Askim Fotball v Sparta (@ Østfoldhallen) 19.01.2024

 

Fredag 19.01.2024: Askim Fotball v Sparta (@ Østfoldhallen)

Jeg hadde fortsatt ikke sett en eneste fotballkamp i 2024 (ikke helt unaturlig det, siden jeg hadde holdt meg her hjemme i Norge siden nyttår), men nå var det på tide å se min første kamp for året. Den skulle spilles inne i Østfoldhallen, og det var Askim Fotball og Sparta som skulle måle krefter. Denne fredagen lavet det ned med snø, og det betyr selvsagt at kollektivtilbudet i området blir enda dårligere enn normalt (skjønt det skulle bli enda verre noen dager senere). Derfor beregnet jeg svært god tid, og selv om bussen(e) naturligvis var forsinket, ankom jeg Østfoldhallen med rundt tre kvarter til kamp. Det hadde opprinnelig vært planlagt to kamper i hallen denne kvelden, for Kråkerøy skulle egentlig målt krefter med Kvik Halden 2 før kampen mellom Askim og Sparta, men den hadde blitt avlyst (sannsynligvis som følge av at Kvik 2 trakk laget sitt fra 4. divisjon og tar tredjelagets plass helt nede i 7. divisjon).

Kråkerøy hadde derfor heller benyttet anledningen til å spille internkamp, og hadde tydeligvis akkurat avsluttet idet jeg kom. Mer usikker var jeg på hvorfor det også var en del Lisleby-folk der på dette tidspunktet, men det var uansett Askim Fotball og Sparta som jeg skulle se i aksjon med en såpass sen kampstart som klokken 21.00. Disse to klubbene vil jo også møte hverandre i årets 4. divisjon, og mange har åpenbart vært litt nysgjerrig på Spartas satsning i forkant av 2024-sesongen. Askim-trener Kawan Husseini (som for øvrig scoret turneringens mål i Romjulscupen i nettopp Østfoldhallen, med en ‘Rabona’ fra egen banehalvdel), hadde tatt med seg sine gutter fra Indre Østfold ned til plankebyen, og det var de som halvveis ut i første omgang tok ledelsen 1-0. En av nykommerne på Brevik er Anwar Elyounoussi, og da Sparta drøyt ti minutter senere kom to mot én, var det han som utlignet til 1-1, som også var pauseresultatet.

Askim var tilbake i føringen i det 50. minutt, og et snaut kvarter senere økte de til 3-1 med et langskudd. Det så ut til å gå mot seier for Askim, men i det 80. minutt reduserte Sparta til 3-2, og med fem minutter igjen fikk de også et straffespark. Det ble omsatt i scoring, og dermed 3-3. Helt på tampen holdt en annen nykommer i Sparta-drakta på å avgjøre. Said Barakat har meldt overgang fra Østsiden, og han ladet kanonen og fyrte fra distanse av et skudd som smalt i tverrliggeren. Det ble imidlertid det siste som skjedde, og de to klubbene startet dermed sin sesongoppkjøring med en uavgjort. Min banehopper-kompis Stig-André Lippert hadde også vært til stede, og tilbød seg å svippe meg inn til sentrum slik at jeg kom meg med bussen hjem derfra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Askim Fotball v Sparta 3-3 (1-1)
Friendly
Østfoldhallen, 19 January 2024
1-0 (23)
1-1 Anwar Elyounoussi (34)
2-1 Keywan Ahmadi (51)
3-1 (64)
3-2 (80)
3-3 (pen, 86)
Att: ???
Admission: Free

Next game: 26.01.2024: Kråkerøy v Askim Fotball (@ Østfoldhallen)
Previous game: 29.12.2023: Benfica v Famalicao
Previous norwegian game: 23.11.2023: Askim Fotball 2 v Torp

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg