CB Hounslow United v Bedfont & Feltham 28.12.2015


Mandag 28.12.215: CB Hounslow United v Bedfont & Feltham

 

Turens tredje dag startet igjen med en Premier Inn-frokost, og denne dagen hadde jeg virkelig slått på stortromma med å planlegge hele tre kamper i London. Jeg hadde sjekket og dobbeltsjekket på alle mulige måter for å sjekke at trippelen lot seg gjøre med metropolens kollektivtransport, men jeg var først og fremst avhengig av at værgudene spilte på lag, og at ikke det britiske «sikkerhetshysteriet» skapte problemer i form av avlysninger. Regnet hadde den siste tiden skapt voldsomme problemer rundt om i landet, men en siste sjekk mens jeg gaflet i meg de siste bitene av pølse og black pudding ga faktisk stor grunn til optimisme da jeg trasket den få meterne til East Croydon stasjon for å sette meg på toget.

 

Dagens første kamp skulle finne rett i nærheten av Heathow Airport, der CB Hounslow for tiden banedeler med Bedfont & Feltham, og etter den korte togturen opp til Clapham Junction, satt jeg meg på toget vestover til Feltham, der jeg steg av etter en rundt tjue minutters togtur. Herfra gikk ferden med buss H25 som plukket opp rett utenfor stasjonen, og som fraktet meg den korte nokså korte veien opp til Bedfont & Felthams hjemmebane The Orchard, der det er holdeplass rett på utsiden i Hatton Road. Dette er et område som hører inn under bydelen Hounslow, helt vest i London. Som navnet tilsier er det heller ikke langt til CB Hounslow Uniteds opprinnelige hjemsted i Osterley. Alt dette var tidligere et langt mer landlig område, men har for lengst blitt spist opp av stor-London, og ikke overraskende er den nærliggende flyplassen ved Heathrow områdets store arbeidsgiver.

 

Som nevnt er dette hjemmebanen til Bedfont & Feltham, som ble stiftet i 2012 etter at Feltham FC (opprinnelig stiftet som Tudor Park i 1946) slo seg sammen med baneeier Bedfont Football & Social Club (opprinnelig stiftet en gang på slutten av 1800-tallet). Da Feltham FC allerede var påmeldt under det navnet i FA Vase for 2012/13-sesongen, måtte de vente ytterligere et år på å ta i bruk det nye navnet, og de tok for øvrig Felthams plass i Combined Counties Division One. Der spiller de fortsatt, og denne dagen skulle de faktisk spille bortekamp på sin egen hjemmebane! Som nevnt spiller CB Hounslow United sine hjemmekamper her; noe de nå har gjort i noen år, og denne dagen skulle de være vertskap for sine egne ‘landlords’.

 

CB Hounslow United har røtter tilbake til en klubb som het Richmond Rangers, som ble stiftet av en gruppe venner og det de omtaler som ‘local naughty boys’. Denne klubben la ned driften under 1987/88-sesongen, men i 1989 blåste man liv i den under navnet CB Hounslow United, der initialene CB står for Cater Bank. Dette var nemlig selskapet til dagens klubbformann Frank James som den gang sponset klubben. De spilte den gang i Hounslow & District League, før de etter fem sesonger tok steget opp i Middlesex County League. Etter 11 sesonger der fikk de innvilget sin søknad om opprykk til Combined Counties League, der de har vært fast innslag på nedre halvdel av tabellen i Division One. Deres foreløpig beste ligasesong var forrige sesongs 7. plass, men de kan de fort overgå denne sesongen. Mer om det senere.

 

Mens bussen kjørte av gårde syntes jeg jeg dro kjensel på en skikkelse som kom gående et stykke oppe i veien. Ganske riktig var det groundhopperen Howard fra Nottingham, som også hadde kommet til London for en trippel denne dagen. Både Southern Combination og Combined Counties League har gjort det til en vane å arrangere kamper med tidlige avspark ved visse helligdager og såkalte bank holiday Mondays, og så også denne dagen med avspark klokka 11.30 i CCL. Howard hadde imidlertid visse problemer med å finne en kamp klokka 15, men da jeg fortalte ham om mine planer om å haste mot Cockfosters, sjekket også han rutetidene og valgte seg samme trippel som meg.

 

Vi betalte oss inn med £5, og fikk utlevert hvert vårt program. På spørsmål om hvor mye han skulle ha for det, mumlet karen i bua noe jeg ikke helt snappet opp, men jeg forsto raskt at program var inkludert i prisen. Det var ikke det aller mest innholdsrike jeg har sett, men det var interessant å bla om og se en uttalelse om CB Hounslows nye stadion og et kart der man hadde merket av hvor det ville ligge. En kort prat med et par av styremedlemmene til det som for anledningen var dagens hjemmelag avslørte at de håper å være på plass på sitt nye anlegg før man feirer jul neste gang, og at deres nye hjemmebane vil ligge i området langs Green Lane – et lite stykke østover, omtrent en halvtimes gange fra The Orchard om man skal tro Google Maps. Han fortalte forresten også at flere av klubbens andre lag – som reserver og aldersbestemte lag – fortsatt benytter Osterley Sports Ground som sin hjemmebane.

 

Jeg har tidligere kikket innom The Orchard, og det er heller ikke altfor lenge siden. Det var på min august-tur denne sesongen, da jeg kikket innom både The Orchard og hos naboen Bedfont Sports som holder til rett ved siden av. Mens jeg kom meg inn på Bedfont Recreation Ground, hadde imidlertid The Orchard vært stengt slik at det var begrenset med innsyn, så jeg tok nå en runde rundt anlegget for å knipse noen bilder. Det skal også nevnes at jeg og Howard var på plass med over en time og et kvarter til avspark, og da han ikke var klar over at Bedfont Sports spilte rett ved siden av, gikk vi først inn dit slik at også han fikk tatt en rask kikk etter at folk som satt i baren der hadde gitt oss grønt lys til å ta oss inn.

 

The Orchard entres på den ene kortsiden, på siden av klubbhuset, og på denne kortsiden er det hovedsakelig hard standing med unntak av et knøttlite «skur» som gir tak over hodet på et lite parti ut mot den ene siden. Begge langsidene har små sittetribuner, den ene noe mindre enn den andre, som står midt på hver sin langside. På bortre kortside har man to «skur», og om de er større og noe mer solide enn den vaklevorne varianten på motsatt ende av banen, er de også ganske enkle, men de gjør absolutt nytten, og The Orchard er slett ikke av de mest spartanske anleggene i denne ligaen. Og med runden fullført returnerte jeg til området rundt inngangspartiet for å veksle ytterligere noen ord med de to klubbenes representanter som hadde samlet seg her.

 

På The Orchard er det nok også en smal sak å skille de lokale fra fremmedfolk, for mest sistnevnte gruppe til stadighet blir gående å kikke opp på flyene som til med voldsom hyppighet tar av eller lander på Heathrow, løfter de lokale knapt blikket når jumbojetene suser få meter over de nærliggende hustakene på sin ferd mot New York, Bangkok eller Sydney. The Orchard ligger kun et par hundre meter fra den sørlige rullebanen ved en av verdens største flyplasser, og en av de lokale kunne fortelle meg at mens de nå tok av derfra, ville det snus klokka tre, slik at flyene i stedet ville lande der. Derfor var det nå først og fremst flyene som tok av som til tider kom urovekkende lavt over hustakene, og som gjorde det vanskelig å motstå fristelsen av å forsøke å knipse noen bilder av anlegget med flyene som bakteppe. Jeg har sett noen virkelig spektakulære bilder herfra, og det er vel i slike settinger at skikkelig kamerautstyr gjør susen, sammenlignet med mitt mobilkamera som ikke er i nærheten av å skildre dette ordentlig.

 

Den nevnte lokale karen viste seg forresten å være Bedfont & Felthams formann, og han identifiserte meg som den norske groundhopperen han hadde fått med seg ville komme. Jeg måtte gi ham rett, og han gikk for å finne en håndfull med effekter som jeg ble overrakt. Da han fikk høre at jeg samlet på pins, stakk han igjen av gårde og returnerte med et gratis eksemplar til min samling. CB Hounslow hadde dog intet slikt, men nå reagerte jeg imidlertid mest på at baren fortsatt ikke var åpen. De to klubbenes ledere hadde ment at den nok kanskje ikke ville åpne før etter kampstart, og de klarte nesten å se alvorlige ut da de begrunnet dette med at man ikke kunne risikere at folk drakk for mye foran en slik høyrisikokamp.

 

Det som derimot ikke var en spøk var et dagens kamp var et virkelig toppoppgjør i Combined Counties League Division One. CB Hounslow United ledet divisjonen fire poeng foran Worcester park, men Bedfont & Feltham hadde tre kamper til gode på begge to, og fra sin tredjeplass hadde de fire poeng opp til Worcester Park og åtte poeng opp til dagens motstander. Det kan altså fort være to opprykkere jeg skulle se denne formiddagen. Da vil man, som et apropos, kunne få et par skikkelige lokalderbies neste sesong om Bedfont Sports holder plassen sin i Premier Division. Hounslow sto med kun ett tap så langt i ligaen, og hadde 7-3-0 på sine siste ti i ligasammenheng. The Yellows hadde på sine side imponert med 8-1-0 på de ni første i ligaen denne sesongen, og etter to strake tap i midten av november, kom de nå fra fire strake seire i ligaen, og begge lag var optimistiske på egne vegne før avspark.

 

The Yellows (Bedfont & Feltham) som hadde mest ball i første omgang, men det var likevel Hounslow som spilte seg frem til sjansene, og etter i det 9. minutt tok de ledelsen da Gavin Bamford headet i mål fra kort hold. På motsatt side skapte The Yellows få store problemer for Hounslow-keeper Alex Wines. De hadde som nevnt mye ball, men det stoppet nærmest helt opp når de nærmet seg motstanderens 16-meter, og det manglet åpenbart initiativ og bevegelse på topp, samtidig som den avgjørende ballen gang på gang var upresis. Da dommeren blåste for halv tid sto det fortsatt 1-0 til CB Hounslow United, og jeg er usikker på om de omsider hadde fått åpnet baren som må entres fra utsiden, men jeg nøyde meg uansett med å betale £1 for en boks Cola deres tea bar. Det var jo uansett fortsatt tidlig på dagen, og i tillegg ble jeg invitert med inn i styrerommet for å få en kopp te. Det ville jo være uhøflig å avslå dette tilbudet, men jeg takket nei til teen og nøyde meg med litt konversasjon med de høye herrer.

 

Andre omgang startet nokså jevnspilt, med et par halvsjanser begge veier før Nick Hardy kom alene med Yellows-keeper Sam Freeman og doblet ledelsen etter en snau time. Han burde økt ytterligere kort etter, men i stedet slo Bedfont & Feltham tilbake ti minutter etter den andre scoringen. Innbytter Leuis Sinclair raget høyest og headet inn 2-1 fra en corner, men kun sju minutter senere gjenopprettet leietakerne sin tomålsledelse da Jordan Vidal satt inn 3-1. Ytterligere seks minutter senere satt han inn sitt andre med en suser av et skudd, og fastsatte sluttresultatet til 4-1. Ballinnehavet var i andre omgang nokså jevnt, men Bedfont & Feltham hadde en frustrerende dag på jobben, og foran 115 betalende tilskuere ble de grundig slått av et bedre og langt mer effektivt lag denne dagen.

 

Yellows-formannen beklaget at de leverte sin så langt svakeste kamp for sesongen når vi kom på besøk, men jeg er sikker på at de vil reise seg, og jeg har en følelse av at begge disse klubbene vil bli å se i ligaens Premier Division neste sesong. Da fløyta gikk for full tid var vi allerede halvveis på vei ut porten for å stress av sted til den nærliggende tube-stasjonen ved Hatton Cross. CB Hounslow – eller kanskje rettere sagt Bedfont & Feltham, selv om det nok er mest riktig å nevne begge – hadde vært et artig bekjentskap, men nå var det på tide å rette oppmerksomheten mot dagens andre kamp og ikke minst veien dit. Etter en heseblesende joggetur rakk vi toget vi hadde blinket oss ut, og kunne puste ut mens Piccadilly Line tok oss gjennom hele London opp til Cockfosters.


Kamp 332:
English ground # 309:
CB Hounslow v Bedfont & Feltham 4-1 (1-0)
Combined Counties League Division One
The Orchard, 28 December 2015
1-0 Gavin Bamford (9)
2-0 Nick Hardy (59)
2-1 Leuis Sinclair (69)
3-1 Jordan Vidal (76)
4-1 Jordan Vidal (82)
Att: 115
Admission: £5
Programme: Included
Pin badge: Free (B & F one given to me by chairman)

 

Next game: 28.12.2015: Cockfosters v London Tigers
Previous game: 27.12.2015: Hythe Town v Folkestone Invicta

 

More pics

 

 

3 kommentarer
    1. Hei Anders,
      Det er litt sent å nevne nå, men en av bildene har blitt brukt som Bedfont & Feltham program cover for denne sesongen.
      Jeg så bildet ditt på footballgroundmap.com og spurte om jeg kunne bruke bildet. De fortalte meg at du var fotografen, men jeg hadde ingen måte å kontakte deg.

      Jeg har vist navnet ditt som bildet eier inne i programmet hele sesongen. Hvis du kunne kanskje email meg, vil jeg sende deg en kopi.

      takk.
      Rob-Bedfont & Feltham FC

      1. No problem Rob. And sorry the late reply, didn’t see this until now as been having some issues with the blog. I certainly wouldn’t mind a copy of that programme if you’ve still got one. Didn’t see an email for you, but it can be sent to:

        Anders Johansen
        Skorkeberg Allé 11F
        N-1447 Drobak
        Norway

        PS! Wrote this in English, as wasn’t sure if you’re actually that good in norwegian or just managed to find a very good translation website 😉

        1. Hi Anders, No problem – and thank you! I did use google translate previously 😉
          I will send a programme to you soon.
          Very best regards,
          Rob.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg