Huk v Rustad Abildsø 2 06.06.2022

 

Mandag 06.06.2022: Huk v Rustad Abildsø 2

Det var duket for en siste kamp her hjemme i Norge før jeg onsdag morgen skulle på en liten rundtur på Balkan, og denne mandagen hadde jeg allerede sett Gjelleråsen feie over Fløya hjemme på Li Stadion da jeg satt meg på bussen tilbake mot Oslo. Det var en rekke kveldskamper i de lavere divisjoner i hovedstaden å velge mellom, og siden jeg ville besøke en ny bane og selvsagt også gå for en kamp der i hvert fall hjemmelaget var et førstelag, endte jeg opp med å velge meg 7.divisjons-oppgjøret mellom Huk og Rustad Abildsø 2 som skulle finne sted på Bygdøhus ute på Bygdøy.

Under et bussbytte i Oslo rakk jeg også å kjøpe litt vomfyll før jeg fartet videre mot Bygdøy, der jeg ankom Bygdøhus med kun fem-ti minutters tid til avspark. Bygdøy er mer kjent for Bygdø kongsgård og museer som Norsk Folkemuseum, Vikingskipshuset, Frammuseet og Kon-Tiki Museet (der jeg selv faktisk hadde sommerjobb i noen år), men her har man også et idrettskompleks med fasiliteter for en rekke idretter. Selv om det finnes minst én enda smalere bane i Oslo-fotballen, er Bygdøhus med sine 46 meters bredde blant de smaleste. Det er intet av tilskuerfasiliteter, og banen er på den ene langsiden avgrenset av både en stor mur og en bratt skrent.

Huk Fotballklubb ble stiftet i 1982, og befant seg så sent som i 2010 faktisk i 3. divisjon. Da de det året rykket ned, var det kun det første av hele fire strake nedrykk, som endte med nedrykk til 7. divisjon i 2013. Bunnen var imidlertid ikke nådd, for i 2017 rykket de også ned til 8. divisjon, men de rykket i hvert fall opp igjen to år senere, og er fortsatt å vinne i 7. divisjon. Nå skulle de møte andrelaget til nyskapningen Rustad Abildsø, som så sent som i 2021 ble stiftet ved at Rustad IL og Abildsø IL slo seg sammen. Den nye klubben hadde allerede rukket å stå for et par uheldige medieoppslag, selv om det ved siste anledning nå hadde vært G19-laget, og ikke andrelaget jeg nå skulle se.

Det var ikke spilt altfor mange kamper i 7. divisjon Oslo avdeling 1, men Furuset 2 toppet tabellen med 15 på sine seks kamper hittil. Bak fulgte Årvoll med 12 poeng på fem kamper, og deretter et kvartett på ni poeng – nemlig Rustad Abildsø 2, Monolitten, Huk, og Høvik. Av disse fire hadde Høvik spilt seks kamper mens de resterende hadde spilt fem. Jeg tok meg i å tenke at det hadde vært moro om den lokale rivalen Monolitten hadde stått på motsatt banehalvdel som bortelag, men jeg fikk ‘ta til takke’ med RASK 2, som hadde tatt turen fra østkanten. Lagoppstillingene ga også prov på at Oslo kan være en nokså delt by, for mens et islandsk-klingende navn var det eneste ikke-norske hos hjemmelaget, hadde gjestene utelukkende spillere med utenlandske navn.

Bortelagets utespillere stilte forresten i hele fire forskjellige shorts-sett (én i hvit shorts, én i grå, to i svarte, og resten i grønne), og det må vel nesten være en slags rekord. Mens noen lokale unggutter klatret opp på et skur for å bruke taket som utkikkspunkt, tok vertene initiativet ute på kunstgresset, og tok ledelsen i det 10. minutt. Jeg har ikke notert navnene på noen av kampens målscorere, som heller ikke har blitt publisert på NFFs sider, men uansett doblet Huk ledelsen da en corner ble headet inn etter et lite kvarter. Ti minutter senere var det kun en kjemperedning fra bortekeeperen som hindret en tredje Huk-scoring, men få minutter sto det uansett 3-0 da nok en corner ble headet i mål. RASK 2 fikk en redusering i det 35. minutt, og like før pause skapte de ny spenning med nok en redusering, slik at det sto 3-2 halvveis.

Det var flere gode eksempler på forskjellen mellom øst og vest i byen, for mens flere av de fremmøtte tydeligvis kom rett fra tennistrening og brukte racketen til å applaudere og komme med høflige tilrop som «Meget bra dømt, dommer!», ankom etter hvert en bil med innvandrerungdom fra østkanten som så store deler av andre omgang. Deres tilrop til sine kamerater fikk hjemmefolket til å reagere, og jeg kunne høre noen av de utveksle kommentarer som «Har du hørt maken til språkbruk?!». Det var unektelig visse kulturforskjeller å observere på Bygdøhus denne mandagskvelden.

Fem minutter ut i andre omgang økte uansett Huk til 4-2 med et flott skudd som gikk inn via stolpen. Timen var passert da RASK 2 hadde et skudd som traff krysstolpen, og ikke lenge etter økte i stedet Huk til 5-2 etter et flott angrep. I det 69. minutt ble det 6-2, før bortelaget fikk straffespark kun minuttet senere. Etter at dommeren måtte mål opp hvor straffemerket skulle ha vært, ble straffesparket reddet. Ti minutter senere måtte gjestenes keeper ut med skade, og erstattes av det som tydeligvis var en utespiller i overtrekksvest. Helt på tampen reddet imidlertid sistnevnte glimrende da en Huk-spiller kom alene gjennom. Flomlysene er åpenbart på en timer, og sekunder etter at de ble slukket, blåste dommeren av med 6-2 som sluttresultat, og jeg kunne komme meg ‘hjemover’ til Drøbak, der jeg hadde base hos min mor i noen dager i forkant av reisen til Balkan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 206:
Huk v Rustad Abildsø 2 6-2 (3-2)
7. divisjon Oslo avd. 1
Bygdøhus, 6 June 2022
1-0 ?? (10)
2-0 ?? (15)
3-0 ?? (28)
3-1 ?? (35)
3-2 ?? (42)
4-2 ?? (51)
5-2 ?? (63)
6-2 ?? (69)
Att: 14 (h/c)
Admission: Free

Next game: 09.06.2022: Kosovo v Northern Ireland
Next norwegian game: 14.06.2022: Vansjø/Svinndal v Hobøl
Previous game: 06.06.2022: Gjelleråsen v Fløya

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg