Sparta v Drøbak/Frogn 25.06.2022

 

Lørdag 25.06.2022: Sparta v Drøbak/Frogn

Planen denne lørdagen hadde vært å endelig få besøkt Tveterbanen, der Tveter skulle være vertskap for Tune 2, men allerede dagen før hadde meldingen kommet om at kampen ville utgå da bortelaget ikke klarte å stille lag. Både min banehopper-kompis Stig-André Lippert og jeg hadde gledet oss, så det var absolutt en skuffelse, og vi visst ikke de eneste. Det har vært mye av dette denne sesongen nå, og ofte med andrelagene involvert, så igjen lurer jeg på når man endelig skal få de over i en egen liga igjen. Det var uansett bare å innse at man måtte finne seg en ny lørdagskamp. Mens Lippert vel meldte pass, endte jeg opp med å velge meg oppgjøret mellom Sparta og Drøbak/Frogn i Sarpsborg.

Det var bare å buss inn til Fredrikstad og derfra over Rolvsøy opp til Torsbekkdalen, der jeg hoppet av og trasket den siste biten bort til Spartabanen. Bortelaget fra Drøbak hadde tilsynelatende akkurat ankommet, og jeg slo av en prat med noen kjente fjes derfra mens jeg ventet på avspark. 4. divisjon Østfold ble fortsatt toppet av Råde, som hadde fem poengs luke ned til nettopp Drøbak/Frogn og Sarpsborg FK. Ett poeng bak der igjen fulgte Kråkerøy og Østsiden, etter at sistnevnte i likhet med SFK hadde vunnet kvelden før og derfor sto med én kamp mer spilt. Sparta befant seg på en 7. plass, og med en poengfangst på 15 poeng betød det at de hittil hadde sanket sammen halvparten så mange som serielederen.

En av supporterne til norgesmesteren fra 1952 er Kenneth Sørensen, og han tok som vanlig etter hvert oppstilling i trappa på Sparta Amfi på nabotomta, der han nå kunne se at han var i ferd med å henge opp sitt flagg. Etter en samtale med noen Drøbak-folk, ble jeg stående å se på at spillerne marsjerte inn på banen og at kampen ble sparket i gang før jeg etter noen minutter gikk over til ham, og han innrømmet at gjestene fra Drøbak måtte finne seg i å ha et aldri så lite favorittstempel denne dagen, før han snart fortsatte å gaule entusiastisk på egne spillere og mot bortelaget og kamplederne.

Gjestene fikk en scoring annullert etter et snaut kvarter, og den så for meg litt billig ut, men de som tok beslutningen var nok bedre plassert. Halvtimen var passert med et par minutter da DFI var frempå igjen med en stor sjanse, men headingen på mål ble stanset av Sparta-keeperen som vartet opp med en god redning. Rett etterpå tok i stedet Sparta ledelsen 1-0 ved Egzon Feka, og nå gikk det unna, for DFI gikk rett i angrep og utlignet til 1-1 ved Markus Aaser Grønli. Det ble ikke ytterligere nettsus før pause, og dermed sto det 1-1 da spillerne gikk i garderoben etter halvspilt kamp.

Det må være lov å si at det var DFI som spilte fotball, og Maximilian Dahl skjøt like over et snaut kvarter etter hvilen. Sparta fikk imidlertid kampen litt inn i et spor der de syntes å dra nytte av kampbildet med hyppige stopp i spillet. I det 85. minutt var Sparta også tilbake i ledelsen, da Raduan Youssef Lahrech headet inn 2-1, og Kenneth jublet så jeg et øyeblikk lurte på om han skulle falle ned trappa. Aaser Grønli hadde i siste ordinære minutt en avslutning like over for DFI, og i det femte overtidsminuttet kom gjestene enda nærmere da de traff innsiden av stolpen! Fortsatt var det ikke ferdig, for i det sjuende tilleggsminuttet fikk DFI frispark på 17 meter, men keeper reddet slik at Sparta vant 2-1. Rent spillemessig var de kanskje noe heldige som fikk med seg tre poeng her, men det handler om å score mål, og det gjorde Sparta, hvis vinnermål forresten også var mål nummer 500 som jeg hadde sett live hittil i 2022.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Sparta v Drøbak/Frogn 2-1 (1-1)
4. divisjon Østfold
Spartabanen, 25 June 2022
1-0 Egzon Feka (34)
1-1 Markus Aaser Grønli (35)
2-1 Raduan Youssef Lahrech (85)
Att: 44 (h/c)
Admission: 50 NOK

Next game: 26.06.2022: Stabæk v Fredrikstad
Previous game: 24.06.2022: Østsiden v Borgen

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg