Fana v Os 07.10.2023

Lørdag 07.10.2023: Fana v Os

Denne helgen gikk turen til Bergen, der Fredrikstad kunne skulle spille bortekamp mot Åsane og kunne sikre opprykk tilbake til Eliteserien. Åsanes nye hjemmebane hadde jeg heller ikke besøkt tidligere, og i den forbindelse bestilte jeg meg en tur til Bergen, med avreise lørdag morgen og retur med nattoget søndag kveld. Da jeg nevnte turplanene for Pål, ville også han være med, og vi fikk bestilt både flybilletter bort, hotellovernatting og togbillettene tilbake. Det gikk imidlertid ikke lang tid før Pål ringte meg opp igjen og fortalte at også hans kompis Emil gjerne ville bli med selv om han er sarping, så da var det bare å bestille ett sett til med billetter og et hotellrom til. Vi var klare for tur.

Litt før klokka åtte lørdag morgen låste jeg døra bak meg og trasket opp til bussholdeplassen for å komme meg med bussen inn til Fredrikstad. Pål og Emil satt som avtalt allerede på bussen etter å ha gått på to holdeplasser før, og snart kunne vi også ta plass på 08.44-toget fra Fredrikstad. Tenk om vi kunne hatt en operativ flyplass på Rygge, men nei da, vi må helt opp til Gardermoen, og etter et togbytte på Oslo S, ankom vi Oslo Lufthavn halvannen times tid før vårt fly skulle ta av klokka 11.50. Dermed rakk vi også å både få en skikkelig frokost og en pils før vi skulle gå om bord i Widerøe-flyet. Emil røpet at han ikke er videre begeistret for å fly, og ferden over fjellet med propellfly var visst en prøvelse for ham, men etter en times tid landet vi trygt og i god behold på Flesland.

De som kjenner meg vil neppe være spesielt overrasket over at jeg i forbindelse med denne turen for å se Åsane v FFK også hadde klart å finne ytterligere en kamp eller to i Bergen, og denne lørdagen hadde jeg blinket meg ut oppgjøret Fana v Os. Det passet godt med en kamparena som ligger langs Bybanen mellom Flesland og Bergen sentrum, og nettopp det gjør Nesstun Idrettsplass, der Fana spiller sine hjemmekamper. Mitt reisefølge var kanskje ikke altfor imponert da jeg gikk av på holdeplassen Mårdalen med en drøy time til kampstart, i stedet for å fortsette mot Bergen sentrum og hotellet. Jeg ga imidlertid klar beskjed om at de bare kunne fortsette dit om de ville, men de valgte likevel å bli med på kamp, og på den lokale Rema 1000-butikken fikk vi også kjøpt noe å fordrive ventetiden med frem mot avspark.

Fana Idrettslag ble stiftet i 1920, og deres fotballavdeling Fana Fotball er bare én av mange avdelinger innen en rekke idretter. Noen vil huske at de i 1990-årene spilte flere sesonger på nest øverste nivå, og det oppholdet startet da de høsten 1990 rykket opp fra daværende 3. divisjon som avdelingsvinner. Den påfølgende sesongen var den første etter at logikken ble kastet over bord og det nest høyeste nivået gikk fra å være 2. divisjon til å bli dagens 1. divisjon. Den besto som kjent av to avdelinger frem til 1997, men det var i 1992 at Fana noterte seg for sin beste plassering i form av en tredjeplass i sin avdeling – tre poeng bak andreplassen som ga kvalifiseringsspill til Eliteserien. 1996 ble som jeg var inne på den siste sesongen med to avdelinger, og da de etter sesongslutt skulle reduseres til én, var en sjuendeplass ikke nok for Fana, som rykket ned etter å ha vært ett enkelt poeng fra fornyet kontrakt.

Selv om Fana vant sin 2. divisjons-avdeling på første forsøk året etter, opererte man fortsatt med åtte avdelinger på dette nivået, og et idiotisk system der avdelingsvinneren måtte møte en annen avdelingsvinner. Fana møtte Strindheim, og tapte 3-4 sammenlagt over to kamper. Dette er det nærmeste de har vært en retur til nivå to. I 2010 rykket de i stedet ned til 3. divisjon, og selv om de rykket opp igjen som avdelingsvinner, måtte de ta turen ned igjen i 2017. Denne gang overlevde de den ytterligere reduksjonen fra fire til dagens to 2. divisjons-avdelinger etter 2016-sesongen, men ett år senere måtte de altså ta et foreløpig siste farvel med nivå tre. Etter Covid har Fana hevdet seg i toppen med to strake andreplasser, men etter at de i 2021 gikk tapende ut av en tett duell med Frigg, måtte de i fjor dessverre se seg slått av Brann 2.

Klubben spilte tidligere på det langt større Fana Stadion, som ved åpningen i 1969 var det mest moderne og avanserte friidrettsanlegget i Norge. Til tross for at det var bygget for friidrett, er det også et av Bergens anlegg som holder toppfotballstandard. Det var på midten av 1990-årene at turen gikk tilbake til Nesttun og den gamle travbanen («Traverbanen»). Travsporten hadde fått nye Bergen travpark i 1985, og i 1993 ble Traverbanen regulert til parkutbygging og idrettsformål. Etter et lite dykk i arkivene, ser det for meg ut som om Fana begynte å spille fotball på Nesttun kunstgress i 1995. Hovedbanen her har en hovedtribune med sitteplasser på den ene langsiden, og en tribune er det også tilknyttet klubbhuset i hjørnet mellom den langsiden og en av kortsidene, der vi etter hvert betalte oss inn med 100 kroner hver.

I 3. divisjon avdeling 1 var det fire runder igjen, men tittelkampen var allerede avgjort, for hardt satsende Lysekloster på toppen av tabellen hadde 13 poengs luke ned til toer Frigg, og var klare for 2. divisjons-spill i 2024. Mens nettopp disse to skulle møtes i Lysefjorden denne dagen (der Lysekloster for øvrig vant), var det duket for kamp mellom nummer tre og nummer fire på tabellen når Fana tok imot Os i vår kamp på Nesttun Idrettsplass. Mens bortelaget Os lå fem poeng bak toer Frigg, lå vertene Fana ett poeng bak der igjen, og derfra var det seks poengs luke ned til femmer Gjelleråsen. Os hadde for øvrig vunnet det omvendte oppgjøret hjemme på Kuventræ tilbake i april, men kom nå fra fire tap på de fire siste. Fana hadde på sin side vunnet fire av sine fem siste, og jaktet nok revansje for det nevnte tapet.

For å oppsummere første omgang ganske raskt, virket det som om Os var det førende laget, men til tross for noen halvsjanser begge veier, var det fortsatt målløst halvveis. Tom Morken hadde tipset meg om at Fana hadde det han mente var Bergens-fotballens beste pølser (eller hot dogs, som de gjerne kaller det der i byen). Nå vil det være urettferdig å sammenligne de med de herlige godsakene man får servert i pølsebua Trekroneren som rett og slett er en Bergens-destinasjon, men som noe man får servert i en kiosk på fotballkamp, fikk de absolutt tommel opp og falt godt i smak. Nå var det bare å håpe på at vi også ville få servert en scoring ute på banen når det etter hvert var klart for å starte opp andre omgang.

Der ute på kunstgresset fortsatte kampen i litt av det samme sporet som i første omgang, og jeg begynte faktisk å mistenke at vi var vitne til en 0-0-kamp, men i det 79. minutt fikk vi omsider en nettkjenning, og den var det Os som sto for. Den kom etter et innlegg i feltet der en Os-spiller bommet på ballen, men lenger bak i feltet sto Håvard Vatland Karlsen og smalt inn 0-1 via stolpen. Gleden hos de tilreisende var imidlertid kortvarig, for tre minutter senere var det en gammel FFK-kjenning som dukket opp og utlignet. Innlegget foran mål ble nemlig headet inn av Tim Nilsen, som sørget for 1-1, og kort oppsummert ble det også sluttresultatet.

Det var bare å komme seg tilbake til Bybane-stoppet Mårdalen for å bli med videre inn til Byparken, som er endeholdeplassen inne i Bergen sentrum. Etter en kort spasertur til Scandic Neptun, ble vi raskt sjekket inn. Etter at vi hadde fått installert oss, bar det deretter en tur ut i Bergen. Etter en tur innom Henriks Øl- og Vinstove, gikk vi ned på Zachariasbryggen der vi kostet på oss en bedre middag på Bryggeriet. Deretter valgte Emil å ta kvelden, men jeg etter litt overtalelse fikk med meg Pål innom Børskjelleren. Han hadde i utgangspunktet sagt ja til ett siste glass, men etter en tilhørende runde med nubber fant han formen såpass at vi ble værende der et par timer til og etter hvert returnerte til hotellet med god summetone noe senere enn opprinnelig planlagt. Det var bare å få seg noen timer på øyet før FFKs bortekamp mot Åsane på søndagen.

Norwegian ground # 233:
Fana v Os 1-1 (0-0)
3. divisjon avd. 1
Nesttund Idrettsplass, 7 October 2023
0-1 Håvard Vatland Karlsen (79)