Kolding IF v Næstved BK 29.02.2020

 

Lørdag 29.02.2020: Kolding IF v Næstved BK

Det var på tide å forlate Viborg og sette kursen mot Kolding for å besøke et stadion som har figurert høyt på min danske ønskeliste, og jeg måtte tidlig avsted for ikke å få det altfor travelt ved ankomst Kolding. Ved å være tidlig ute med bestillingen slapp jeg unna med kun 83 kroner for reisen dit ned, og jeg var tidlig oppe for å forlate Arne’s B&B tidsnok til å komme meg med 07.12-toget til Aarhus. Ved Aarhus H hadde jeg tid til å både unne meg en røykepause og kjøpe inn litt frokost på stasjonen før jeg ble med 08.45-toget videre derfra. I Fredericia foretok jeg et nytt lynraskt togbytte før jeg ankom Kolding idet klokka akkurat hadde passert 10. Jeg hadde betalt 1 105 kroner for to netters kost og losji ved ærverdige Hotel Saxildhus som ligger rett på andre siden av Banegårdspladsen, så jeg gikk umiddelbart dit over og fikk slengt fra meg bagasjen.

Kolding er en havneby og kjøpstad i regionen Syddanmark. Byen antas å ha blitt grunnlagt helt på slutten av 1000-tallet, og har i dag passert 60 000 innbyggere. Det gjør den til Danmarks syvende største by. På grunn av byens sentrale plassering i Danmark, har handel og eksport opp gjennom tidene vært av stor betydning for byens utvikling. Kolding Å renner her ut i Kolding Fjord, og førstnevnte var i mange år tollgrensen mellom kongeriket og de daværende hertugdømmene i i syd. Rett nord for den nevnte elven ligger byens største stolthet, kongeslottet Koldinghus. Dette ble bygget på midten av 1200-tallet for å bidra til forsvaret av landets grense i syd. Dette brant ned i 1808 og sto lenge som en ruin, inntil man på 1900-tallet fikk restaurert det. Både slottet og dets museum er i dag turistattraksjoner. Tilhørende slottet er Staldgården som overlevde den nevnte brannen, men som i krigsårene var regionalt hovedkvarter for Gestapo.

Det meste av den gamle bebyggelsen fra midten av 1500-tallet og fremover ellers er i dag borte, og har måttet vike plass for moderne bebyggelse etter hvert som befolkningstallet vokste voldsomt utover 1900-tallet. Kolding har gjennom årene også blitt rammet flere ganger av både pest og krig; som ved Slaget ved Kolding i 1849 da Schleswig-Holstein invaderte. Selv hadde jeg fredeligere hensikter, og vurderte å ta en tur innom Koldinghus for å kikke, men valgte å spare det til litt senere. Da det begynte å dryppe fra oven, strenet jeg i stedet av gårde i retning Viola Pub som jeg visste hadde åpnet allerede. Der fikk jeg meg en Tuborg mens jeg søkte ly for regndråpene, og snart kunne jeg tørrskodd komme meg til byen engelske pub.

Med navnet You’ll Never Walk Alone kan man nok enkelt gjette seg frem til hvor fotball-sympatiene ligger, men det la ingen demper på stemningen for min del, og det viste seg å være en meget god pub. Valget falt på en Track Day IPA fra Fat Lizard, og også den fikk tommelen opp. Menyen fortalte om at det denne uken var finsk festival, men retter og drikke fra de tusen sjøers land, og i tillegg reklamerte de med ølsmaking klokka 13.00. Det hadde slett ikke vært meg imot, men på det tidspunktet ville jeg være på Kolding Stadion for å se fotball, og etter å ha tømt glasset var det dit jeg snart satt kursen ved hjelp av apostlenes hester. Heldigvis holdt regnet seg fortsatt borte, og jeg ankom destinasjonen med en drøy halvtime til kampstart.

Ved inngangspartiet overleverte jeg de 80 kroner som ble avkrevd for å få komme innenfor, og jeg fikk også med meg et gratis kampprogram fra en vakt som sto og delte ut disse. Det viste seg å være en 24-siders affære med flere spalter og ikke minst utfyllende kamprapporter fra samtlige av klubbens treningskamper i løpet av vinterpausen, og med en reklameandel som neppe var noe særlig mer enn 25%. Tommel opp nok en gang. Deretter var det bare å få seg litt mat i skrotten, for slik kutymen er i Danmark, fristet man selvsagt også her med herlige store frankfurter-pølser på grillen. På Kolding Stadion er det Carlsberg i tappekranene, og til tross for at det ikke er noen enorm personlig favoritt, gjorde den absolutt nytten da den gode pølsa skulle skylles ned.

Kolding IF ble stiftet i 1895, men til tross for et par jyske mesterskap i 1930-årene, tok det klubbens fotballavdeling en god stund før de gjorde seg bemerket på alvor nasjonalt. Først i 1961 klarte de å spille seg opp på nivå 3. I perioden mellom 1974 og 1981 spilte Kolding IF seg opp fra Danmarksserien og helt opp i toppdivisjonen, og en viss lokal herremann ved navn Jan Mølby var med på å spille klubben opp i eliten for første gang før han året etter dro til Ajax og det som skulle bli en stor karriere som utenlandsproff. Til tross for dette noterte Kolding IF seg i 1982 for en niendeplass som fortsatt vel er klubbens bestenotering. Seks år senere var dog klubben tilbake i Danmarksserien, og først i 2001 klarte de å returnere til nest øverste nivå.

I årene som fulgte var det en – skal vi kalle det en noe merkelig – del av klubbens historie som utspilte seg. I 2002 fusjonerte nemlig Kolding IFs fotballavdeling med lokalrivalen Kolding BK og ble til samarbeidsklubben Kolding FC. Som om ikke det var nok, skulle enda snodigere ting skje i 2011, da klubben rett og slett slo seg sammen med den gamle storheten Vejle BK. Om Kolding kanskje ikke er blant Danmarks fremste fotballbyer, er Vejle så definitivt en fotballby, og jeg fikk inntrykk av at misnøyen med denne usjarmerende fusjonen var temmelig sterk. Det varte kun i to år, før man i 2013 heldigvis oppløste dette samarbeidet, og vi på nytt sto igjen med Kolding IF, Kolding BK og Vejle BK.

Vel, med pølsa satt til livs ville jeg nå gå en runde på Kolding Stadion, for å ta en nærmere kikk på et anlegg som jeg altså hadde sett frem til å besøke. Kolding IF har spilt her siden 1913, da stadionet het Olympia, men banen og forholdene var ikke mer tilfredsstillende enn at de lokale myndigheter gikk med på å finansiere et nytt stadion her. Kolding Stadion ble dermed åpnet i 1931, og har beholdt mye av sin karakter, til tross for at en tidligere hovedtribune skal ha blitt revet i 1972 og erstattet med dagens hovedtribune som igjen i 2006 fikk en ansiktsløftning med blant annet en ny VIP-seksjon. Denne tribunen på den østlige langside blir oppgitt å ha 1 517 sitteplasser, og i enden nær inngangspartiet – under det jeg antar er den nye VIP-seksjonen og restauranten – er det også en liten seksjon for de som måtte ønske å stå.

Det kan man også gjøre på den sydlige kortside, der klassisk ståtribune følger svingen rundt banen som for øvrig er belemret med en løpebane (med fire baner) mellom gressmatta og tribunene. Det er den gamle tribunen på den vestlige langsiden som er anleggets virkelige perle, og den sies å være nokså unik i Danmark. Det dreier seg om en over 100 år gammel tre-tribune fra tiden da anlegget her het Olympia, og den har man heldigvis klart å bevare. Under taket har den sitteplasser i form av trebenker, og 700 personer sies å skulle få plass her. På dens bortre ende hadde hjemmelagets mest ivrige og vokale fans installert seg. Bak det bortre målet er det for ordens skyld intet av tribunefasiliteter.

På min vei tilbake for å hente påfyll av øl og pølse, traff jeg av alle ting på en engelskmann som på en eller annen måte var involvert i South Midlands Football League. Jeg endte opp med å tilbringe store deler av min tid ved Kolding Stadion sammen med ham, og min første oppgave ble å påpeke at han kunne gå til inngangspartiet og spørre etter et program, siden han ikke hadde fått et på vei inn. Programmets tabell vitnet for øvrig om at nyopprykkede Kolding IF hadde gjort en god høstsesong der de la beslag på en fjerdeplass, bak Vejle, Fredericia og Viborg. Dermed kan man jo si at det såkalte Trekantområdet satt sitt preg på øvre del av tabellen i 1. division. Men kun ett lag skulle opp i år, og Kolding hadde hele ni poeng opp til ledende Vejle. Dagens bortelag var Næstved BK som kun hadde FC Roskilde bak seg og med fem poeng opp til sikker grunn.

Det er tilsynelatende ofte mye som skjer i vinterpausen, slik at det kan være store endringer på lagene fra høstsesongen når vårsesongen starter opp. I dette tilfellet hadde begge lag brukt pausen til å bytte trener, og spesielt Næstved hadde tydeligvis også hentet inn en rekke spillere. Kolding IF som hadde vært i god form før pausen, hadde benyttet anledningen til å gå fra amatørtilstand til en ‘mer profesjonell’ drift. Men hvordan ville alt dette innvirke på det som skulle se ute på gressmatta? Apropos; kunstgress-farsotten som har herjet Norge har heldigvis ikke nådd Danmark, og også her var det herlig naturgress. Med en flott tribune i tillegg, og et generelt koselig anlegg, kan jeg da godt leve med noen usle løpebaner.

Kolding hadde under sin nye trener Morten Mølkjær vunnet seks av åtte oppkjøringskamper, men det skulle vise seg å bli en sjokkstart for hjemmelaget, for allerede i det tredje minutt havnet de bakpå. Gjestene fra syd-Sjælland spilte seg gjennom det koldingensiske forsvar med fine kombinasjoner, og Mathias Kisum satt ballen sikkert i Kolding-målet. 0-1, og Næstveds nye unge, tyske trener Maximilian Dentz kunne juble over en drømmestart, mens de grønnkledde bortefans jublet minst like heftig på sin seksjon av hovedtribunen. Deretter fulgte en omgang der sjansene uteble. Avslutninger var det dog nok av, men ingen av de traff mål, og dermed var det fortsatt 0-1 halvveis.

790 tilskuere fikk se at andreomgangen i likhet med den første bød på et tidlig mål. Joel Felix gikk litt for hardt til verke i sitt forsøk på å stoppe Mikkel Jakobsen, og dommeren dømte straffespark til Kolding. Denis Fazlagic, som hadde nettet hyppig i oppkjøringskampene, gjorde ingen feil da han utlignet til 1-1. Nå var det noen en og annen som følte at Kolding hadde vind i seilene og at det var starten på en snuoperasjon, men Næstved var nesten tilbake i føringen kun minutter senere. Ivan Franjic ble spilt helt fri foran mål, men Koldings nye keeper Frederik Ibsen blokkerte glimrende. Timen var passert med et par minutter da Næstved igjen var frempå med en god mulighet, men Stefan Vico snublet rett og slett før han fikk avsluttet fra god posisjon inne i feltet. Næstved var nærmest et seiersmål, men det endte igjen 1-1.

Etter å ha tatt farvel med min engelske samtalepartner jeg dessverre ikke husker navnet på, var det bare å komme seg innover mot sentrum igjen, og en pitstop ved Domhuset Sportsbar var ikke feil da det så smått begynte å dryppe litt igjen. Her var det tilbud med to flasker Tuborg for 30 kroner, og det kan man ikke klage på. Etter en tur tilbake til hotellet for å sjekke inn og installere meg, tok jeg noe senere en ny tur ut for å få meg litt mat og deretter sjekke ut Jernbanecafeen. Dette skulle bli noen flasker Tuborg der i løpet av helgen, og jeg ble værende der et par timer mens jeg koste meg med en medbragt bok. Jeg tømte til slutt det som ble dagens siste øl og kom meg i seng før det ble altfor sent.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danish ground # 15:
Kolding IF v Næstved BK 1-1 (0-1)
1. Division
Kolding Stadion, 29 February 2020
0-1 Mathias Kisum (3)
1-1 Denis Fazlagic (pen, 49)
Att: 790
Admission: 80 DKK
Programme: Free

Next game: 01.03.2020: Vejle BK v BH Køge
Previous game: 28.02.2020: Viborg FF v Hvidovre IF

More pics

This trip on a map

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg