Østsiden v Borgen 24.06.2022

 

Fredag 24.06.2022: Østsiden v Borgen

Jeg valgte å holde meg i lokalområdet denne fredagen, og særlig mer lokalt enn Østsiden Stadion finner jeg ingen fotballkamper, for det er banen det tar meg kortest tid å gå til; en drøyt 10 minutters spasertur hjemmefra. Jeg hadde vurdert å ta frem sykkelen fra boden, men endte opp med å bruke apostlenes hester og gå til fots til kveldens kamparena, der Østsiden skulle ta imot Borgen. Min eneste andre besøk til Østsiden Stadion i 2022 hadde vært i forbindelse med cupkampen mot et annet Sarpsborg-lag; nemlig bastarden Sarpsborg 08. Den gang endte det til slutt 0-7, men jeg forventet en noe mindre stri tørn for ‘Øssia’ denne kvelden.

4. divisjon Østfold ble toppet av hardt satsende Råde, og forhåndsfavoritten hadde etter etter runder fem poeng ned til toer Drøbak/Frogn, seks poeng ned til treer Kråkerøy, sju poeng ned til Kvik Halden 2, åtte poeng ned til Sarpsborg FK, og ni poeng ned til Øssia på sjetteplass. Deretter var det en luke til Lisleby og åttendeplasserte Borgen som hadde henholdsvis 14 og 15 poeng opp til ledende Råde. Da jeg ankom og vippset 50 kroner i inngangspenger til klubbkassa, var spillerne i gang med siste fase av oppvarmingen. Det var årets varmeste dag hittil, og jeg benytte ventetiden til å gå en tur i kiosken og kjøpe meg en is i varmen.

Det var liten tvil om hvem som kom best ut av startblokkene, for Øssia virket flere nummer for store for Borgen i første omgang, og spesielt frem til en drikkepause halvveis i første omgang var de nærmest helt overlegne ute på naturgresset. Magnus Andresen headet inn 1-0 fra et hjørnespark, og Øssia fulgte opp med to kjempesjanser som endte med flotte benparader fra Borgen-keeperen. Etter drikkepausen fikk Borgen sin første sjanse da Jonas Engebretsen skjøt over Øssia-målet, men kort etter fulgte en ny god sjanse for vertene som ble reddet av keeper. I det 33. minutt ble Magnus Andresen spilt gjennom og noterte seg for sitt andre. Meget fortjent 2-0. Borgen hadde nok en sjanse ved Grozdanic som skjøt over målet til Christian Sukke, men Østsiden burde egentlig hatt mer enn to mål i første omgang og avgjort denne kampen allerede før pause.

Det var imidlertid et helt annet Borgen-lag som kom utpå etter hvilen, for de hang nå mye bedre med, og Alexander Sørensen reduserte til 2-1 i det 57. minutt. Det fornyede håpet fikk seg en trøkk allerede et par minutter senere, da Magnus Andresen gjenopprettet tomålsledelsen og noterte seg for hattrick. Sekunder senere var han nære på sitt fjerde, men headingen gikk rett på keeper. I stedet fikk Borgen tildelt straffespark, og Krister Lorentsen reduserte til 3-2 og sørget for ny spenning. Borgen hadde etter dette også en ball i tverrliggeren, men nærmere kom de ikke. En visstnok småsyk Enal Hasurdzic hadde kommet innpå, og han satt med noen minutter igjen spikeren i kista ved å sette inn 4-2.

4-2 ble også sluttresultatet, og en fortjent seier og trepoenger til hjemmelaget Østsiden, først og fremst takket være en god førsteomgang. Borgen hadde som nevnt vært langt bedre med etter pause, men måtte reise tomhendte hjem til ‘den andre byen’. Selv tok jeg farvel med Rolvsøy-spiller og Moss-supporter Filip Kristiansen som jeg hadde kommet i prat med i pausen og sett andre omgang i trivelig selskap med. Nå var det bare å komme seg hjem, og jeg hadde ikke før forlatt Østsiden Stadion før jeg fikk telefon med forespørsel om jeg var interessert i et par øl på Rodgers Pub på Selbak. Jeg var ikke altfor vanskelig å overtale.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Østsiden v Borgen 4-2 (2-0)
4. divisjon Østfold
Østsiden Stadion, 24 June 2022
1-0 Magnus Andresen (9)
2-0 Magnus Andresen (33)
2-1 Alexander Sørensen (57)
3-1 Magnus Andresen (59)
3-2 Krister Lorentsen (pen, 64)
4-2 Enal Hasurdzic (87)
Att: 41 (h/c)
Admission: 50 NOK

Next game: 25.06.2022: Sparta v Drøbak/Frogn
Previous game: 23.06.2022: Kvik Halden v Fredrikstad

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg