Melhus v Kolstad 28.05.2022

 

Lørdag 28.05.2022: Melhus v Kolstad

Jeg befant meg i Trondheim, etter at jeg hadde dratt opp allerede fredag i forbindelse med FFKs bortekamp mot Ranheim. Etter at jeg selvsagt klarte å få med meg en fredagskamp, hadde jeg lignende planer for lørdagen, men kunne først sove ut litt før jeg omsider kom meg ut av senga på Chesterfield Hotel og tuslet over veien til den engelske puben Three Lions for å starte dagen med en full english breakfast. Den ble skylt ned med en Crowmoor mens jeg foretok en siste vurdering av hvilken kamp jeg skulle få med meg denne dagen, og det sto nå mellom et besøk hos Melhus eller Heimdal.

Jeg endte opp med å velge meg Melhus, og satt kursen dit med en buss sørover. Tettstedet Melhus er administrasjonssenter i kommunen med samme navn, og ligger et lite stykke sør for Trondheim. Tettstedet har i underkant av 7 000 innbyggere, mens kommunen for øvrig er blant de største i Trøndelag når det gjelder jordbruksareal og korndyrking. Men nå var det jo utelukkende fotballen jeg hadde kommet hit for, og etter å ha hoppet av i Melhus sentrum, spaserte jeg sporenstreks opp mot Gruva Stadion, der hjemmelaget Melhus skulle ta imot Kolstad til kamp om poeng i 3. divisjon avdeling 5 på det som faktisk ville bli min norske bane nummer 200.

Et aldri så lite jubileum der altså, uten at jeg feiret voldsomt av den grunn da jeg ankom kamparenaen med rundt 40 minutter til avspark. Det var ingen der til å ta imot inngangspenger, og jeg så heller ingen i løpet av min tid der, så da var det nok gratis inngang. Melhus IL ble stiftet så langt tilbake som i 1898, og har nok neppe drevet med fotball fullt så lenge, men driver også med en rekke andre idretter. Klubbens A-lag hører for tiden altså hjemme i 3. divisjon, der de nå har holdt seg siden opprykket i 2017. Gruva består forresten av flere baner, hvorav en kunstgressbane som visstnok var ny i 2010. Dessverre er det et tegn i tiden at fine naturgressbaner ligger nærmest brakk ved siden av mens man på død og liv skal benytte kunstgresset til det som er av kamper.

Etter at nesten alle klubbene i 3. divisjon 5 hadde spilt sju kamper, var det Junkeren som ledet an ett poeng foran Byåsen, fire poeng foran Kolstad, og fem poeng foran trioen Strindheim, Rana (med én kamp mindre spilt) og Steinkjer. Helt i bunnen lå Melhus med kun tre poeng; bak Trygg/Lade og Orkla på målforskjell, og med to poeng opp til Innstranda rett over streken. Uten inngående kjennskap til styrkeforholdet mellom lagene i denne divisjonen, anså jeg derfor bortelaget Kolstad som en naturlig favoritt, og ettermiddagen skulle vel vise seg at jeg i hvert fall ikke var helt på jordet der.

Det var i det 17. minutt at Kolstad tok ledelsen, og det var Erik Rotlid som fikk æren av å sette inn kampens første mål ved å vippe ballen over en utrusende keeper og i mål til 0-1. Tre minutter senere doblet Erlend Sørhøy bortelagets ledelse, og Kolstad kastet sannelig ikke bort tiden, for da Sørhøy like etter økte til 0-3 med et skudd via tverrligger, var det hans andre på et minutts tid og Kolstads tredje på fire minutter. Melhus hadde fått skikkelig bakoversveis av et effektivt bortelag, men stillingen tatt i betraktning, hang de egentlig ellers greit med rent spillemessig, og fem minutter senere hadde de en stor sjanse til å redusere. En Kolstad-forsvarer kom seg imidlertid tilbake og fikk blokkert, og det sto fortsatt 0-3 til pause.

I det 53. minutt ble det verre for vertene da de ikke fikk klarert skikkelig, og Kolstad-kaptein Mats Oliver Bjerkan hamret inn 0-4. Minutter senere ble igjen en god Melhus-sjanse blokkert, men de fikk omsider sin redusering drøyt ti minutter senere. Et skudd smalt i aluminiumen der tverrliggeren møter stolpen, og Torbjørn Trøen headet inn returen og sørget for 1-4. Det skulle også vise seg å bli sluttresultatet, og jeg kunne returnere til Trondheim sentrum med bussen. Der var det av en eller annen grunn så mange som ville se Champions League-finalen på pubene at det var umulig å komme inn på hverken Three Lions eller Lille London uten å ha booket bord, til tross for at jeg forsikret om at jeg ikke var det minste interessert i den kampen og ville være forsvunnet i god tid før den startet. Jeg slo meg til slutt i stedet ned med et par flasker Bulmers på Macbeth før jeg tidlig overlot utestedene til TV-titterne og trakk meg tilbake til hotellsenga med en bok.

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 200:
Melhus v Kolstad 1-4 (0-3)
3. divisjon avd. 5
Gruva kunstgress, 28 May 2022
0-1 Erik Rotlid (17)
0-2 Erlend Sørhøy (20)
0-3 Erlend Sørhøy (21)
0-4 Mats Oliver Bjerkan (52)
1-4 Torbjørn Trøen (63)
Att: 41 (h/c)
Admission: Free

Next game: 29.05.2022: Ranheim v Fredrikstad
Previous game: 27.05.2022: Vanvik v Rindal

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg