Munkedals IF v Lysekils AIK 2 21.09.2024

 

Lørdag 21.09.2024: Munkedals IF v Lysekils AIK 2

Denne lørdagen hadde jeg valgt meg en dobbel i Bohuslän, og befant meg derfor i Sverige, der jeg allerede hadde sett Svarteborg FK beseire Hogstorps IF på Sjövallen i Hällevadsholm. Derfra skulle jeg nå videre sørover til Munkedal, og denne nokså korte etappen skulle foregå med tog på Bohusbanan. Toget skulle komme 15.27 og ta et kvarter, så jeg hadde tid til å stikke en tur innom den lokale ICA-butikken for å kjøpe inn litt sigaretter før jeg satt meg på toget. Selv om det var i rute, anslo Google Maps også at spaserturen fra Munkedal stasjon til Munkedals IP ville ta såpass lang tid at ankomst ble beregnet til minst fem minutter etter kampstart, men jeg regnet med å gå inn et par minutter, og fant også en ørliten snarvei slik at det viste seg å gå uten særlige problemer.

Munkedal er et tettsted som fungerer som administrasjonssenter for kommunen med samme navn. Vi befinner oss her ca 85 kilometer sør for grensen til Norge og 25 kilometer nord for Uddevalla. Her ligger Munkedal ved Örekilsälven, nær utløpet innerst i fjorden Gullmarn, som er Sveriges lengste fjord. På 1500-tallet, da Bohuslän tilhørte Norge, var behovet for trevirke stort, og det var flere sager langs elva her. Munkedal vokste frem rundt et bruk som ble anlagt her, og det ble tidlig også industrialisert. På begynnelsen av 1900-tallet ble også Bohusbanan åpnet, med stasjon i Munkedal. Stedets papirfabrikk er fortsatt i drift, og Munkedals innbyggertall hadde i 2020 økt til drøyt 4 200 i selve tettstedet, mens det for hele kommunen er rundt 10 400.

Et par minutter før avspark kunne jeg betale meg inn på Munkedals IP med 50 svenske kroner som ble overlevert frøkna som bemannet det fine inngangspartiet. Munkedals IF ble stiftet i 1908, men til tross for en såpass lang historie, er det som vanlig ikke altfor enkelt å finne særlig mye informasjon om deres meritter. Jeg ser imidlertid at de under den andre verdenskrig spilte en sesong på nivå to, men den gang så jo også det svenske divisjonssystemet noe annerledes ut. I nyere tid var de så sent som i 2018 å finne i Division 4 Bohuslän Dalsland, men til tross for at de det året sikret andreplassen, dukker de året etter opp igjen i Division 6 Bohuslän Norra. Jeg skal ikke uttale meg om nøyaktig hva som har skjedd, men det virker sannsynlig at de har støtt på problemer og trukket laget for deretter å ta andrelaget (ungdomslaget) sin plass i Division 6.

Der endte de faktisk fire sesonger på rad helt sist i divisjonen; både i 2019, 2020, 2021 og 2022, men uten å rykke ned. I fjor hadde de om ikke annet poengløse Torp GoIF bak seg på tabellen, og i år har de tydelig tatt store steg, for de lå nå høyt oppe på tabellen, men litt mer om akkurat det straks. Munkedals IP er et av Bohusläns stadioner som jeg har har ønsket å besøke en stund, og det viste seg da også å være et fint sted å se fotball. Mye av det skyldes den etter forholdene store tribunen på den ene langsiden. Det er en finfin tribune i tre som strekker seg over halvparten av banens lengde, men med alle støttepillarene er den nok kanskje finere å se på enn å se ut fra, selv om den falt i smak hos undertegnede.Et klubbhus med kiosk er å finne bak det ene målet, mens det på deler av bortre langside er satt opp noen benker. På utsiden der går for øvrig en annen toglinje forbi, som betjener den nevnte papirfabrikken.

Her skulle nå Munkedals IF møte Lysekils AIK 2 (eller utvecklings-lag, som de offisielt heter) i Division 6 Bohuslän Norra, så da er det vel på sin plass å fortelle litt om tabellsituasjonen før kampen. Det var Bovall-Hunnebo som toppet suverent med 11-1-1 og 34 poeng på sine 13 kamper hittil. Munkedal sto med 6-1-4 og 19 poeng på sine kun 11 kamper hittil, og lå med det faktisk på andreplass. Dagens motstander lå imidlertid like bak, for det var kun målforskjellen som skilte, men Lysekil-laget hadde samtidig også spilt én kamp mer. Jeg er usikker på om det er mer enn ett lag som får muligheten til å rykke opp herfra, og om det eventuelt er noen kvalifisering, men at Bovall-Hunnebo blir å finne i Division 5 til neste år, er jeg nokså sikker på. Så gjenstår det å se hva som skjer med andreplassen.

Jeg hadde rukket en tur i kiosken da Munkedal tok ledelsen 1-0 i kampens tolvte minutt. Det var Walid Ajjan som scoret, og han skulle ha en fin ettermiddag her på Munkedals IP. Seks minutter senere rundet han nemlig keeper og doblet ledelsen til 2-0. Kun to minutter etter det igjen virket det nesten allerede avgjort da Adam Johannesson økte til 3-0 med et skudd fra skrått hold inne i feltet sendte ballen kontant i nettet. Munkedal hadde deretter flere gode sjanser, men ut av intet reduserte gjestene i det 39. minutt da et hardt innlegg fra skrått hold skapte problemer for keeper som ikke klarte å holde, og Mohamed Abdi var først frempå og pirket inn 3-1. Et par minutter før pause var imidlertid Walid Ajjan på plass igjen da han etter et gjennomspill fikk stå helt aldeles alene og øke til 4-1.

Munkedal startet den andre omgangen der de slapp før hvilen, og Walid Ajjan scoret sitt fjerde for dagen da han i omgangens tredje minutt la på til 5-1. Etter en times tid hadde Munkedal en stor sjanse der en styring på mål ble reddet på streken, men etter dette fulgte en roligere periode inntil det tok helt av i sluttminuttene. I det 88. minutt reduserte Lysekil-laget igjen, og det på flott vis. Masud Hussein driblet rundt inne i feltet, vendte bort en mann og satt inn 5-2 i det bortre hjørnet. Munkedal og Walid Ajjan svarte imidlertid umiddelbart da de gikk rett opp og økte til 6-2, og i kampens siste ordinære minutt kom Walid Ajjan alene gjennom og fastsatt sluttresultatet til 7-2 med sitt sjette(!) mål for dagen.

Det hadde vært en temmelig underholdende affære på Munkedals IF, der jeg takket Munkedals-representanten for praten og gratulerte med seier og tre poeng før jeg tok bena fatt og spaserte tilbake mot jernbanestasjonen. Toget var ikke ventet før klokken 19.23, så på veien dit benyttet jeg anledningen til å spise en pizza på Pizzeria Angela. Etter en togtur på 48 minutter hadde jeg en halvtimes tid å vente i Trollhättan på 20.44-toget tilbake mot Norge, og kvart på elleve kunne jeg igjen stige av på Fredrikstad stasjon og ta bussen hjem etter en finfin dobbel i Sverige og Bohuslän. To nye baner hadde hadde det blitt, og jeg måtte si meg fornøyd med dagens innsats.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Swedish ground # 70:
Munkedals IF v Lysekils AIK 2 7-2 (4-1)
Division 6 Norra Bohuslän
Munkedals IP, 21 September 2024
1-0 Walid Ajjan (12)
2-0 Walid Ajjan (18)
3-0 Adam Johannesson (20)
3-1 Mohamed Abdi (39)
4-1 Walid Ajjan (43)
5-1 Walid Ajjan (48)
5-2 Masud Hussein (88)
6-2 Walid Ajjan (89)
7-2 Walid Ajjan (90)
Att: 68
Admission: 50 SEK

Next game: 22.09.2024: Fredrikstad v Viking
Next swedish game: 26.09.2024: Malmö FF v Rangers
Previous game: 21.09.2024: Svarteborg FK v Hogstorps IF

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg