Klepp v Nærbø 29.10.2021

 

Fredag 29.10.2021: Klepp v Nærbø

I forbindelse med FFKs mandagskamp borte mot Sandnes Ulf, hadde jeg for lengst planlagt en langhelg i Sandnes og Stavanger, med avreise allerede fredag morgen. På torsdagen hadde jeg dratt til Drøbak for å tilbringe dagen med familie og overnatte hos min mor for å få en noe enklere vei til Gardermoen. Jeg kom meg med bussen som planlagt og deretter toget til Gardermoen, hvor jeg etter hvert tok plass på SAS sin 09.55-flyvning til Stavanger. Jeg fikk en ørliten dose ekstra søvn på veien bort, og våknet idet vi landet på Sola. Nå var det bare å komme seg med en av rutebussene mot Sandnes, der jeg altså skulle ha base.

Vel fremme i Sandnes hadde jeg flust av tid før jeg egentlig kunne sjekke inn på Hotel Sverre, der jeg skulle overnatte de tre neste nettene. Jeg tok derfor en liten rast på Spor 3, der jeg unnet meg turens første glass. Fortsatt var det egentlig litt tidlig for innsjekking, men jeg gikk den korte veien opp til hotellet for å høre om jeg i hvert fall kunne få sette fra meg bagasjen, og ble da attpåtil sjekket inn slik at jeg kunne installere meg på rommet og slappe av litt der før jeg var på farten igjen. Jeg hadde jo tross alt en kamp planlagt denne kvelden; naturligvis. Det kommer nok neppe som et sjokk at jeg hadde saumfart terminlistene for kamper i Rogaland denne helgen før jeg booket turen, og jeg hadde nå planlagt fire fotballkamper og minst to hockeykamper under mitt opphold fra fredag til mandag, så det ville bli et nokså travelt program.

Denne fredagen hadde valget først og fremst stått mellom Frøyland og Klepp, og jeg valgte meg til slutt Frøyland og deres kamp mot Vardeneset; blant annet fordi Frøyland Stadion fortsatt har naturgress i tillegg til en flott tribune. Det var derfor den opprinnelige planen da jeg satt meg på toget sørover og etter en kort togtur steg av på Øksnavadporten stasjon. Det at jeg surret litt med å orientere meg til bussholdeplassen gjorde at jeg mistet bussen videre med noen små sekunder slik at jeg måtte spasere videre til Frøyland Stadion, uten at det var noen krise i seg selv. Da var det verre det som snart møte meg der, men det ante jeg lite om da jeg først ankom. Det var først etter at jeg hadde tatt meg innenfor porten og fotografert den flotte tribunen at jeg stusset over mangelen på aktivitet og at man ikke ennå hadde tent flomlysene. Det var riktignok en drøy halvtime til avspark, men jeg fikk en dårlig følelse som ikke ble bedre av at jeg registrere større aktivitet på kunstgressbanen rett nedenfor.

En sjekk på NFF sine sider bekreftet det jeg nå fryktet; nemlig at kampen hadde blitt flyttet fra hovedbanen til den nevnte kunstgressbanen. Nå var det hektisk tankevirksomhet mens jeg vurderte alternativene mine. Kampen hos Klepp startet en halvtime senere, og jeg kom frem til at jeg ville kunne rekke den. Også den ville bli spilt på kunstgress, men der ville de i det minste bruke hovedbanen sin. Idet spillerne fra Frøyland og Vardeneset kom ut av garderoben og spaserte gjennom den flotte Frøyland Stadion med sitt deilige naturgress og fine tribune og ned på den langt kjipere kunstgressbanen, hadde jeg allerede tatt beslutningen og til og med ringt etter en drosjebil som var på vei for å hente meg. Dermed forlot jeg igjen Frøyland Stadion før avspark og kunne litt senere hoppe ut av taxien utenfor Klepp Stadion et par hundre kroner fattigere.

Klepp Stadion ligger i tettstedet Kleppe, som er administrasjonssenter for Klepp kommune. Kleppe har et innbyggertall på drøyt 9 000, men er i enorm vekst. Dette er jo et område mange gjerne forbinder med traktorer og jordbruk, men det urbane bybildet man ser i Stavanger sprer seg nemlig raskt sørover på Jæren, og noen spår at storbyen innen ikke altfor mange år vil ha sørget for at steder som Bryne, Nærbø, Bryne etc. vil inngå i et sammenhengende storbyområde med Stavanger som da vil kunne være Norges nest største. Akkurat det inntrykket fikk jeg vel kanskje ikke helt der jeg nå entret Klepp Stadion etter å ha betalt drosjekusken.

Klepp IL ble stiftet i 1919, og har også flere andre idretter i tillegg til fotball. Innen fotball er de nok dessuten mest kjent for kvinnelaget sitt, som skal ha vunnet på serie og cup i 1980-årene, men akkurat den biten for andre ta seg av. Klepp spilte mange år i 3. divisjon, men er nå å finne i 4. divisjon etter nedrykket i 2014. Da de vant sin 4. divisjonsavdeling i 2016, var det selvsagt den ene året der det ikke var noe opprykk grunnet omstrukturering. I 2019 var de i stedet nære på nedrykk til 5. divisjon, da det eneste laget bak de på tabellen var et Torvastad som hadde trukket laget, men de beholdt av en eller annen grunn plassen likevel.

Av de tolv lagene i 4. divisjon Rogaland avdeling 1, befant Klepp seg på en sjuendeplass før kveldens kamp, men gjestende Nærbø lå nest sist på tabellen med kun Vaulen bak seg. Tabellen ble for ordens skyld toppet av et andrelag, i form av Sandnes Ulf 2, og de eneste som holdt noenlunde følge var Varhaug. Nå vet vi jo i ettertid at Sandnes Ulf 2 dessverre også tok full poeng pott derfra og inn, og at de dermed sikret seg opprykket. Men vi får vel konsentrere oss om det som skjedde på Klepp Stadion, der jeg tok en aldri så liten runde rundt banen for å ta noen bilder mens spillerne kom utpå og kampen etter hvert ble sparket i gang.

Klepp Stadion skal ifølge en kilde ha blitt åpnet allerede i 1938, men det er egentlig lite som vitner om det i dag. Samme kilde hevder at det har vært hjemmebane for Klepp IL siden 1978, og at tilskuerrekorden på 4 800 stammer fra en kvinnekamp i 1987. Det er i det hele tatt nokså sannsynlig at klubbens suksess innen kvinnefotball er mye av grunnen til at Klepp Stadion har blitt såpass utbygd med en etter forholdene stor hovedtribune under tak; tilknyttet bygget med kontorer, garderober etc. Det sies at denne skal by på rundt 400 sitteplasser, uten at jeg kontrollerte dette i detalj. Ute på den ene flanken er det et mindre ståfelt. Ellers er det ingen andre tribunefasiliteter rundt resten av anlegget.

Ved halvspilt omgang fikk vi kveldens første mål, og det var Sven André Kyvik som dunket ballen i bortre hjørne. 1-0, besørget av mannen som tilsynelatende var i slekt med kveldens kampsponsor. Etter en halvtimes tid fikk vi kampens første gule kort, og speaker fulgte opp med å informere om at «der dro dommaren fram den fysta oståskjevå»; noe som bragte frem litt latter hos undertegnede. Det ble med det ene målet før hvilen, og Klepp kunne dermed gå i garderoben med en nokså fortjent ledelse uten at det hadde vært noen enveiskjøring. Selv benyttet jeg anledningen til å få en matbit i kiosken mens vi ventet på andre omgang.

Jeg hadde talt meg frem til at det var 80 tilskuere, og ti minutter ut i andre omgang fikk de se at Sven André Kyvik doblet Klepps ledelse med sitt andre mål for kvelden. Speaker fulgte opp med å hevde at han er like skarp foran mål som han er i salgsreplikkene. Fem minutter senere var Nærbø frempå med en heading like over, for Kyvik hadde sjansen til å score hattrick, men hans lobb var ikke helt nøyaktig nok. Det var han som var involvert i det meste av det Klepp hadde å by på offensivt, og noen minutter før slutt fikk han igjen en god mulighet, men avslutningen gikk nå over. Dermed endte det 2-0 på Klepp Stadion, og jeg kom meg med en buss mot Klepp stasjon, og derfra med toget tilbake til Sandnes. Melkebaren ble der neste stopp, før turen gikk videre til Drøøs og Banken, og kvelden ble avsluttet med et glass eller to med Crowmoor cider på Madame Aase innen jeg trakk meg tilbake til hotellet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 179:
Klepp v Nærbø 2-0 (1-0)
4. divisjon Rogaland avd. 1
Klepp Stadion, 29 October 2021
1-0 Sven André Kyvik (23)
2-0 Sven André Kyvik (56)
Att: 80 (h/c)
Admission: Free

Next game: 30.10.2021: Havørn v Bogafjell
Previous game: 26.10.2021: Ekholt v Tune

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg