Sønderjyske v OB 06.02.2022

 

Søndag 06.03.2022: Sønderjyske v OB

Det var på tide å forlate København og Sjælland og sette kursen mot det sydlige Jylland, for denne dagen var det på tide med et aldri så lite jubileum når jeg skulle fullføre den danske Superligaen ved å gjeste Sønderjyske. I den forbindelse hadde jeg valgt meg Vojens som base, blant annet fordi man der fortsatt har operativ togstasjon i motsetning til Haderslev. Jeg hadde bestilt plass på 07.56-toget fra København H, og etter to og en halv time på jernhesten kunne jeg stige av i Vojens, der jeg hadde betalt 725 danske kroner for overnatting ved Hotel Vojens rett overfor stasjonen. Jeg håpet å få slenge fra meg bagasjen der, men fikk like godt også sjekke inn allerede, og fikk installert meg på rommet før jeg snart var på farten igjen.

Selv om passasjertrafikken på Haderslevbanen mellom Vojens og Haderslev ble nedlagt i 1978, skal det nevnes at den er gjort om til museumsjernbane med avganger på søndager, men selv om jeg traff med ukedagen, var det nok dessverre lenge til de starter opp for sesongen. Derfor måtte det bli buss når jeg skulle videre til Haderslev, og etter å omsider ha fått betalt sjåføren, tok bussturen rett i overkant av et kvarter. Med fortsatt god tid til kamp hadde jeg selvsagt blinket meg ut et vanningshull i byen, og fant raskt frem til Lanternen bodega, der jeg kunne slå meg ned og kose meg med en Tuborg.

Haderslev ligger i det østlige Sønderjylland, 28 kilometer sør for Kolding og 26 kilometer nord for Aabenraa, og selve byen har rett i overkant av 22 000 innbyggere. Saxo Grammaticus omtalte byen allerede tidlig på 1200-tallet, og arkeologiske utgravninger har avslørt at byen etter all sannsynlighet ble anlagt på midten av 1100-tallet. Dette hadde nok noe å gjøre med at det var her avstanden fra Ribe til Østersjøen var på sitt korteste, og således kunne handelsmenn og kjøpmenn møtes der for å utveksle varer. Denne regionen var for øvrig en periode (1864-1920) på tyske hender, og et og annet veiskilt rundt om i Haderslev forteller også på tysk at man befinner seg i Hadersleben.

Jeg kunne kanskje blitt værende på Lanternen, men valgte etter hvert å bryte opp og forflytte meg. I nokså folketomme gater virket det som om det neste vannhullet jeg hadde blinket meg ut hadde forsvunnet sporløst, mens et annet viste seg å holde stengt til tross for informasjon om det motsatte. Jeg fant dog frem til Bar De Ville, og fikk meg et glass pils fra Fuglsang, som gjerne er bryggeriet som gjelder her nede i Sønderjylland. Det var dog etter hvert på tide å tømme glasset og tusle oppover mot Haderslev Fodboldstadion, der det skulle være avspark i kampen Sønderjyske v OB klokka 14.00. Jeg ankom med rundt tre kvarter til avspark og hadde på forhånd betalt 111,25 danske kroner (110 + 11,25 i avgift) for en billett som ga meg innpass.

Sønderjyske, eller SønderjyskE som de insisterer på å kalle seg, er en litt spesiell klubb. SønderjyskE Fodbold er fotball-avdelingen i det som heter Sønderjysk Elitesport (A/S), men la oss likevel starte i 1906, da Haderslev FK ble stiftet. På denne tiden var Haderslev altså tysk område, frem til den såkalte gjenforeningen i 1920, og flere medlemmer hadde en periode tatt til orde for å endre navnet til Haderslebner Fussball Club, uten at det fikk gehør hos flertallet. Klubben gjorde uansett lenge lite ut av seg på den nasjonale scene, og det var først i 1990-årene at det virkelig begynte å skje ting. Klubben endret navnet til HFK Sønderjylland i et forsøk på å tiltrekke seg fans og sponsorer fra hele regionen snarere enn kun Haderslev-området, og de rykket i 2000 opp i Superligaen.

Det endte med umiddelbart nedrykk tilbake til 1. Division, men så skjedde de noe i 2003, da flere av de beste sønderjyske klubbene i forskjellige idretter gikk sammen under en felles fane. 1. januar 2004 ble Sønderjyske Elitesport A/S stiftet, og mens fotballseksjonen var bygget på Haderslev FK / HFK Sønderjylland, ble eksempelvis ishockeyseksjonen bygget på toppklubben Vojens, herrehåndballklubben på TM Tønder (senere byttet ut med Sønderborg) etc. Det vil altså si at SønderjyskE sine klubber spiller sine hjemmekamper i forskjellige sønderjyske byer avhengig av hvilken idrett det er snakk om. For fotballen sin del har den nye klubben nå vært i Superligaen siden opprykket i 2008, med en andreplass i 2016 som bestenotering i ligaen. I 2020 vant de sin første store tittel ved å slå AaB i finalen av den danske cupen.

Haderslev Fodboldstadion ble innviet i 2001, og med en beliggenhet svimlende 48 meter over havet, er den en av de høyestliggende stadioner i den danske toppdivisjonen. De to langsidene er ikke overraskende sittetribuner. Bak det ene målet er det ståtribune for hjemmefansen, og det er her jeg hadde kjøpt meg billett; skjønt jeg kunne uten problemer gå mellom de forskjellige tribunene, tydeligvis med unntak av borteseksjonen på bortre kortside. Det er forresten herlig naturgress det spilles på, slik det skal være, og ikke nok med det, for her fikk jeg også årets første program i form av en 32-siders blekke som lå i pappesker ved inngangen slik at man gratis kunne forsyne seg selv. Ikke minst hadde de happy hour på øl frem til avspark, med 2 for 1. Om noen danske sikkert vil mene at 43 dansker kroner for en halvliter er stiv pris, kan vel heller ikke de klage når man får to, og jeg kostet selvsagt også på meg en herlig pølse fra grillen.

Det var to lag på nedre halvdel av Superliga-tabellen som skulle møtes. Gjestende OB fra Odense lå på en 9. plass med 20 poeng, mens vertene Sønderjyske lå helt sist med kun 10 poeng på sine 19 kamper hittil, men ville i det minste kunne passere Vejle med seier. Selv om OB med seier ville passere Viborg og ta seg helt opp i ryggen på AGF (som hadde sin mandagskamp til gode) var min AGF-kompis Morten ikke i tvil om at helst så OB ta denne da han gjerne ville ha Sønderjyske ned. Begrunnelsen var at han ikke likte modellen til klubber som Sønderjyske, Midtjylland etc, og at de heller ikke hadde særlig fans eller kultur. I løpet av kampen skulle jeg i hvert fall få et skikkelig skoleeksempel på hvordan megafon og/eller mikrofon ikke skal brukes på tribunen. Fine hjelpemidler til å dra i gang etc, men hos hjemmefansen var det en kar som konstant gaulet i mikrofonen koblet til store høyttalere, og dermed overdøvet han hele tiden totalt de medsupporterne han skulle dra med, og det eneste som hørtes var hans stemme som kontinuerlig gnålte over anlegget.

Det hadde vært nokså sjansefattig inntil OB slo til i det 15. minutt. Joel King spilte frem til Max Fenger som kjempet seg forbi sin oppasser og scoret alene med keeper Lawrence Thomas. 0-1, og OB fortsatte nå å kjøre på i høyt tempo mens vertene slet med å henge med. Jakob Breum kunne gjort 0-2, men valgte å runde keeper og kom på for skrått hold da han skulle avslutte og traff stolpen. Det var dog en advarsel om at det var ytterligere fare på fare for sønderjydene, og i det 28. minutt var det 0-2 da nordmannen Sander Svendsen siktet på bortre hjørne og fant nettmaskene der. Hjemmelaget slet med å skape noe som helst, og skal prise seg lykkelig over at det kun sto 0-2 til pause, for OB kunne saktens puttet på et par til før hvilen. Speaker beskrev det kanskje bra sett med hjemmebriller, da han oppsummerte omgangen med at «man kan si meget, men vejret er da godt». Det stemte da også, for det var deilig i sola denne dagen.

I pausen gjorde hjemmelaget et par byttet, og en av de som kom innpå var Emil Berggreen, som nå gjorde sin debut etter overgangen fra Greuther Fürth. Det skulle han gjøre med stil, for allerede i omgangens tredje minutt sendte han i vei en kanon som suste i mål til 1-2. Nå levde kampen virkelig, og det var et helt annet hjemmelag som nå ga gjestene langt mer kamp etter hvilen. OB-treneren fikk to gule på kort tid, og ble sendt på tribunen, og derfra kunne han nok med en viss nervøsitet se at debutant Berggreen virkelig hadde satt fart på hjemmelaget. Han hadde allerede vært frempå nok en gang med et skudd som ble reddet, da han med et kvarter igjen utnyttet en vanvittig forsvarsfeil. OB-forsvarer Jørgen Skjelvik spilte ballen rett i bena på Berggreen rundt straffemerket, og selv om sistnevnte ikke så ut til å få skikkelig treff, var det nok til at ballen gikk i mål, og utligningen til 2-2 var et faktum. Etter dette var det Sønderjyske som presset på mot slutten, men det ble ikke flere mål, og dermed endte det 2-2 foran 2 673 tilskuere.

Det var først og fremst deilig å komme ut av stadion uten å ha Sønderjyske sin forsanger konstant rungende ut av høyttalerne. Jeg gikk nå for å ta bussen tilbake til Vojens, og vel fremm unnet jeg meg en pitstop på en sandwich-sjappe før jeg gikk for å sjekke ut Østerkroen. Det fremsto fra veien som et vanlig bolighus, og virket også å være stengt, men jeg fant til slutt en inngang på baksiden, slik at jeg fikk meg en Tuborg. Utenfor var det en vei som het Stadion Allé, og på Google Maps så det ut som om den ganske riktig førte til en bane, så jeg måtte selvsagt følge veien og ta en kikk, uten at jeg vet hvem som eventuelt spiller på den enkle banen der oppe (rett ved hockeyhallen). Derfra gikk jeg tilbake, krysset under jernbanelinja, og fant frem til Congo Bar, hvor det var mer liv. Der satt nå også pubverten fra Østerkroen, som tydeligvis hadde stengt, og jeg unnet meg to Tuborg før jeg returnerte til hotellet. Der har de egen pub, men da den var stengt, trakk jeg meg stille og rolig tilbake. Superligaen er fullført!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danish ground # 39:
Sønderjyske v OB 2-2 (0-2)
Superligaen
Haderslev Fodboldstadion, 6 March 2022
0-1 Max Fenger (15)
0-2 Sander Svendsen (28)
1-2 Emil Berggreen (48)
2-2 Emil Berggreen (76)
Att: 2 673
Admission: 111,25 DKK (100 + 11,25 booking fee)
Programme: Free

Next game: 07.03.2022: AGF Aarhus v FC Nordsjælland
Previous game: 05.03.2022: Nykøbing FC v Hvidovre IF

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg