FBK Karlstad v IFK Åmål 08.08.2021

 

Søndag 08.08.2021: FBK Karlstad v IFK Åmål

Søndagens første kamp i Mellerud var historie da jeg satt meg på toget tilbake til Karlstad. Jeg skulle ha snaue tre kvarter på meg til å komme meg av toget og ta meg til Örsholmens IP, der FBK Karlstad skulle være vertskap for IFK Åmål. Heldigvis var denne gang toget ikke mange minuttene forsinket, men da jeg gikk av toget i Karlstad og var på vei bort til et par ventende taxier, slo det meg. Jeg hadde glemt å ta ut mer kontanter som jeg ville kunne trenge for å betale meg inn på kampen, og dermed måtte jeg gå på jakt etter en minibank. Det skulle vise seg å være litt av en oppgave.

De to første stedene jeg sjekket viste seg å være innendørs automater i bankenes foajé som nå var stengt. Den neste viste seg å være fjernet. Men heldigvis var alle gode ting fire, etter å ha travet halve Karlstad sentrum rundt og kastet bort masse tid. Heldigvis kom jeg snart over en ledig drosjekusk som jeg beordret til Örsholmens IP, og etter noen sekunders betenkningstid forsto han meget vel hvor det var og satt kursen dit. Han skysset meg over på øya Örsholmen og deretter opp til anlegget som har en rekke fotballbaner, der han slapp meg av rett utenfor inngangspartiet og ønsket meg god kamp.

For å ta litt om Karlstad, er det som kjent en by som ligger i nordenden av Sveriges største innsjø Vänern; ved deltaet der Sveriges lengste elv Klarälven (Trysilelva) renner ut i denne. Byen ble grunnlagt av Karl IX i 1584, og er nok for mange nordmenn kjent for ishockeylaget Färjestad. I 1865 brant store deler av Karlstad sentrum ned, og ble deretter bygget opp igjen med et nytt gatesystem. Det var også her i Karlstad at man i 1905 hadde forhandlinger mellom den norske og svenske regjeringen angående Norges selvstendighet. I dag bor det rundt 66 000 mennesker i selve Karlstad by, og drøyt 90 000 i kommunen med samme navn. Karlstad er også en studentby, og universitetet der har rundt 16 000 studenter.

Jeg ankom i grevens tid idet aktørene som allerede hadde inntatt banen gjorde seg klare til å starte kampen. Inngangspartiet var overraskende nok ubemannet for anledningen, så jeg gikk inn og spurte en som åpenbart var en klubbrepresentant om dette. Han så litt rådvill ut, og tilkalte en kollega som han fortalte at de hadde fått besøk fra Norge og lurte på hva de skulle gjøre. Det virket som om det var Swish (den svenske varianten av Vipps) som gjaldt her, og han fortalte at det egentlig var 50 kroner i inngangspenger, men at jeg bare kunne kjøpe noe i kiosken i pausen. Det lovet jeg.

FBK Karlstad ble i 1971 stiftet av blant andre ishockeyspilleren Ulf Sterner, som (om man ikke regner med emigrerte svensker) var den første svenske til å spille i NHL. Det skjedde visst etter at aktører som tidligere hadde operert under fanen til Färjestad hockey stiftet en rendyrket fotballklubb. FBK står da også for Fotbollsklubben Karlstad. Hovedfokus har tydeligvis vært på aldersbestemt fotball, og klubben har da også over 3 500 spillere i forskjellige aldersklasser. Etter at A-laget var helt nede i Division 6 for tjue år siden, vant klubben i 2017 sin Division 3-avdeling på målforskjell foran Nordvärmlands FF og sikret opprykk til Division 2. Der ble det tøft, og FBK er nå tilbake i Division 3 Västra Svealand.

Det var intet kampprogram, men en titt på tabellen ved hjelp av nettet viste at FBK sto med 4-0-1 på sine fem seriekamper hittil. Gjestende IFK Åmål hadde tapt samtlige av sine seks kamper, og en av disse var det omvendte oppgjøret i Åmål kun en uke tidligere. Mens kampen ble blåst i gang tok jeg en liten runde på det koselige anlegget som domineres av den flotte hovedtribunen på den nærmeste langsiden. På motsatt langside er det dessuten en åpen tretribune, og også en snodig ‘plattform’, i tillegg til at laglederbenkene også befinner seg på denne siden. Örsholmens IP er som sagt et trivelig sted å se fotball.

Vertene tok ledelsen etter tolv minutter ved Viktor Olsson som headet inn i bortre hjørne, og fem minutter bredsidet Viktor Aronsson Eriksson inn 2-0. Allerede var det tilsynelatende dårlig stemning og krangling innad i hjemmelaget, og da de skuslet bort en kontringsmulighet et par minutter senere, ble det fullt fyr i teltet. I et Åmål-lag bestående av nesten utelukkende spillere med innvandrerbakgrunn, gikk kommunikasjonen tydeligvis på en rekke forskjellige språk, men da av spillerne deres røk i tottene på hverandre, gikk det for anledningen på svensk. Den ene ble rasende fordi den andre var «självis» og ikke passet ballen til ham, og snart hadde det utviklet seg til munnhuggeri, knuffing, kvelertak og stadig grovere fornærmelser og trusler av både seksuell og voldelig art mot både lagkameraten og dens familiemedlemmer.

Det var egentlig nokså komisk, men noe overraskende nøyde dommeren seg med et «lugna ned nu, grabbar» da han gikk mellom og fikk skilt kamphanene. Sannelig klarte ikke Åmål også å redusere noen minutter senere ved Olivio Franco, og da får man tro at stemningen var noe bedre. Det var imidlertid liten tvil om at FBK var det beste laget, og Simon Wagnsson headet inn 3-1 i det 39. minutt, før Haytham Chebil hadde en enkel oppgave med å bredside inn 4-1 fire minutter senere. Det var overhodet ikke noe ufortjent ledelse FBK hadde til pause, selv om de også hadde vært effektive. Pausen benyttet jeg til å kjøpe meg en korv og noe å drikke, og insisterte samtidig på at frøkna der la 60-70 kroner som jeg ga henne i klubbkassa siden jeg ikke hadde fått betalt meg inn tidligere.

Da FBK traff tverrliggeren allerede et halvt minutts tid ut i andre omgang, var det kanskje et varsel om at vi hadde mer i vente, men et minutt senere var det IFK Åmål sin tur til å skyte i tverrliggeren. Fem minutter ut i omgangen økte imidlertid Haytham Chebil til 5-1, og tolv minutter senere fikk han sitt hattrick da han sørget for 6-1. Nå hadde jeg sett et hattrick i begge dagens kamper, og Viktor Olsson ville ikke være noe dårligere, for han med scoringer i det 77. og 87. minutt hadde også han notert seg for hattrick. I det 88. minutt fikk Haytham Chebil sitt fjerde mål da han fastsatt sluttresultatet til hele 9-1, og det er ikke verst å se en firemålsscorer i to forskjellige kamper på samme dag.

Var det FBK som var gode eller IFK Åmål som var svake? Tja, kanskje en blanding, men IFK Åmål virket til tider fryktelig svake, og det er i hvert fall ikke noe styrketegn at moralen i laget svikter og at man kollapser til de grader – selv mot motstand som kan vise seg å komme til å kjempe helt i toppen. Jeg hadde talt 88 tilskuere, men de offisielle kildene mente at det kun var 70 tilskuere som så målfesten. I løpet av andreomgangen hadde det for øvrig begynt å regne, slik at det fristet lite med en 40 minutter lang spasertur tilbake til sentrum. Jeg hadde derfor bestilt meg en taxi som nå kom kjørende for å plukke meg opp og skysse meg.

Tilbake i Karlstad sentrum var dessverre Carlstad Ölhall stengt, men det ble likevel en liten tur ut på byen i form av en tur på The Bishops Arms. Det var dog stille og rolig, og jeg trakk meg egentlig nokså tidlig tilbake til hotellrommet med min bok. Dagen etter var det hjemreise med buss fra Karlstad klokken 12.00, men den ankom først Oslo rundt to og en halv time forsinket takket være kaos på den norske grense. Ikke pga trafikk og kø, men fordi styresmaktenes personell der gjorde sitt ytterste for å gjøre det til en så tidkrevende prosess som mulig, slik jeg mistenker at man har fått ordre om fra øverste hold for å avskrekke folk fra å krysse grensene. Men jeg kom meg da omsider hjem; om enn noe senere enn tenkt. Og da var det rett på kamp…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Swedish ground # 18:
FBK Karlstad v IFK Åmål 9-1 (4-1)
Division 3 Västra Svealand
Örsholmens IP, 8 August 2021
1-0 Viktor Olsson (13)
2-0 Viktor Aronsson Eriksson (18)
2-1 Olivio Franco (27)
3-1 Simon Wagnsson (39)
4-1 Haytham Chebil (43)
5-1 Haytham Chebil (51)
6-1 Haytham Chebil (63)
7-1 Viktor Olsson (77)
8-1 Viktor Olsson (87)
9-1 Haytham Chebil (88)
Att: 70 (my h/c was 88)
Admission: 50 SEK
Programme: None

Next game: 09.08.2021: Østsiden v Rakkestad
Next swedish game: 22.08.2021: BK Olympic v KSF Prespa Birlik
Previous game: 08.08.2021: Melleruds IF v Skärhamns IK

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg