Donn v Express 25.09.2021

 

Lørdag 25.09.2021: Donn v Ekspress

I forbindelse med FFKs søndagskamp borte mot Start, hadde jeg tatt turen til Sørlandets hovedstad allerede lørdag morgen, og hadde ikke overraskende planer om å få med meg litt mer fotball samtidig. På lørdagens program sto en dobbel bestående av 4. divisjons-oppgjøret Randesund v Hisøy klokken 13.00 og deretter 3. divisjons-oppgjøret Donn v Express på ærverdige Kristiansand Stadion klokken 16.00. Planen for søndagen var opprinnelig å se Kristiansand IK spille ishockeykamp på formiddagen, for deretter å dra til Sør Arena og se FFK, og til slutt fly hjem fra Kjevik søndag kveld. Hockeykampen hadde nå imidlertid blitt utsatt, men det er en annen historie, og la oss nå holde oss til lørdagen, der jeg nå allerede hadde sett Randesund slå Hisøy, og jeg var klar for noe såpass uvanlig som et norsk stadionbesøk jeg virkelig hadde sett frem til.

Jeg hadde i løpet av kampen hos Randesund blitt påminnet av en stadig mer rumlende mage om at det var på tide med litt mat siden jeg ikke hadde spist før frokosten på Oslo S før klokken 7 den morgenen. Jeg hadde fått skyss av Marius og Elisabeth fra Kristiansand sentrum til Randesund og derfra videre til Kristiansand Stadion, og da vi parkerte utenfor sistnevnte med tre kvarters tid til avspark, benyttet jeg anledningen til å tusle bort til en thai-restaurant vi nettopp hadde passert for å få litt mat i skrotten. Idet jeg etter hvert begynte å kikke på klokka med et ørlite snev av bekymring, kom omsider heldigvis maten tidsnok til at vi rakk å få i oss det herlige måltidet og deretter gå de få meterne bort til Kristiansand Stadion akkurat tidsnok til at vi kom oss innenfor portene før dommeren blåste i gang kampen.

Fotballklubben Donn hører hjemme i bydelen Lund i Kristiansand, og ble stiftet i 1909 av utbrytere fra den allerede eksisterende klubben Ready. Valget av Donn som klubbens navn har bakgrunn i at den rett og slett ble oppkalt etter en lokal doktor sin fryktede hund. I 1917 gikk Donn fra å være ‘gutteklubb’ til å bli ‘voksen forening da den ble tatt opp i NFF. Utover i 1920- og 1930-årene slo de godt fra seg og hanket inn flere lokale titler samtidig som de ved flere anledninger tuktet lag som Start i blant annet cupen. De man i 1937 startet den første noenlunde landsdekkende serien under navnet Norgesserien, var det med flere avdelinger inndelt etter distrikt der distriktsvinnerne gikk videre til sluttspill, og her var Donn med fra starten.

Da krigen satt en stopper for videre spill i 1939/40-sesongen, ledet attpåtil Donn din avdeling foran Start med tre kamper igjen. Da man omsider kom i gang igjen med fotballen, skulle 1947/48-sesongen bli den siste under navnet Norgesserien, og Donn vant sin gruppe foran Grane og Start, men tapte deretter for Viking og måtte i stedet spille kvalik om å få beholde plassen og bli med videre i den langt mindre Hovedserien. Det klarte de ikke, og rykket i stedet ned. Nærmest en retur til toppdivisjonen var de i 1956/57-sesongen, da de vant sin avdeling men tapte kvalifiseringskampen. Da vi i 1963 fikk en toppdivisjon med kun én avdeling, hadde Donn forsvunnet ytterligere nedover i divisjonene. Siden den gang har de stort sett vekslet mellom spill på nivå tre, fire og fem, men er nå å finne i 3. divisjon.

Jeg fikk aldri sett Start på Kristiansand Stadion, men heldigvis spiller fortsatt Donn nå en del av sine kamper der. For de som har til hensikt å ta turen for å se de spille her, er det imidlertid et godt råd å dobbeltsjekke dette, all den tid de også bruker Kongsgårdbanen. Kristiansand Stadion ble åpnet med pomp og prakt i 1948 – ti år etter vedtaket, og var frem til 2006 selvsagt hjemmebane for byens storhet; IK Start. I tillegg er den byens hovedarena for blant annet friidrett, og så sent som to ukers tid før vår visitt, var de for fjerde gang arrangør av NM i friidrett. Dette er nok selvsagt også en av grunnene til at det herlige naturgresset inntil videre har fått ligge i fred her. Selv om Kristiansand Stadion lenge før flyttingen i 2006 ble ansett for å være utdatert og med sine løpebaner lite egnet for fotball, er ikke jeg i tvil om hva jeg ser på som det største ondet av løpebaner og kunstgress (og det er ikke løpebaner, for å si det sånn).

Planene for Kristiansand Stadion hadde opprinnelig vært et stadion som skulle romme 14 000 tilskuere, men tribunene sto ikke ferdige før i 1950-årene. Friidretten er nevnt, men også speedway ble arrangert her. I 1980-årene ble anlegget modernisert, og sittetribunen fikk tak. Likevel var det som nevnt flere som etter hvert som man nærmet seg årtusenskiftet følte at det var blitt altfor slitt og utdatert og ga uttrykk for behov for et mer moderne stadion, og spesielt gjaldt dette IK Start. De spilte sin siste kamp på Kristiansand Stadion i november 2006, da Odd var motstander, mens tilskuerrekorden på hele 16 563 stammer fra den dramatiske serieavslutningen mot Fredrikstad i 2005.

Anlegget domineres totalt av den store og flotte hovedtribunen på den ene langsiden. Den byr på sitteplasser i form av plastseter i blått og rødt, og ser fortsatt i stor grad ut slik jeg innbiller meg at den gjorde da Start spilte sine siste sesonger her. Andre steder er det gjort endringer, som eksempelvis på motsatt langside, der setene som tidligere var boltet fast der er fjernet fra betongavsatsene som utgjør en åpen tribune der. Bak det ene målet følger et mindre antall betongtrinn svingen rundt. Ellers er gjerdet rundt anlegget de fleste steder helt fjernet slik at man der kan gå rett inn uten å måtte passere gjennom inngangspartiene som er spredt rundt anlegget og naturlig nok uansett ikke var bemannet. For å oppsummere, falt Kristiansand Stadion meget godt i smak, om det skulle være noen som helst tvil.

Det var nå 3. divisjon avdeling 3 det skulle kjempes om poeng i. Dagens hjemmelag, Donn, hadde serieåpnet med seier hjemme mot Brodd, men etter det hadde det gått tyngre, og de sto nå med 1-1-4 og fire poeng på sine seks kamper hittil. Gjestende Express fra Fevik hadde på sin side kommet bedre i gang til tross for tap for MK i Mandal i seriepremieren, og sto nå med 3-1-3 på sine sju kamper så langt. Vi fant de andre som hadde gått i forveien på den åpne tribunen på den ene langsiden, der de ga uttrykk for at det var synd ikke søndagens kamp mellom Start og FFK skulle spiller her, men etterlot de snart for å ta en runde rundt anlegget for å forsøke å knipse noen blinkskudd.

Donn hadde en god mulighet da en av deres spillere kom alene gjennom i det 8. minutt, men sjansen ble skuslet bort, og i stedet var det gjestene fra Fevik som tok ledelsen fire minutter senere. Magnus Helland Kjølsrud sendte et utsøkt frispark rett i mål, og dermed 0-1. Ti minutter senere doblet Express ledelsen da et innlegg gikk over Donn-keeperen og ble headet inn på bakre stolpe av Markus Håbestad. Det gikk fra vondt til verre for hjemmelaget da Steinar Berås satt inn ytterligere en scoring for gjestene fra like utenfor 16-meteren i omgangens siste minutt, og lagene gikk dermed i garderoben med 0-3 på resultattavla.

Express hadde en kjempesjanse tolv minutter ut i andre omgang, men spilleren hadde ett skonummer for lite til å få styrt ballen i mål, og deretter var det i stedet Donn som tok over og hadde en god periode der de skapte flere gode sjanser. En heading ble med nød og neppe slått over, og en corner endte i en kjempesjanser der jeg trodde ballen var inne, men det var den tydeligvis ikke. Donn fortsatte å skape farligheter, og det begynte etter hvert å bli ganske utrolig at de ikke hadde scoret i hvert fall ett mål. I stedet ble de med drøyt ti minutter igjen kontret senket, og Tom André Runar Tungesvik satt inn 0-4. Donn fikk til slutt i hvert fall et trøstemål da Andreas Sersland like etter fikk ballen i mål, men mer klarte de ikke, og dommeren blåste til slutt av kampen med 1-4 som sluttresultat.

Selv om jeg aldri fikk Start i aksjon på Kristiansand Stadion, fikk jeg til slutt altså sett en kamp på det gamle ærverdige stadionet som absolutt er verdt et besøk, og vi tok en ny runde for å beundre anlegget før vi forlot åstedet. Etter å ha blitt skysset tilbake til Kristiansand sentrum fikk jeg sjekket inn på CityBox-hotellet, der jeg hadde betalt 699 kroner for overnatting. Det viste seg vel å være samme hotell som jeg bodde på sist jeg overnattet i Kristiansand, men med et navnebytte siden den gang. Det var ingen vits å sitte på rommet og glo, så etter å ha fått installert meg bar det ut igjen for å forlyste meg ute på byen i Kristiansand.

Jeg slo meg først ned på Victoria Pub, og fikk etter hvert selskap av en av de andre der. Etter at vi hadde forflyttet oss til Telford’s Pub, fikk vi også selskap av de to andre. Der var de koselig nok, men jeg hadde tenkt meg en liten pu-til-pub-runde, og tok etter hvert til orde for at vi skulle bevege oss videre. Det ble tidlig klart at min lille plan ikke hadde tatt høyde for mengden av folk som var ute for å feire gjenåpningen denne kvelden, og flere steder var allerede temmelig fulle med køer på utsiden, så vi valgte etter hvert å bli værende på Patricks Pub til jeg fant det fornuftig å få seg litt nattmat for deretter å komme seg tilbake til hotellet for å få litt søvn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 168:
Donn v Express 1-4 (0-3)
3. divisjon avd. 3
Kristiansand Stadion, 25 September 2021
0-1 Magnus Helland Kjølsrud (12)
0-2 Markus Håbestad (22)
0-3 Steinar Berås (45)
0-4 Tom André Runar Tungesvik (80)
1-4 Andreas Sersland (82)
Att: 101 (h/c)
Admission: Free

Next game: 26.09.2021: Start v Fredrikstad
Previous game: 25.09.2021: Randesund v Hisøy

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg