Rakkestad v Ekholt 20.10.2023

 

Fredag 20.10.2023: Rakkestad v Ekholt

Til tross for at jeg hadde en oldefar på Kråkerøy hvis far ble kalt ‘Anton rakstingen’, er ikke Rakkestad et sted der jeg har rent ned dørene, for å si det slik. Før denne fredagskvelden hadde det blitt med én kamp på Rakkestad Stadion, og noe av grunnen til dette er at jeg ikke rekker siste buss tilbake til S*rpsb*rg om kampstart er noe særlig senere enn 19.00. Det var imidlertid kamptidspunktet når Rakkestad denne fredagskvelden skulle ta imot Ekholt, og det passet meg utmerket siden det også var kretsens eneste kamp denne kvelden. Derfor var det liten tvil om hvor turen ville gå, men takket være værgudene skulle det ikke bare bli fryd og gammen.

En annen ting er at bussene til Rakkestad går slik at jeg måtte ankomme med bortimot en time og tre kvarter til kampstart, men det hadde jeg en løsning på. Det gikk rett og slett ut på å innta middagen på Charlie’s Diner og således slå i hjel litt av tiden der før kamp. Som sagt så gjort, og jeg busset opp til den andre byen og deretter videre med bussen som fraktet meg opp til Rakkestad. Som planlagt ble det en middag på Charlie’s Diner, og jeg valgte meg en pizza. Etter at den var satt til livs, hadde jeg tenkt å benytte anledningen til å få med meg noen godsaker fra utsalget til Brødrene Ringstad, men jeg fant raskt ut at deres avdeling inne på Kiwi-butikken allerede var stengt for kvelden, så jeg gikk tomhendt de få meterne bort til Rakkestad Stadion.

Der ble jeg møtt av en kar som trengte litt hjelp med skiltet som skulle stå ved inngangen og fortelle om inngangsprisene, og etter at jeg hadde hjulpet ham med å bære det på plass, insisterte han på at jeg ikke skulle betale noen inngangsbillett. Her på Rakkestad Stadion skulle hjemmelaget ta imot et Ekholt som med seier fortsatt hadde en sjanse til å henge seg på igjen i kampen om opprykksplassene. Med fem runder igjen ledet Selbak an to poeng foran Greåker, tre poeng foran Idd, fire poeng foran Drøbak/Frogn 2 (som ikke ville kunne rykke opp), og seks poeng foran Ekholt. Viktigere for Ekholt var det kanskje at de dermed hadde fire poeng opp til Greåker på andreplassen, men de var nok helt avhengig av en seier denne kvelden. Rakkestad befant seg på en tiendeplass, og ville være trygge dersom Råde vant sin kvalik og rykket opp, men samtidig var det fire poeng ned til Berg på tredje siste, som ville gi nedrykk dersom Råde snublet.

Allerede i kampens sjuende minutt tok Rakkestad ledelsen fra et hjørnespark, og det var en Ekholt-spiller som var uheldig og headet ballen i eget mål. Christian Bretun Ahlsen skjøt deretter like over for Ekholt, før hjemmelaget fikk straffespark etter et drøyt kvarter. Ekholt-keeperen reddet imidlertid mesterlig, men ikke lenge etter doblet likevel Rakkestad ledelsen da Mats Grønnern scoret med et skudd fra distanse. Ytterligere et kvarter frem i tid lobbet en Ekholt-spiller ballen over keeper, og en forsvarer dundret ballen opp i egen tverrligger i et forsøk på å klarere. Ballen havnet i bena på Tobias Hatlen Evjenn, som reduserte til 2-1. Med drøyt fem minutter til pause vartet hjemmelaget opp med et skikkelig herlig angrep med klikk-klakk og flott spill, men den siste pasningen ble ørlite for lang, og det sto 2-1 til pause på et iskaldt Rakkestad Stadion.

I skrivende stund er dette fortsatt den kvelden jeg har vært absolutt kaldest på denne siden av sommeren 2023, og det var først og fremst takket være en iskald vind som gjorde at det føltes enda mer kaldt og ufyselig enn det gradestokken skulle tilsi. Det var mer enn én gang at jeg denne kvelden stilte spørsmålstegn ved hvor god idéen om å få med meg kveldens kamp i Rakkestad hadde vært. Jeg holdt imidlertid ut, og snart var vi også i gang igjen ute på kunstgresset, der vi fikk se en hektisk start på den andre omgangen. I dens første minutt hadde Ekholt en corner som endte ute hos Henrik Stokkebø, som skjøt like utenfor. Sekunder senere hadde Rakkestad en kjempesjanse der keeperen parerte og returen gikk i tverrliggeren. Kun et øyeblikk senere var det mer action, og innbytter Per-Morten Elnes økte til 3-1 for vertene ved å vippe ballen over keeper og i mål ute fra kanten.

Fem minutter senere fikk Ekholt fritt spillerom foran mål, og selv om avslutningen først ble bredsidet rett på keeper, var Ahlsen frempå på returen og satt inn 3-2. Etter en time slo Rakkestad tilbake igjen, og det ble spilt til bedre plasserte Elnes som satt inn sitt andre for kvelden. Deretter fulgte en periode med færre sjanser, for Rakkestad med et par minutter igjen kom alene gjennom mot Ekholt-keeperen som dog reddet. Like etter ble det likevel mål da Ekholt mistet ballen på egen banehalvdel. Safin Nerwai så at keeper sto langt ute, og lobbet i mål fra 25-30 meter. Med det fastsatt han sluttresultatet til 5-2, og Rakkestad hadde gjort jobben, mens dette nok var spikeren i kista for et eventuelt opprykkshåp hos Ekholt. Selv spaserte jeg opp til bussholdeplassen der jeg ventet hutrende på bussen som omsider kom. En strek i regningen var at den presterte å kjøre på en grevling rett bortenfor Rakkestad flyplass, men i motsetning til grevlingen kom jeg meg til slutt trygt hjem i varmen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Rakkestad v Ekholt 5-2 (2-1)
5. divisjon Østfold
Rakkestad Stadion, 20 October 2023
1-0 Aleksander Braun Andresen (og, 7)
2-0 Mats Grønnern (17)
2-1 Tobias Hatlen Evjenn (32)
3-1 Per-Morten Elnes (47)
3-2 Christian Bretun Ahlsen (53)
4-2 Per-Morten Elnes (70)
5-2 Safin Nerwai (89)
Att: 37 (h/c)
Admission: Complimentary (otherwise 50 NOK )

Next game: 21.10.2023: Lisleby v Drøbak/Frogn
Previous game: 19.10.2023: Kambo v Lervik

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg