Lower Breck v Padiham 12.01.2023

 

Torsdag 12.01.2023: Lower Breck v Padiham

Turen skulle fortsette, og jeg skulle denne dagen forflytte meg fra Nottingham til Liverpool. Torsdag er som kjent ofte ingen enkel dag å finne kamper i Storbritannia, men denne kvelden hadde jeg funnet kampen mellom Lower Breck og Padiham, så nå var det bare å sjekke ut fra Travelodge-hotellet i Nottingham, komme seg med trikken ned til Nottingham stasjon, kjøpe inn litt frokost, og komme seg med toget mot Liverpool. Jeg ble med så langt som til Liverpool South Parkway, der jeg byttet til et lokaltog som tok meg til Moorfields, der jeg hoppet av i Liverpool sentrum og sjekket inn på Travelodge Liverpool Central Exchange Street, der jeg hadde betalt £27,99 for å få overnatte. Etter at jeg hadde fått installert meg på rommet, var det bare å komme seg ut en tur i byen.

Første stopp ble The Railway, før jeg i tur og orden var innom The Lion Tavern, Thomas Rigby’s, Lady of Mann, og Ye Hole in Ye Wall. Det var etter hvert på tide å komme seg mot området der kveldens kamp skulle spilles, og Lower Brecks hjemmebane Anfield Sports Centre ligger som navnet tilsier i Anfield-området av Liverpool (kun et lite kvarters spasertur fra Liverpool FCs langt mer kjente stadion). Dette er en bydel som gjerne har havnet høyt på listen over britiske områder med dårligst levestandard, men det betyr selvsagt på ingen måte ikke at man ikke kan finne seg en trivelig pub. Et steinkast fra der jeg gikk av bussen ligger puben The Willow Bank, og det ble neste stopp. Der traff jeg også på et par trivelige lokale karer som også skulle på kampen og som jeg slo følge med dit bort.

Lower Breck ble så sent som i 2010 stiftet som en ungdomsklubb, og gjorde det umiddelbart så godt at de vant flere titler. I forkant av 2012/13-sesongen slo de seg sammen med en klubb ved navn Famous Grapes, satset på ‘voksenfotball’ og tok plass i Liverpool County Premier League, der de på første forsøk vant den ligaens Division Two. Sesongen etter spilte de igjen under navnet Lower Breck, og tok den siste opprykksplassen til ligaens toppdivisjon, Premier Division. Våren 2018 kunne de plassere ligatroféet i premieskapet og krone en vanvittig sesong der de vant alle fire turneringene de stilte opp i. De søkte seg til North West Counties League og fikk innpass i deres Division One North, og etter 2020/21-sesongen fikk de til tross for en svært amputert sesong rykke opp i NWCL Premier Division, der de fortsatt befinner seg.

De lokale helter viste meg en snarvei gjennom et hull i et gjerde, og slik ankom vi Anfield Sports Centre, der jeg betalte meg inn med £5. Kampprogram hadde de også å by på, og for ytterligere ble jeg innehaver av et 32-siders eksemplar med en original forside. Det skal sies at dette programmet var en dobbelt-utgave som også dekket lørdagskampen mot Squires Gate to dager senere. For å si litt om anlegget, må jeg innrømme at jeg nok ikke ville valgt meg denne destinasjonen om det ikke var for at det var en torsdagskamp, for det er ikke noe som akkurat gir vann i munnen hos tradisjonalistene. Det hjelper jo heller ikke på med kunstgress, for å si det slik, men Lower Breck viste seg å være en veldig trivelig klubb å besøke, og det gjør det de kan med det de har, som er et par prefabrikerte tribuner av den moderne typen.

Folkene var som sagt trivelige, og etter å ha vært en tur i matutsalget i klubbhuset, kunne jeg også konstatere at maten var god. En pai med mushy peas & gravy ble satt til livs mens vi ventet på avspark, og stensiler med kveldens lagoppstillinger ble delt ut. Her møtte jeg også den unge groundhopperen George Webb, som i likhet med de lokale fra tidligere var trivelig selskap denne kvelden. Klokka tikket raskt mot 20.00, som var tidspunktet for avspark, og det var komme seg ut igjen i januarkulda (som strengt tatt ikke var altfor streng denne kvelden) for å ta oppstilling og se de to lagene entre banen og ta oppstilling også de.

Det var et møte mellom to lag som lå rett under midten på tabellen, og fra Lower Breck på 13. plass var det to plasseringer og tre poeng ned til bortelaget Padiham. De 146 tilskuerne fikk se en ikke altfor begivenhetsrik første omgang, men det kom i hvert fall et mål før sidebyttet, og det ble i det 28. minutt scoret av hjemmelaget. Connor Ranking var mål for en lang ball fremover, løp fra Padiham-forsvaret, rundet Padiham-keeper Matthew Hamnett og satt ballen i det tomme målet. 1-0 til vertene, og det sto seg fortsatt til pause da vi benyttet sjansen til å ta en tur inn i varmen i klubbhuset.

Kun et par minutter ut i andre omgang fikk vi et ny scoring som minnet litt om den første. Igjen var det en lang ball fremover på banen, og nok en gang var det Rankin som var mottaker og som lobbet ballen lekkert over Padiham-keeperen og i mål til 2-0. Noen minutter senere fikk Padiham sin redusering da stopperen Benjamin Hoskin var oppe på en dødball og headet inn 2-1. Deretter var Padiham også nære på en utligning da innbytter Jack Price skjøt i tverrliggeren. Det var imidlertid helt på tampen av kampen at vi skulle få skikkelig drama. Med under fem minutter igjen av ordinær tid gjenopprettet Jawad Jebrin hjemmelagets tomålsledelse da han økte til 3-1, og det virket avgjort, men denne kampen hadde mer å by på.

I kampens nest siste ordinære minutt lå ballen på straffemerket etter at dommeren hadde dømt straffe til Padiham. Breck-keeper Theo Roberts var nære på å redde med et ben, men ballen snek seg inn, og det sto 3-2. I kampens tredje overtidsminutt hadde Padiham blitt tildelt nok et straffespark etter at keeperen meide ned en Padiham-spiller og ga dommeren lite valg. Benjamin Hoskin steg igjen frem og plasserte ballen helt inne i hjørnet. Med sitt hattrick sørget han for utligning til 3-3, og det som få minutter tidligere hadde sett ut til å gå mot en grei hjemmeseier, endte med poengdeling, slik at Padiham kunne ta med seg ett poeng hjem til Burnley-traktene og nok hadde mest grunn til å være fornøyd med det.

Etter denne dramatiske avslutningen på kampen slo vi etter hvert følge med en av de lokale fra tidligere bort til en bussholdeplass der vi takket for hyggelig selskap og kom oss med en buss tilbake mot sentrum. Inne i Liverpool gikk George og jeg hvert til vårt, og jeg spaserte tilbake mot mitt hotell, men unnet meg også en aldri så liten stopp innom The Saddle Inn før jeg gikk for å finne senga og få litt søvn foran en tidlig start dagen etter. Nå begynte turen å gå mot slutten, og den skulle avsluttes med en dobbel oppe i nordøst, og til slutt et siste sprell i Skottland, der jeg også skulle fly hjem fra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

English ground # 559:
Lower Breck v Padiham 3-3 (1-0)
North West Counties League Premier Division
Anfield Sports Centre, 12 January 2022
1-0 Connor Rankin (28)
2-0 Connor Rankin (48)
2-1 Benjamin Hoskin (52)
3-1 Jawad Jebrin (86)
3-2 Benjamin Hoskin (pen, 89)
3-3 Benjamin Hoskin (pen, 90+3)
Att: 146
Admission: £5
Programme: £2

Next game: 13.01.2023: Sunderland U21 v Norwich City U21 (@ Academy of Light)
Previous game: 11.01.2023: Hucknall Town v Bourne Town

More pics

This trip on a map

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg