Eika Krapfoss v Vansjø/Svinndal 28.09.2021

 

Tirsdag 28.09.2021: Eika Krapfoss v Vansjø/Svinndal

Jeg hadde denne dagen planlagt en dobbel i Moss, der Eika Krapfoss skulle ha hjemmekamp klokken 17.00, mens Ekholt skulle i aksjon klokken 20.00. Eller så trodde jeg fortsatt da jeg dro hjemmefra, men det skulle vise seg at Ekholt sin kamp hadde forsvunnet fra agendaen siden kvelden før da jeg på veien tok en dobbeltsjekk. På det tidspunktet var jeg allerede på vei mot Moss, og denne gang valgte jeg buss, siden togene til Vy den siste tiden hadde vist seg totalt upålitelige. Det var kanskje greit jeg gjorde, for det skulle ikke overraskende vise seg at det var togkluss også denne dagen. Det jeg derimot ikke hadde tatt helt høyde for, var at det også var litt kaos i Fredrikstad sentrum i forbindelse med arbeidet med og stengingen av Kråkerøybrua.

Rutebussen er også langt billigere enn toget, men denne gang var også den over et kvarter forsinket, før den brukte nesten en halvtime bare på å komme seg fra Fredrikstad bussterminal og forbi Værstebrua. Det sørget for at jeg fikk dårlig tid, men jeg hoppet av ved Melløs med kun få minutter til avspark på Ørejordet, der jeg ankom heseblesende idet dommeren blåste i gang kampen mellom Eika Krapfoss og bortelaget Vansjø/Svinndal. Jeg hadde først blitt møtt av en BMX-bane der det senere skulle bli stor aktivitet, og en tribune som er vendt bort fra banen – mot BMX-banen – men som likevel kan brukes som utkikkspunkt for å se fotball om man står øverst og skuer utover banen som byr på deilig naturgress med intet annet av fasiliteter.

FK Eika ble stiftet i 1971, og det fortelles at banen ble åpnet med pomp og prakt samme sommer. Det er lite jeg ellers vet om klubben og deres eventuelle meritter, men de spiller nå i hvert fall i Østfold-kretsens 7. divisjon Østfold (avdeling 3), der de nå altså skulle ta imot Vansjø/Svinndal. Det ble allerede tidlig klart at det var en viss nivåforskjell her, og i det sjuende minutt tok V/S ledelsen. Mens jeg slet med et kranglevorent nett, slet deretter imidlertid V/S med å omsette sjansene i ytterligere scoringer, men etter en halvtime scoret Sondre Erøy Belgen det første av sine etter hvert fire mål, og kort etter kom 0-3. Fem minutter før pause sto det 0-4, og det kunne vært mer om ikke Eika-keeperen hadde vartet opp med et par gode redninger, som dobbeltredningen sekunder før dommeren blåste for pause.

Innen den tid hadde jeg omsider også fått nettet til å samarbeide, men for Eika ville det seg fortsatt ikke. Med nye scoringer i andre omgangs tredje og fjerde minutt sto det 0-6, og jeg begynte å ane at dette kunne bli virkelig stygt og at jeg muligens burde hatt med meg en kuleramme. Drøyt ti minutter ut i omgangen sto det 0-7, og etter en times spill var det 0-8. Eika hadde dog en meget god mulighet selv, men det var bare et tidsspørsmål for V/S slo til igjen. Etter å ha blitt stoppet av både gode redninger og tverrliggeren, økte de i det 73. minutt til 0-9 ved en ukjent spiller som scoret kampens mål med et langskudd fra skrått hold som fant veien til det bortre krysset. Det gikk mot tosifret, men ytterligere scoringer virket å utebli, inntil Sondre Erøy Belgen scoret sitt fjerde mål og sørget for 0-10 i kampens nest siste ordinære minutt.

Sekunder senere syntes dommeren åpenbart at det var nok, og følte kanskje litt sympati med Eika da han blåste av et minutts tid før tiden. 0-10 ble dermed stående som sluttresultat, og man kan jo undre seg over hvorvidt dette sier mest om Eika eller V/S. Vi vet jo nå i skrivende stund at de to lagene endte på henholdsvis sjuende og fjerde plass i sin avdeling med ti lag, så det var jo heller ikke et tilfelle av et desidert bunnlag mot et desidert topplag. Uansett skulle jeg jo nå i utgangspunktet dratt videre mot Ekholtbanen (via en tur innom Øre Villa Kro), men den kampen hadde åpenbart blitt omberammet, så jeg tok i stedet bussen sørover mot Sarpsborg for å ta meg hjem den veien. Jeg hadde imidlertid ikke kommet langt før jeg fikk en telefon som gjorde at det ble ny endring av planene og en ekstra kamp denne kvelden likevel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 169:
Eika Krapfoss v Vansjø/Svinndal 0-10 (0-4)
7. divisjon Østfold avd. 3
Ørejordet, 28 September 2021
0-1 Gisle Andre Unum (7)
0-2 Sondre Frøy Belgen (31)
0-3 Andreas Oskar Sandum (33)
0-4 Sondre Erøy Belgen (41)
0-5 Thomas Aaslund (48)
0-6 Haakon Terje Solli (49)
0-7 Andreas Oskar Sandum (57)
0-8 Sondre Erøy Belgen (61)
0-9 ??? (73)
0-10 Sondre Erøy Belgen (89)
Att: 18 (h/c)
Admission: Free

Next game: 28.09.2021: Kambo v Badebyen Drøbak
Previous game: 27.09.2021: IFK Göteborg v Kalmar FF
Previous norwegian game: 26.09.2021: Start v Fredrikstad

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg