Drøbak/Frogn v Råde 02.09.2023

 

Lørdag 02.09.2023: Drøbak/Frogn v Råde

Denne helgen hadde jeg valgt å overnatte hos min mor i Drøbak fra fredag til lørdag, og etter kampen på Muselunden kunstgress i Oslo på fredagskvelden, var det derfor dit jeg hadde satt kursen etter at min banehopper-kompis Stig-André Lippert slapp meg av på Korsegården slik at jeg kunne busse derfra til Drøbak. Min mor bodde fortsatt ute på hytta si, men den er ikke langt unna, så hun kom lørdag morgen ned derfra slik at vi kunne spise en hyggelig frokost sammen før hun gikk på jobb. Selv skulle jeg få med meg toppoppgjøret i 4. divisjon Østfold mellom Drøbak/Frogn og Råde før jeg satt kursen hjemover mot plankebyen.

Før den tid tok jeg turen opp til Ullerud for å se min nevø i aksjon med sitt G10-lag på en cup arrangert av Drøbak/Frogn. Den fant sted på Ullerudbanen(e), og jeg kunne sikkert benyttet anledningen til å huke den av i den forbindelse, slik noen utrolig nok sikkert ville gjort, men det får være måte på. I den forbindelse stusser jeg også litt når jeg ser banen ligge inne på Groundhopper-appen (nå Futbology), og kan aldri huske at det har vært spilt noe annet enn aldersbestemt fotball der i det årene den har vært i bruk, men jeg kan muligens ta feil der selv om jeg føler meg ganske så sikker på det..?

Der traff jeg også på min svoger som kunne overrekke meg en av sesongkortene til Seiersten Stadion som min mor disponerer som sponsor av klubben. Etter en tur innom min bror fikk jeg til slutt også lurt med ham på dagens kamp, og mens jeg etter hvert gikk bort til Seiersten Stadion, gikk han oppom vår søster for å hente et av de andre sesongkortene, men også han var på plass før kampstart. Det var som jeg var inne på en viktig kamp i toppen av 4. divisjon, der Drøbak/Frogn lå på en andreplass etter tre uavgjorte og resten seire. En av de uavgjorte kom borte mot nettopp serieleder Råde, og det var sistnevntes eneste poengtap. I returoppgjøret var Drøbak/Frogn derfor nå ganske avhengig av en seier for å henge med i kampen om divisjonstittel og opprykks-kvalik (som selvsagt burde vært direkte opprykk!).

Hjemmelaget fikk i så måte ingen veldig god start på kampen, for i det sjuende minutt satt Fredrik Stokke inn 0-1 og sendte med det gjestene i føringen. Tjue minutter var passert da DFI slo tilbake, og en ball inn i feltet ble lagt tilbake til Philip Schjøth Semmen som utlignet til 1-1 ved å plassere den i bortre hjørne. Hans bror Niclas Semmen har hatt en aldeles eventyrlig gjennombruddssesong i år, og fortsetter å levere, og det var han som fra kort hold sendte DFI i føringen 2-1 et kvarter senere. Det holdt seg til pause og sidebytte, så nå var det bare for vertene å klare å ri dette i land i den andre omgangen.

De holdt ut i knapt ni minutter etter hvilen før Agron Novolani utlignet til 2-2. Det sto nå og vippet, og DFI visste at de måtte frem og score. I stedet fikk Råde straffespark, og Simen Kind Mikalsen gjorde ingen feil da han sendte Råde i føringen 2-3. Med fem minutter igjen trodde DFI at de hadde headet inn utligningen, men jubelen ble kortvarig siden dommeren hadde blåst et tilsynelatende nokså billig frispark utover. DFI presset på, og Niclas Semmen var sekunder senere nære på med et skudd som ble mesterlig reddet av Råde-keeperen. En annen som har hatt en ellevill sesong er Råde-spiss Deni Hasinagic, og på overtid utnyttet han og Råde de store rommene DFI etterlot seg. 2-4, men sekunder senere var DFI nære på ny redusering med en kanon i tverrliggeren. Det var fortsatt tid for Rinor Topallaj til å sette spikeren i kista med 2-5 langt på overtid, før kampen ble blåst av og jeg etter hvert kunne starte reisen mot Fredrikstad.

Råde tok med det et sjumilssteg mot tittelen som nå vet at de også sikret seg overlegent til slutt ved å også vinne de resterende kampene. I skrivende stund gjenstår kun kvalifiseringskampene mot Vestfold-vinner Flint, og for å gjenta meg selv, synes jeg det er fullstendig håpløst at vinneren av 4. divisjons-avdelingen må spille kvalifisering mot vinneren av en annen 4. divisjons-avdeling. Det burde gi direkte opprykk, og denne idiotiske flaskehalsen er – sammen med reservelag i det ordinære divisjonssystemet – noe jeg mener forbundet må få ryddet opp i! Avslutningsvis får man vel bare ønske Råde lykke til, og håpe de kan reise kjerringa etter måten de i fjor ble utsatt for et regelrett ran av dimensjoner i kvalifiseringskampene mot Sandefjord Fotball 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Drøbak/Frogn v Råde 2-5 (2-1)
4. divisjon Østfold
Seiersten Stadion, 2 September 2023
0-1 Fredrik Stokke (7)
1-1 Philip Schjøth Semmen (21)
2-1 Niclas Semmen (36)
2-2 Agron Novolani (54)
2-3 Simen Kind Mikalsen (pen, 79)
2-4 Deni Hasinagic (90+1)
2-5 Rinor Topallaj (90+7)
Att: 300
Admission: Season ticket

Next game: 05.09.2023: Selbak 2 v Rolvsøy
Previous game: 01.09.2023: Sandaker v Holmen 2 (@ Muselunden KG)

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg