Borgar v Ise 08.07.2021

 

Torsdag 08.07.2021: Borgar v Ise

De stakkars skoene mine var fortsatt gjennomvåte etter syndefloden i Sarpsborg to dager før(!), men med et annet par var det bare å nok en gang sette kursen nordover mot ‘den andre byen’. Denne gang skulle jeg imidlertid ikke helt dit opp, men skulle kun til Årum, og dermed holde meg på riktig side av kommunegrensen. Oppe ved Årumkrysset og E6, holder klubben IL Borgar til på Sundløkka, og der skulle det denne kvelden være treningskamp mot Ise. Borgars hjemmebane Gråvollen (også kjent som Borgarbanen) føyer seg inn i rekken av baner der jeg selv har spilt en rekke aldersbestemte kamper men aldri (så vidt jeg husker) sett A-lagskamp. Derfor var dette en anledning god som noen til å gjøre noe med akkurat det

Jeg satt meg derfor på en av bussene med Sarpsborg som destinasjon, men med alt anleggsarbeidet som foregår i Årumkrysset, hadde jeg ikke tenkt i de baner at bussholdeplassen der rett og slett er midlertidig fjernet. Derfor måtte jeg bli med over E6 og noen hundre meter videre mot ‘den andre byen’, for deretter å traske tilbake via Sundløkkaveien, uten at det var noen krise. Allerede på vei over brua over E6 kunne jeg høre at det var liv ved anlegget, der liflige toner i form av «Football’s Coming Home» strømmet ut over høyttaleranlegget på Gråvollen. Da jeg ankom og kunne kikke utover den herlige naturgressmatta, var det fortsatt en halvtimes tid til avspark, og mens man fortsatte å underholde de allerede fremmøtte med en rad av diverse gamle engelske fotballsanger, fikk vi selskap av flere kjente groundhopper-fjes.

For å presentere Idrettslaget Borgar, ble de i 1929 stiftet som Arbeideridrettslaget Fremad. På denne tiden og frem til krigen var det jo også ‘krig’ mellom AIF (Arbeidernes Idrettsforbund) og NFF,. AIF stilte også egne landslag, og Trygve Martinsen, som ses på som klubbens største spiller, representerte dette landslaget 13 ganger. Da fotball-Norge deretter ble ‘samlet til ett rike’, droppet klubben ‘arbeider-referansen’ og ble til IL Fremad, men det varte ikke altfor lenge før de i 1947 foretok ytterligere et navnebytte og tok dagens navn. Borgar spilte seg i 1950-årene helt opp i 2. divisjon, og i 1958 kom selveste Skeid på besøk til Gråvollen i cupens første ordinære runde. Det fortelles at ca. 700 tilskuere så Borgar tape 0-4 uten på noen måte å gjøre seg bort.

1970- og 1980-årene så klubben oppgradere anlegget med nytt klubbhus og ny treningsbane med grus, mens en sportslig nedtur gjorde at man i første halvdel av 1990-årene befant seg i 7. divisjon. Etter to strake opprykk i 1994 og 1995, var optimismen tilbake, og ytterligere opprykk kom i 2003. Ambisjonen var å feire 75-års jubileum ved å etablere seg i 4. divisjon, men i stedet sikret de seg nok et opprykk, og med plass i 3. divisjon, var de på sitt høyeste nivå i moderne tid. Senere har de dessverre vært blant klubbene som har gått inn i samarbeidsavtalen rundt Sarpsborg 08 – i nabokommunen. Enda verre var det at Borgar etter hvert så seg nødt til å trekke sitt A-lag, men nå er de tilbake og er klare for å starte opp i 7. divisjon.

En av klubbene de skal møte der, er Ise, og det var nettopp de som kom på besøk denne kvelden for å spille treningskamp. Borgar skal forresten ha honnør for at de i anledning denne treningskampen hadde speaker som leste opp lagoppstillingene og deretter fulgte opp med å informere om målscorere i løpet av kampen. Gråvollen er en spartansk bane uten noen tribunefasiliteter, men vi hadde slått oss ned på en av benkene som står på den ene langsiden mellom klubbhuset og kiosken. Laglederbenkene er for ordens skyld på motsatt langside. Etter en tur i kiosken for å kvittere ut noe å leske strupen med i varmen, var jeg i likhet med spillerne klare for avspark.

Det er alltid en fornøyelse når man selv her til lands kan se fotball på skikkelig naturgress en gang i blant, og det så tidlig ut som om vi også skulle bli vitne til en skikkelig målfest. Allerede etter et drøyt minutt sendte nemlig Ole Alexander Hasthi hjemmelaget i ledelsen, og kun minuttet etter sørget samme mann for at det allerede sto 2-0 etter rundt to og et halvt minutt. Ise hadde fått fullstendig bakoversveis, men holdt deretter unna til det 20. minutt, da Morgan Mathisen besørget 3-0. Det ble var fortsatt også stillingen da dommeren blåste for pause, men Halvor Andersen økte ytterligere tidlig i andre omgang, og da Simon Olsen satt inn 5-0 snaut tjue minutter etter pause begynte det likevel å se litt stygt ut for gjestene. De fikk i det minste et trøstemål ved Jens Patrick Hundtsad, som fastsatte sluttresultatet til 5-1 foran det jeg talte meg frem til å være 46 tilskuere.

Nå skal man kanskje ikke legge altfor mye i treningskamper i ferietider, men kanskje var dette et lite tegn på Borgar vil kunne bli å regne med i sin 7.divisjons-avdeling denne høsten? Det er uansett fint å se at Borgar igjen har stablet et A-lag på beina, og om de også kan vise seg slagkraftige når årets forkortede sesong omsider starter, vil det jo bare være fryd og gammen på Gråvollen. Det var også et artig gjensyn med banen der for meg. Jeg slapp å tusle bort til bussholdeplassen da sarpingen Trond Sæterøy tilbød meg skyss hjem, og det takket jeg gladelig ja til. Denne kvelden holdt meg heldigvis også tørrskodd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 142:
Borgar v Ise 5-1 (3-0)
Friendly
Gråvollen, 8 July 2021
1-0 Ole Alexander Hasthi (2)
2-0 Ole Alexander Hasthi (3)
3-0 Morgan Mathisen (20)
4-0 Halvor Andersen (51)
5-0 Simon Olsen (65)
5-1 Jens Patrick Hundstad (73)
Att: 46 (h/c)
Admission: Free

Next game: 09.07.2021: Sparta v Tistedalen
Previous game: 06.07.2021: Sarpsborg FK v Askim Fotball

More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg