Sandviken v Kjelsås 2 22.05.2022

 

Søndag 22.05.2022: Sandviken v Kjelsås 2

FFKs bortekamp mot Brann i Bergen var historie, og majoriteten av FFK-fansen satt denne formiddagen kursen hjemover over fjellet, men selv hadde jeg litt mer fotball på menyen før jeg skulle forlate Bergen med nattoget søndag kveld. Jeg hadde funnet meg en søndags-dobbel, og min første kamp for dagen skulle finne sted på Stemmemyren, der hjemmelaget Sandviken skulle ta imot Kjelsås 2, men først var det på sin plass med en frokost, og deretter møtte jeg noen FFK-kompiser før de dro av gårde med supporterbussen tilbake til plankebyen. Turen gikk nå med buss som fraktet meg over Bryggen og et lite stykke nordover, til stedet der jeg gikk av et steinkast fra Stemmemyren.

Idrettslaget Sandviken ble stiftet 29. juni 1945 – altså rett etter andre verdenskrig, men det er ikke altfor enkelt å finen noe særlig informasjon om klubben og dens meritter, annet enn det som omhandler deres kvinnelag som tydeligvis har vært en av pionerene og et storlag i norsk kvinnefotball, men som nå åpenbart har blitt en del av SK Brann. Av andre idretter IL Sandviken tilbyr er håndball og basketball. Av langt større interesse for meg enn alt dette er imidlertid at Sandvikens fotball-herrer nå spiller i 3. divisjon, etter at de i 2019 vant sin 4. divisjons-avdeling og sikret seg opprykk.

Som kjent foretrekker jeg gjerne kamper der også bortelaget er et førstelag, men når man er ute på langtur kan man ikke alltid være altfor kresen, så det var bare å ta til takke med at det var Kjelsås 2 som utgjorde motstanden etter å ha tatt turen fra hovedstaden, uten at det la noen voldsom demper på noe som helst. Selv ikke engang kunstgresset klarte det, for jeg var allerede klar over at det selvsagt var underlaget det skulle spilles på. På hovedbanen ved Stemmemyren har man også en etter forholdene stor og i all hovedsak overbygget tribune på den ene langsiden, som dominerer anlegget og byr på det som er av tilskuerfasiliteter.

Dagens kamp på Stemmemyren dreide seg altså om et oppgjør i 3. divisjon avdeling 1, som ikke helt overraskende ble toppet av forhåndsfavoritten Lyn. De hadde notert seg for 14 poeng på sine seks første kamper, og ledet på målforskjell foran Skeid 2. Ett poeng bak fulgte nok et andrelag i form av Grorud 2 som dog hadde én kamp mer spilt, og fjerdeplasserte Os. Nordstrand på femte hadde tre poeng opp til Lyn, mens Sandviken på sjette sto med 10 poeng. Kjelsås 2 lå med sine 3 poeng for ordens skyld under streken med kun Stabæk 2 og Grei bak seg på tabellen. Jeg var nå klar for kamp, og det eneste lille skåret i gleden (spesielt med tanke på hendelsene dagen før) var tilstedeværelsen til et par personer med tilknytning til FFKs ‘supportergruppering’ Supras, men de var det bare å overse ved å ta på noen imaginære skylapper.

Kampen ble blåst i gang, og det var lenge nokså jevnspilt og sjansefattig frem til Thomas Instanes sendte hjemmelaget Sandviken i ledelsen med 1-0. Kampbildet endret seg ikke nevneverdig etter dette, men Kjelsås-reservene fikk i det 39. minutt headet ballen i mål. Linjemannen var imidlertid oppe med flagget slik at det ble annullert, så da dommeren blåste for pause og jeg kunne ta en tur innom kiosken for å teste vaflene, var det altså fortsatt med en ledelse 1-0 til hjemmelaget. Det var tross alt ikke helt ufortjent. Vaflene var for øvrig gode og fikk tommel opp de..

Sandviken startet andre omgang best, og hadde allerede hatt ytterligere et par ok muligheter da de etter en time var nære på med en volley som duppet akkurat litt for sent. Vertene virket å ha kontroll, og i det 82. minutt driblet en av deres spillere seg gjennom store deler av Kjelsås-forsvaret før avslutningen ble klarert helt inne på streken. Med snaut fem minutter igjen av ordinær tid utlignet Kasper Emilsen Krokan til 1-1, og selv om det var et flott mål, var det ikke nødvendigvis spesielt fortjent. Imidlertid var det nå Kjelsås 2 som plutselig presset på for et vinnermål, og Sandviken var på gyngende grunn. Et par minutter på overtid kunne Oslo-laget ranet med seg alle tre poengene da en av deres spillere ble spilt alene gjennom og sendte ballen i mål, men vertene ble reddet av offside-flagget.

Det ble noe av det siste som skjedde, og dermed endte det med uavgjort 1-1. Kampen sett under ett var det nok Sandviken som hadde mest grunn til å være misfornøyd med det, for de virket i store deler av kampen å ha nokså god kontroll og kunne avgjort før Kjelsås 2 utlignet og deretter presset helt på slutten. For min del gikk jeg nokså raskt bort til bussholdeplassen for å komme meg tilbake til Bergen sentrum, og siden det fortsatt var noen timer til min andre kamp for dagen, slo jeg meg ned med deilige forfriskninger på den koselige puben Børskjelleren for å slå i hjel litt tid der før det igjen var på tide å bryte opp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 196:
Sandviken v Kjelsås 2 1-1 (1-0)
3. divisjon avd. 1
Stemmemyren, 22 May 2022
1-0 Thomas Instanes (18)
1-1 Kasper Emilsen Krokan (86)
Att: 60 (officially; my h/c was 84, but fluctuating somewhat)
Admission: 100 NOK

Next game: 22.05.2022: Utsikten v Nordnes
Previous game: 21.05.2022: Brann v Fredrikstad

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg