noe mer med etter Lyngbys voldsomme start, var det liten tvil om at det var mot spillets gang at Mathias Johannsen headet inn 0-1 i det 42. minutt. Lyngby hadde vært best i første omgang, men det var Nykøbing som gikk i garderoben med ledelse halvveis.

Etter å hentet nye forsyninger med pølse og øl (Klaus avslo da han var mett og skulle kjøre hjem etter kamp), så vi at Lyngby omsider fikk sin velfortjente utligning i andre omgangs tiende minutt. Magnus Kaastrup fant navnebror Magnus Westergaard med et innlegg, og da sto det 1-1. Jeg var vel neppe den eneste som nå sto med en følelse av at en Lyngby-seier nå lå i kortene, men de hadde visse utfordringer med å bryte ned Nykøbing-forsvaret, og gjestene var ved flere anledninger skumle på kontringer. Klokka tikket rett og slett mot et uavgjort-resultat som Lyngby-fansen neppe ville være helt tilfreds med. Så på overtid kom vinnermålet, men ikke den veien vi forventet. I det andre tilleggsminuttet fant et innlegg frem til Mathias Kristensen som etter en fin berøring sendte ballen i mål for Nykøbing. 1-2, og frustrasjonen var til å ta og føle på på Lyngby Stadion. Lyngby rakk å få en mulighet til å utligne helt på tampen, men måtte se seg slått.

Jeg takket Klaus for selskapet og tok umiddelbart beina fatt i et forsøk på å rekke et tog som skulle gå fra stasjonen Lyngby Lokal; på en lokal linje mellom Jægersborg og Nærum. Den rakk jeg med et par små minutters margin, og ble med til endestasjonen Jægersborg, der jeg kom meg med S-toget mot sentrale København. Grunnet en påkjørsel viste det seg at trafikken gjennom København H var stanset, så toget gikk nå kun til Østerport, men derfra hoppet jeg på metroen. Jeg trakk meg nokså stille og rolig tilbake og fant senga, for dagen etter var jo også en dag, og da hadde jeg planlagt ikke bare en kamp som ville bety komplett 1. Division for meg, men også å i den forbindelse møte en gammel kompis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danish ground # 40:
Lyngby BK v Nykøbing FC 1-2 (0-1)
1. Division
Lyngby Stadion, 11 March 2022
0-1 Mathias Johannsen (42)
1-1 Magnus Westergaard (55)
1-2 Mathias Kristensen (90+2)
Att: 3 784
Admission: 100 DKK

Next game: 12.03.2022: Hvidovre IF v FC Helsingør
Previous game: 09.03.2022: Moss v FK Eik Tønsberg 871
Previous danish game: 07.03.2022: AGF Aarhus v FC Nordsjælland

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg