Sprint-Jeløy 2 v Askim Fotball 05.09.2022

 

Mandag 05.09.2022: Sprint-Jeløy 2 v Askim Fotball

Etter en fotballfri lørdag og søndag, kunne jeg vel unne meg en dose fotball igjen, og denne mandagen skulle det også by seg en mulighet for å huke av en ny bane. Jeg hadde opprinnelig vurdert å dra opp på Begby for å se Begby v Drøbak/Frogn 2, men så dukket det opp en kamp på Refsnesbanen på Jeløya. Det var tydeligvis ikke mulig å bruke Sprint-Jeløy sin hjemmebane Bellevue, men jeg avventet litt for å se, for jeg hadde registrert at også en av Tronviks kamper hadde blitt flyttet til Refsnesbanen for deretter å bli flyttet tilbake igjen. Så skjedde ikke denne gang, og Refsnesbanen ble bekreftet som kamparena.

Det hadde kanskje vært artigere å se førstelaget til Tronvik her, snarere enn et reservelag, men det var i hvert fall duket for et spennende oppgjør i kampen om opprykk fra 5. divisjon når Sprint-Jeløy 2 skulle ta imot Askim Fotball, så jeg dro av gårde med buss inn til Fredrikstad og derfra videre til Moss. Derfra passet bussavgangene såpass dårlig at jeg faktisk valgte å gå fra stasjonen til Refsnesbanen ved hjelp av apostlenes hester. Det var en drøy halvtimes gange, men jeg kom meg frem i god tid til avspark på det som skulle bli min norske bane nummer 211. Der traff jeg på den gamle FFK-kjempen Åge Johansen som skulle være kampdelegat, og snart dukket også Trond Sæterøy opp. Også Stig-André Lippert tok turen, så vi var et lite knippe banehoppere på Refsnesbanen denne kvelden.

Om det ikke er det mest spennende anlegget, har man små benker som gir mulighet til å hvile akterspeilet langs den ene langsiden. Banedekket er dessverre, men overhodet ikke overraskende, kunstgress. Status i toppen av 5. divisjon før denne kampen var at Selbak toppet tabellen med 41 poeng, med to poeng ned til toer Askim Fotball og treer Idd, og fire poeng ned til Sprint-Jeløy 2. De var disse det sto mellom, og Sprint-Jeløy 2 og Askim Fotball hadde denne kampen til gode på de andre to. Det vil si at Askim ville overta tabelltoppen med borteseier, mens Sprint 2 med hjemmeseier ville ta seg forbi Idd og Askim og innta andreplassen. To skal opp, og det var duket for en spennende høst.

Selv om jeg ikke akkurat kan beskyldes for å ha sympatier for Askim-laget, må jeg innrømme at det heller ikke hadde gjort meg noe med en borteseier denne kvelden; først og fremst i et håp om å få opp to førstelag snarere enn nok et reservelag. Askim manglet imidlertid en viktig brikke da de var uten Ole Herman Opås. Første omgang var nokså udramatisk og lite hendelsesrik, men minimalt av action foran de to målene, og det var fortsatt målløst da dommeren blåste til pause. Det hadde vært greit å ha samtalepartnere der i løpet av de første 45 minuttene.

Sprint tok ledelsen i det 52. minutt, og det var Simon Malterud Huseby som sørget for 1-0 med et frispark rett i Askim-målet. Tjue minutter senere hadde vertene ballen i nettet igjen, men denne gang ble det annullert for offside. I det 77. minutt ble vertene redusert til ti mann da målscoreren fikk sitt andre gule kort. Askim presset på for utligning, men det ville seg ikke, og i det siste ordinære minutt ble også gjestenes Erlind Krasniqi vist ut etter to gule. Helt håpløst å få den for munnbruk når man jager utligning med dårlig tid, men da kan man takke seg selv. Dermed endte det også med hjemmeseier 1-0, og jeg fikk tilbud om skyss hjem av Trond, så det takket jeg ja takk til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 211:
Sprint-Jeløy 2 v Askim Fotball 1-0 (0-0)
5. divisjon Østfold
Refsnesbanen, 5 September 2022
1-0 Simon Malterud Huseby
Att: 79 (h/c)
Admission: Free

Next game: 06.09.2022: Skogstrand v Navestad
Previous game: 02.09.2022: Østsiden v Kråkerøy

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg