Sarpsborg FK v Askim Fotball 06.07.2021

 

Tirsdag 06.07.2021: Sarpsborg FK v Askim Fotball

Som tirsdagskamp hadde jeg blinket meg ut treningskampen mellom Sarpsborg FK og Askim Fotball på Kurland. I den forbindelse måtte jeg selvsagt ta turen opp til ‘den andre byen’, og tenkte derfor å benytte anledningen til å teste ut Borg Bierstube, som i fjor åpnet ved Sarpsborg torg. Som sagt, så gjort, og jeg dro opp med en tidligere buss for å unne meg halvannen times tid der. Konklusjonen var vel at drikke virket noe overpriset mens matmenyen virket fristende og tilsynelatende noe mer ‘fornuftig’ priset, selv om jeg hadde inntatt en tidlig middag like før avreise og derfor ikke kjøpte noe mat.

Jeg lot etter hvert en lokal buss frakte meg den ikke altfor lange veien fra Sarpsborg torg og opp til Kurland, der det skulle være avspark klokka 18.30. Ved inngangspartiet blir man ønsket velkommen av en byste av Asbjørn ‘Assi’ Halvorsen, som var svært delaktig i SFKs første cuptittel i 1917 og også ble en sentral spiller på landslaget. Han ble senere proff i tyske Hamburger SV, før han vendte hjem til trenergjerning i SFK og deretter det norske landslaget, som han ledet til bronse i Berlin-OL 1936. Jeg skulle tro at han nok ville synes det var litt trist at det tradisjonelle Sarpsborg-laget nå er henvist til å spille sine en birolle i byen, og at Sarpsborg Stadion har blitt byttet ut med langt mer spartanske Kurland.

Sarpsborg FKs historie starter på mange måter med engelskmannen Hugh Kenworthy, som i 1890 avslo tilbud om proffkontrakt med Glossop North End (Glossop er for øvrig den minste byen som noensinne har hatt en klubb i den øverste engelske divisjonen) for heller å dra til Norge og Sarpsborg for å ta jobben som kontorsjef for britiskeide Borregaard. Da man i nabobyen stiftet FFK i 1903, ville Kenworthy gjenoppta fotballkarrieren, men FFK ønsket ikke sarpinger på laget. Dermed stiftet Kenworthy kun en måneds tid senere det som ble SFK. Daværende FFK-formann (og senere mangeårig fotballpresident) Reidar Bergh tok med dette senere æren for at SFK i det hele tatt hadde blitt stiftet. Kimen var sådd for det som skulle bli fotball-Norges heftigste derby.

Om vi holder oss til SFK, etablerte de seg nokså raskt i toppen, og var tapende cupfinalist i både 1906 og 1907. Da de som nevnt vant sin første finale i 1917, med seier 4-1 over Brann, var det i den første norske cupfinale spilt på gress. Ytterligere cuptitler ble hanket inn i 1929, 1939, 1948, 1949 og 1951. På slutten av 1920-årene fikk de også konkurranse i egen by av Sparta, og Sarpsborg by var nokså dominerende i årene etter andre verdenskrig. Men ligatittelen har aldri havnet i Sarpsborg, og tredjeplassene i 1964 og 1965 er de beste prestasjonene i seriesammenheng. SFK tok et siste farvel med toppdivisjonen i 1974, og hadde i 1993 surret seg ned på nivå fire. Senere kom jo som kjent initiativet der en haug av klubber slo seg sammen sin toppsatsning for å stifte plastklubben Sarpsborg 08. SFKs B-lag ble det nye A-laget og tok plass i 5. divisjon, og den ekte Sarpsborg-klubben sin tid som byens storhet var forbi.

Siden den gang har SFK spile seg opp i 4. divisjon, mens gjestende Askim Fotball holder til i divisjonen under. Utenfor klubbhuset bak det ene målet kom jeg i prat med en tidligere SFK-profil som er blant de som ikke har hatt sansen for den nye fusjonsklubben og heller valgt å holde seg til SFK, men her er åpenbart meningene delte. Jeg traff snart også på et kjent fjes i form av tidligere keeper-trener i DFI, Scott Sedgwick, som nå har samme stilling i Kvik Halden men av en eller annen grunn har valgt å bosette seg i Sarpsborg. Sammen så vi dommeren blåse i gang kampen, og det gikk ikke mer enn 20-25 sekunder før den første ballen lå i nettet bak Askim-keeperen. Sju sekunder senere måtte han nok en gang kapitulere, og for å gjøre en lang historie kort, sto det 5-0 da lagene tok pause.

Det hadde vært en åpenbar klasseforskjell, men det skal være usagt om SFK tok foten litt av gasspedalen etter hvilen eller hvorvidt gjestene fra Indre Østfold hevet seg noe. De holdt i hvert fall bedre unna nå, men med et kvarter igjen kom SFKs sjette, og på overtid ble også sluttresultatet fastsatt til 7-0 etter et selvmål. På dette tidspunktet hadde himmelen akkurat åpnet seg noe voldsomt over Kurland og det sarpingene hevder er ‘solbyen’. På min spasertur tilbake mot Sarpsborg sentrum for å ta bussen, var det rett og slett en syndeflod. På få minutter hadde sprutregnet sørget for at det nærmest var en elv ute i veien der bilene slet seg gjennom vannet. Jeg kom etter et lite kvarter frem til bussholdeplassen, og da avtok selvsagt snart regnet. Litt sent for min del, for jeg kunne ikke blitt våtere om jeg hadde hoppet i Glomma på vei hjem! Det var bare å henge alt til tørk før jeg satt meg ned for å se EM-semien Italia v Spania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 141:
Sarpsborg FK v Askim Fotball 7-0 (5-0)
Friendly
Kurland, 6 July 2021
1-0 Petter Olstad (1)
2-0 Andreas Elvestad (8)
3-0 Aleksander Kruse (25)
4-0 Clirim Sulejmani (pen, 28)
5-0 Malik Doski (42)
6-0 Scott Lysø (76)
7-0 Own goal (og, 90+3)
Att: 92 (h/c)
Admission: Free

Next game: 08.07.2021: Borgar v Ise
Previous game: 05.07.2021: Fredrikstad v KFUM Oslo

More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg