Lervik v Trøgstad/Båstad 05.11.2021

 

Fredag 05.11.2021: Lervik v Trøgstad/Båstad

Etter to strabasiøse med aldeles fantastiske dager i København, der jeg hadde vært for å se Rangers sin bortekamp mot Brøndby i Europa League, landet jeg fredag formiddag på norsk asfalt på Gardermoen. Jeg hadde for så vidt ingen bråhast med å komme meg hjemover, og unnet meg derfor en aldri så liten rast på Sentralpuben inne på Oslo S før jeg kom meg med toget videre sørover mot Fredrikstad. Jeg burde kanskje dratt hjem og hvilt ut, men jeg hadde også denne kvelden blinket meg ut en kamp i lokalområdet, og nå hadde også min kompis Jon Erik vist interesse for å bli med på denne kampen.

Det dreide seg om 5. divisjonsoppgjøret mellom Lervik og Trøgstad/Båstad, og siden Jon Erik skulle kjøre til kampen, kunne jeg dra hjemom med bagasjen og slappe av litt hjemme før det etter hvert var på tide å sette kursen mot det som tidligere var Onsøy kommune. Lervik ligger jo som kjent der ute, omtrent 14 kilometer nordvest for Fredrikstad sentrum, og rett ved kanskje mer kjente Engelsviken som de har vokst sammen med. Dette området er var tidligere hjemsted for bønder og fiskere, og det sies at mange av de beste hvalskytterne kom fra nettopp Lervik. Grunnet hvalfangsten har det også vært mange her med relasjoner til Sør-Afrika. I dag fremstår Lervik mer som en rolig forstad til Fredrikstad, og som et hytte- og badeparadis.

Det jeg selv visste om Lervik IF, bortsett fra at de spiller i hvitt og grønt og holdt til der de gjør, begrenset seg egentlig til at de hadde noen veldig gode aldersbestemte lag da jeg som ung og lovende spilte mot de i min tid i Torp. Det var noen og enhver som fikk problemer på Lervikbanen den gang, men siden da hadde de også flyttet til ny bane. Ellers er det lite av info å finne om Lerviks eventuelle meritter, men de ble stiftet i 1949, og driver også med håndball. Ikke langt fra den gamle Lervikbanen har de nå flyttet inn på det vi får kalle Nye Lervikbanen, men som på NFF sine sider går under det ikke altfor sjarmerende navnet «Manstad kunstgress». Der parkerte vi på utsiden med et drøyt kvarter til avspark.

Det er kanskje ikke spesielt overraskende at jeg vil karakterisere Lervik sin nye hjemmebane som temmelig enkel og spartansk. På nærmeste langside hadde de imidlertid reist en fiffig og hjemmesnekret tribune, men den var tilsynelatende ikke klar for bruk riktig ennå, gitt at den var omhyggelig sperret av for å hindre at noen tok den i bruk. Foran denne gjorde et par benker nytte som provisoriske laglederbenker. Mens vi sto og kikket oss rundt fikk vi også selskap av banehopper Tom Børkeeiet, som tilfeldigvis nok en gang hadde valgt seg samme kamp som oss, så det var jo hyggelig.

I toppen av 5. divisjon Østfold foregikk det en voldsom duell om opprykksplassene, men ingen av aktørene i vår kamp var innblandet der. Bortelaget Trøgstad/Båstad hadde lite å spille for, men Lervik trengte poeng for å være sikre på å holde plassen. For å foregripe begivenhetenes gang noe, skulle man også i denne divisjonen ende opp med en situasjon der Lervik fortsatt ikke visste sin skjebne på en stund da de hadde spilt sin siste seriekamp en uke senere. Det holder ikke mål, så her har man en jobb å gjøre!! Og den kan starte med å få ‘reservelagene’ inn i et eget ligasystem (selv om det ikke nødvendigvis er de som alltid har ‘skylden’).

Ti minutter var spilt da Kristoffer Mikalsen ga Lervik ledelsen 1-0, men ti minutter senere utligner Emil Enger Kreppen etter en stor keepertabbe. Få minutter senere hadde Trø/Bå snudd kampen da keeper måtte gi retur og Mathias Johannessen dyttet inn 1-2. Det sto seg til pause, men det ble ikke kjedelig av den grunn. Et kvarter ut i andre omgang headet Lervik i tverrliggeren, og etter halvspilt omgang utlignet Kristoffer Mikalsen til 2-2 med sitt andre for dagen. Ti minutter senere ble også Mathias Johannessen tomålsscorer da han på nytt sendte gjestene i ledelsen mot spillets gang. I det 82. minutt fikk han også sitt hattrick, og med 2-4 virket det nå å gå mot borteseier. Anders Tvete-Berger reduserte imidlertid tre minutter senere da han headet inn en corner, men nærmere kom aldri Lervik. Dermed endte det 3-4 foran det vi talte oss frem til å være 32 tilskuere, og vi kunne sette kursen hjemover.

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 183:
Lervik v Trøgstad/Båstad
5. divisjon Østfold
Nye Lervikbanen, 5 November 2021
1-0 Kristoffer Mikalsen (11)
1-1 Emil Enger Kreppen (16)
1-2 Mathias Johannessen (20)
2-2 Kristoffer Mikalsen (68)
2-3 Mathias Johannessen (78)
2-4 Mathias Johannessen (82)
3-4 Anders Tvete-Berger (85)
Att: 32 (h/c)
Admission: Free

Next game: 06.11.2021: Fredrikstad v Aalesund
Previous game: 04.11.2021: Brøndby v Rangers
Previous norwegian game: 01.11.2021: Sandnes Ulf v Fredrikstad

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg