Vestli v Grüner 28.06.2016

 

Tirsdag 28.06.2016: Vestli v Grüner

 

Så ble altså likevel ikke kampen på Kongsvinger den siste før min ferie i Storbritannia. Etter at jeg dagen før hadde måttet lide meg gjennom det som må være det engelske landslagets flaueste og mest ydmykende ‘prestasjon’ i min levetid (må man kanskje tilbake til ‘katastrofen’ i 1950-VM for å finne tilsvarende, da et England som tidligere nærmest hadde sett på seg selv som for gode til å være med i VM gikk på et sjokkartet tap mot et USA som knappest spilte fotball?), følte jeg behov for å se en kamp med to lag som faktisk spilte med glød, stolthet og passion (noe islendingene på sin side hadde gjort da de fullt fortjent hadde vunnet etter å ha vært nærmere 3-1 enn de overbetalte engelske «stjernene» var utligning).

Det var denne dagen dessuten spillefri i et EM jeg på dette tidspunktet uansett begynte å føle meg litt ferdig med, og derfor tok jeg en kikk på terminlistene for å sondere kamputvalget denne tirsdagen. Det var et par andre alternativer som jeg også kikket på, men det var kampen Vestli v Grüner som tidlig tiltrakk seg min interesse. Det var ikke minst en kamp mellom to førstelag, og bød på en god mulighet til å gjeste og ta en nærmere kikk på Jesperud Arena, som er det muligens noe grandiose navnet på Vestlis hjemmebane.

Av bitter erfaring har jeg jo etter hvert lært meg at det kan være en meget slitsom opplevelse å ta ettermiddags-bussene inn til Oslo i helgene i sommerhalvåret, og det skyldes hordene som stiger på ved Tusenfryd og som ikke alltid har lært seg folkeskikk. Av en eller annen grunn hadde jeg ikke tenkt på at skoleferien nå hadde begynt, slik at det nå også på hverdager kan være en enerverende tur inn til hovedstaden. Allerede da jeg steg på var bussen fra Drøbak overraskende full, men bussturen gikk på skinner inntil vi kom til Tusenfryd. Der ble vi stående i 5-10 minutter mens hordene kranglet om hvem som skulle på og hvem som skulle få på sine barnevogner etc. Herfra og inn til Oslo ble det en enda mer svett opplevelse, men jeg kom da omsider frem og kunne lettet stige av utenfor Bussterminalen.

Jeg satt meg snart på T-banen mot Vestli, med nesa i en medbragt bok. Vestli IL spiller kun et par hundre meter bak Stovner senter, og derfor gikk jeg av på linjens nest siste holdeplass; Stovner. Denne bydelen i det nordøstlige Oslo var i middelalderen en jordbruksbygd, og selv om det ble bygget ut litt helt på begynnelsen av 1900-tallet, var det først etter at Oslo kommune i 1965 vedtok ytterligere utbygging at det for alvor eksploderte. I dag domineres området av blokkbebyggelse, og jordbrukerne fra tidligere tider hadde nok aldri i verden kjent seg igjen.

Selv undertegnede lurte et lite øyeblikk på om T-banen hadde fraktet meg til Mogadishu der jeg spaserte den korte veien fra stasjonen til Jesperud Arena, for til tross for at det krydde av barn og ungdom på gangveiene og ikke minst i barnehagene rett ved banen, så jeg ikke en eneste etnisk nordmann fra jeg forlot Stovner Senter til jeg tok meg helt rundt på bortre langside av Jesperud Arena, da en av Vestli-lederne kom ut fra klubbhuset, og da hadde jeg ganske sikkert passert et tresifret antall mennesker. Temmelig uvant for en som bor et godt stykke unna Groruddalen.

Vel, Jesperud Arena er et nokså typisk anlegg for dette nivået, der det eneste som finnes av tribunefasiliteter er en liten seksjon med benkerader i tre på bortre langside. Laglederbenkene er å finne på motsatt langside, der et omfattende gravearbeid gjorde at denne siden for tiden var utilgjengelig for tilskuere. Det var også tilfelle bak mål på bortre kortside, mens man utenfor banen på nærmeste kortside fant det nevnte klubbhuset tilbaketrukket på den andre siden av gangveien som går forbi her. Blokkbebyggelsen sørger på sin side for et interessant(?) bakteppe på nesten alle kanter.

Vestli Idrettslag ble stiftet i 1972, og er kanskje mest kjent for sine håndballherrer som i mange år spilte i Eliteserien. De har også flere norgesmestre i tennis, men det er begrenset hva jeg kan fortelle om klubbens fotballgren. De hadde imidlertid spilt en rekke sesonger i 3. divisjon da de i 2012 rykket ned i 4. divisjon. Der har de holdt seg siden, og har siden den gang stort sett vært å finne på nedre del av tabellen.

Det var også tilfelle så langt denne sesongen i 4. divisjon Oslo avdeling 2, der tittelkampen i første omgang syntes å stå mellom Fagerborg og Heming, mens både Vestli og kveldens gjester fra Grüner hadde mer enn nok med å holde seg over streken. De to hadde kun Korsvoll 2 og Abildsø bak seg, og Grüner på 10. plass hadde tre poeng ned til Abildsø rett under streken. På plassen foran Grüner lå Vestli, med tre poeng som skilte de to, og hjemmelaget hadde med seier muligheten til å komme seg á poeng med Oslo City og Fossum.

Jeg så Grüner tidligere denne sesongen da jeg besøkte Heming, og ble ikke akkurat overbevist over det jeg så, men nå viser det seg jo at Heming kjemper i toppen, så kanskje de lilla fra ‘løkka’ kunne by kveldens motstander på mer kamp….og også mer kamp enn det engelskmennene hadde gitt Island. Men for Grüners del kunne man håpe at man hadde mer fornuft enn Roy Hodgson viste da han blant annet igjen valgte å gi håpløse Raheem Sterling tillit. Og når sant skal sies hadde de to lags offensive spillere allerede i løpet av de første par minuttene vist mer initiativ enn Sterling og Daniel Sturridge gjorde kombinert i løpet av Island-kampen.

Jeg talte 59 tilskuere, og de fikk de første ti minuttene se et par halvsjanser begge veier, men i motsetning til Joe Hart hadde keeperne få problemer med å fange det som kom deres vei. Jeg sto dog med en følelse av at Vestli virket noe skumlere når de kom i angrep, og i det tolvte spilleminutt tok de ledelsen ved Rajanan Ratneshan. Hjemmelaget hadde en god periode etter dette, og det var ikke ufortjent da Mohamed Hirsi doblet ledelsen etter snaut 25 minutter. Deretter fulgte et par halvsjanser til begge lag, men til tross for at spillerne tilsynelatende hadde siktet noe bedre innstilt enn det Harry Kane hadde hatt kvelden før, sto det fortsatt 2-0 til pause.

Mens Roy Hodgson kvelden før på uforståelig vis hadde benyttet pausen til å bytte ut den spilleren som kanskje var minst svak i første omgang for å erstatte ham med en som knapt har spilt fotball det siste året og som bar preg av nettopp det, må Grüner-ledelsen ha gjort en bedre jobb denne kvelden, for bortelaget startet andre omgang langt bedre. Det manglet imidlertid noe der fremme, og fortsatt kom også Vestli på en og annen skummel visitt, men tjue minutter ut i omgangen fikk gjestene uttelling da Keinan Ahmed kriget inn reduseringen.

I likhet med kampen kvelden før sto det nå 2-1, men i motsetning til det tafatte engelske laget hadde Grüner i det minste fortsatt noe å by på i denne situasjonen, og de jaktet utligning der de åpenbart hadde fått blod på tann. Vestli kom fortsatt på et og annet angrep, men de ble stadig mer sporadiske, og etter hvert som det tikket mot slutt og over på overtiden, hadde de lilla nærmest beleiret Vestli-feltet. De klarte dog aldri å presse frem noen utligning, og dermed endte det 2-1 til hjemmelaget, og kampen sett under ett var det kanskje ikke noe å si på akkurat det.

Selv strenet jeg raskt tilbake mot Stovner T-banestasjon, og etter å ha klart å svinge utenom en heftig krangel mellom de mange utenlandske narkoselgerne utenfor Grønland T-banestasjon, kom jeg meg etter hvert også helskinnet på bussen tilbake til Drøbak (selv om det var en svett affære da bussens varmeapparater tydeligvis sto på fullt kun få dager før kalenderen viste juli!). Avslutningsvis får jeg beklage de stadige referansene til Islands ydmykelse av England, men det føltes naturlig, og fungerte også som et nødvendig utløp for litt frustrasjon. Nå håper jeg å slippe å se Sterling i England-drakt igjen, og at Island kan gjenta mirakelet mot vemmelige Frankrike på en dag da jeg starter min ferie i Storbritannia med min mor og nevø. På gjensyn etter ferien. Heia Island!

 

 

Norwegian ground # 60:
Vestli v Grüner 2-1 (2-0)
4. divisjon Oslo avd. 2
Jesperud Arena, 28 June 2016
1-0 Rajanan Ratneshan (12)
2-0 Mohamed Hirsi (25)
2-1 Keinan Ahmed (65)
Att: 59 (h/c)
Admission: Free

 

Next game: 10.08.2016: Ayr United v Aberdeen
Next Norwegian game: 06.09.2016: Rommen v Grüner
Previous game: 19.06.2016: Kongsvinger v Fredrikstad

More pics

 

 

 

2 kommentarer
    1. Hei!
      Liker det du skriver! Kommer du til å fortsette nå når verdens beste fotballøy sparker i gang sesongen? I så fall, kunne du vært interessert i et samarbeid med oss i FlashScore? 🙂 Vi er en nettside som leverer kjapp liveoppdatering på kamper, samt en god del statistikk! Om det høres interessant ut, ta å send en mail til meg på [email protected], så tar vi det derfra!
      Mvh
      Sveinung Karlsen
      flashscore.nu

    2. Sveinung Karlsen: Reiser over grytidlig i morgen (onsdag) etter å ha vært oppe og vekket hanen, så det vil jeg absolutt fortsette med 🙂
      Litt opptatt med å pakke, så rett i seng for å få noen timer før avreise, men får se på det når jeg får tid. Evnt send meg en mail på [email protected], så skal jeg prøve å få sett på det under reisen eller når jeg kommer meg hjem igjen.
      Mvh Anders

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg