Fredrikstad v Sogndal 12.09.2021

 

Søndag 12.09.2021: Fredrikstad v Sogndal

Mens lørdagens ‘hovedrett’ hadde vært serieåpningen i Stjernehallen, der Stjernen innkasserte en aldeles deilig seier over Vålerenga, ville søndagen dreie seg om FFK og den viktige kampen mot Sogndal. Sammen med min kompis Jon Erik busset jeg inn til Fredrikstad sentrum, der vi stakk innom Aristokraten for å sikre oss billett til ståfeltet før vi snart spaserte videre den korte veien bort til West End, som nå har byttet eiere og fått navnet Lille Dragen. En gruppe av oss har gjort det til åsted for oppladning til kamp, og lokalpatrioten Jon Erik fornektet seg ikke da han som vanlig insisterte på at hans halvliter med Fredrikstad Pils måtte serveres i ‘korrekt’ glass og ikke i Borg-glassene de vanligvis benytter. Såpass må det være.

Jeg gikk litt i forveien over til stadion, rett og slett fordi jeg hadde lovet å stikke innom losjen til Terje Høili for å hilse på min far og de andre gjestene. Det ville jo være uhøflig å ikke også ta seg tid til en rask øl når jeg fikk en stukket i hånda, men jeg ønsket snart folket der god kamp og gikk over mot Ståplass Nord og fant frem både billett og vaksinepass idet «For Fredrikstad» runget utover høyttaleranlegget mens de fremmøtte FFK-supporterne stemte i fra tribunen. Resultatene fra dagen før betød at FFK helst burde vinne for å holde følge med HamKam og Jerv, mens et Sogndal som den siste tiden hadde kommet voldsomt bakfra selvsagt hadde andre planer.

Jeg må innrømme at jeg før sesongen hadde Sogndal som en mulig liten favoritt i årets 1. divisjon, og etter at de hadde en kronglete start på sesongen, virket det som om Eirik Bakke nå hadde fått de inn på et riktigere spor. Jeg skal derfor også erkjenne at jeg ikke var blant de som var skråsikre på hjemmeseier på stadion denne dagen, og det var vel heller ikke helt ufortjent da gjestene fra saftbygda tok ledelsen ved Endre Kupen, som hamret ballen i mål til 0-1 etter tjue minutter. Ti minutter senere var vi like langt da Olav Øby ble spilt gjennom og fant Henrik Kjelsrud Johansen som styrte inn utligningen til 1-1, og det sto seg til pause.

Det var vel kanskje et nokså greit resultat, men etter hvilen var Sogndal det beste laget i en omgang der det etter hvert også ble litt temperatur. Målet lot dog vente på seg, og det gikk mot uavgjort da himmelen åpnet seg som for å signalisere at vi gikk inn i tilleggstiden. Mot spillets gang var det FFK som da slo til i det 92. minutt, og ikke helt uventet var det innbytter Nicolay Solberg som fikk kjempetreff og dunket inn 2-1. Mens man fortsatt feiret det de fleste nok antok var vinnermålet, fikk Sogndal en kjempesjanse, og FFK-keeper Håvar Jenssen måtte varte opp med en vanvittig redning som nok vil aspirere til årets redning på stadion. Slik reddet han de tre poengene for et FFK som tok en litt heldig seier på en dag de må sies å ha vært nest best.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Fredrikstad v Sogndal 2-1 (1-1)
1. divisjon
Fredrikstad Stadion, 12 September 2021
0-1 Endre Kupen (21)
1-1 Henrik Kjelsrud Johansen (31)
2-1 Nicolay Solberg (90+2)
Att: 3 321
Admission: 120 NOK

Next game: 13.09.2021: Moss 2 v Borgen
Previous game: 11.09.2021: Selbak v Sarpsborg FK

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg