Burton Park Wanderers v Penn & Tylers Green 28.06.2022

 

Søndag 28.08.2022: Burton Park Wanderers v Penn & Tylers Green

Det var ingen lang etappe jeg i første omgang hadde foran meg da jeg litt før halv elleve befant meg på Leicester stasjon etter å ha sjekket ut fra Grafton House. Søndager er ikke alltid de enkleste for en banehopper, og under den tidlige planleggingsfasen av turen hadde jeg faktisk vurdert å benytte dagen til å se rugby league. I tillegg var det såpass lenge siden min visitt til City Ground i Nottingham at jeg flyktig også vurderte en revisit for å se Nottingham Forest sitt oppgjør mot Tottenham. Det endret seg da noen av helgens kamper i FA Vase ble flyttet til søndagen, og jeg endte opp med å velge meg oppgjøret mellom Burton Park Wanderers og Penn & Tylers Green. Det var bare å komme seg med toget ned til Kettering.

Etter å ha krysset over grensen til Northamptonshire, steg jeg etter hvert av i Kettering etter en bortimot 25 minutter lang togtur. Tanken hadde vært å ta et nokså tidlig tog ned til Kettering for å innta frokost på Wetherspoons-puben i sentrum der, og det var det jeg gjorde etter å ha tuslet inn i sentrum og funnet frem til The Earl of Dalkeith. Etter å satt til livs frokosten der, spaserte jeg tilbake til The Stitching Pony for å slå i hjel litt tid med en pint der før jeg gikk for å ta bussen til Burton Latimer og dagens kamp der. På busstasjonen traff jeg på en eldre groundhopper, og i samråd med et par lokale, klarte vi å finne riktig perrong og riktig buss. Sjåføren gjorde etter hvert et stopp og proklamerte at dette var det nærmeste vi ville komme Latimer Park, så vi gikk av der med rundt et kvarters gange foran oss.

Burton Latimer er en liten by i det nordlige Northamptonshire; beliggende kun rundt fem kilometer sørøst for den langt større naboen Kettering. Her benyte man på siste halvdel av 1800-tallet med utvinning av jernmalm, samtidig som også flere klesfabrikker åpnet i området. Ved siste folketelling var det rett i underkant av 7 500 innbyggere i Burton Latimer, og mange av disse pendler nok i dag til andre steder. Den siste delen av den lille byens navn stammer for øvrig fra Latimer-familen som holdt til her på 1200-tallet. Men nå var det tross alt fotballen jeg hadde kommet for, og vi orienterte oss greit frem til Latimer Park, der vi ankom med rett i overkant av halvannen time til avspark i dagens kamp.

For de som følger med i engelsk non-league, burde det være en kjent sak at også Kettering Town nå også spiller her på Latimer Park, etter at de måtte forlate sin gamle hjemmebane Rockingham Road i 2011. Etter å ha banedelt med både Rushden & Diamonds og Corby Town, var det vel i 2013 at de flyttet inn her, og mon tro om de ikke nå også har kjøpt anlegget og står som eier. Det ser man også godt fra utsiden, der skiltene som bærer Kettering Towns navn er de største og mest iøyenfallende. Også baren på utsiden viste seg å være Kettering Town sin, uten at jeg var klar over det da jeg gikk inn der for å unne meg en pint. Først noe senere oppdaget jeg at Burton Park Wanderers faktisk har en egen liten bar på innsiden.

Karen som betjente Kettering-baren viste seg å være en trivelig type som vel også var en av lederne i klubben. Han fortalte at baren også fungerte som en vanlig pub som holdt åpent også utenom kampdager, og forærte meg en Kettering Town-pen, en pin, og et kampprogram fra deres forrige hjemmekamp. Etter en hyggelig prat, skulle jeg egentlig kun ut og unne meg en røykepause, og ville da benytte anledningen til å se om dagens kampprogram hadde ankommet i inngangspartiet. Det hadde de, og jeg betalte £1 for et eksemplar, men her ble jeg også bydd å betale meg inn med ytterligere £5 for å lade opp i baren til Burton Park Wanderers. Det var først da jeg ble klar over at de faktisk ikke benyttet Kettering sin på utsiden, og jeg gikk for å tømme glasset og betalte meg deretter inn.

Burton Park Wanderers ble stiftet i 1961 under navnet Kettering Park Wanderers, og holdt da til i nettopp Kettering. Det var først i 1973 at de flyttet til sin nåværende base og tok dagens navn. De hadde i 1968 tatt plass i United Counties League, og der holdt de seg faktisk frem til de sommeren 2021 ble flyttet over i South Spartan Midlands League. Tiden i UCL bestod gjerne av en kamp på nedre halvdel av ligaens nivå to, og etter at en flyktig visitt i UCL Premier Division tok slutt våren 1991 har de flere ganger endt sist i ligaen. Hele åtte ganger siden årtusenskiftet endte de som jumbo i UCL, inkludert fem strake sesongen, men beholdt plassen hver gang. Også i SSML Division One slet de i bunnen forrige sesong, og endte nest sist.

Baren til Burton Park Wanders mer en mer enkel og spartansk affære, og var å finne i en brakke som sto litt bortgjemt og inngjerdet ikke langt fra inngangspartiet. Der gikk det i salg av øl og cider på boks, og jeg slo meg ned for å titte litt i kampprogrammet. Det var av typen som hadde 16 sider (hovedsakelig reklame) som nok brukes hver eneste kamp denne sesongen, i tillegg til at et 8 siders hefte var stukket inni. Der ble igjen hjemmelagets historikk gjentatt, i tillegg til at tok for seg gjestenes. En tabell for SSML Division One var det også. Ikke det beste programmet jeg har sett, men prisen var da heller ikke avskrekkende, og her hjemme i Norge ville det nok naturligvis uansett vært en kandidat til årets program.

Latimer Park ble som jeg så vidt nevnte åpnet i 1973; eller det var i hvert fall da klubben flyttet inn og begynte å spille der. Det er imidlertid etter storebror Kettering Town sin ankomst for noen år siden at det virkelig begynte å skje ting her, og det som skal ha vært et meget spartansk anlegg har blitt oppgradert etter deres behov. Anlegget bærer derfor litt preg av dette, og visse seksjoner har til og med et visst midlertidig preg. Det som må kunne kalles hovedtribunen på den ene langsiden er vel den med mest karakter, og denne har sitteplasser. Det samme gjelder en tribune som står ved siden av og ser ut som en midlertidig løsning. Sitte kan man også gjøre på en tribune bak det ene målet, mens den motsatte kortsiden har en ståtribune. Bortre langside er helt åpen med hard standing, i tillegg til små partier med noen trinn med ståplasser under åpen himmel

Det dreide seg altså om første kvalifiseringsrunde av sesongens FA Vase, og motstander var Penn & Tylers Green fra området mellom Beaconsfield og High Wycombe. Mens Burton Park Wanderers i 2021 hadde blitt flyttet fra UCL Division One til SSML Division One, hadde Penn & Tylers Green faktisk blitt flyttet fra nettopp SSML Division One til Combined Counties League Division One. Det var dermed ikke to ligarivaler som møttes, men likevel to lag som begge hadde tilhold på step 6 (nivå 10 totalt). I tillegg hadde begge startet sesongen hittil med 1-1-2 på sine fire første kamper i hver sin respektive liga. Men nå var det altså FA Vase og cupspill.

Ute på gressmatta var det etter hvert gjestene fra Buckinghamshire som kom best i gang, og i det tiende minutt traff de tverrliggeren med et langskudd. Ti minutter senere hadde de en ny mulighet som hjemmekeeperen måtte slå til corner, og hjørnesparket endte med en avslutning som tvang frem en ny redning der keeper fikk reddet via stolpen. Med rundt ti minutter til pause tok Penn & Tylers Green ledelsen, og det var faktisk en corner fra Dean Mirza som gikk rett i mål. Det sto også 0-1 da lagene tok pause, og bortelaget laget fortjent halvveis, uten at jeg følte at nivået hadde vært avskrekkende godt. Jeg følte at jeg så to svake step 6-lag, og ikke minst gjalt det vertene Burton Park Wanderers.

Deres keeper måtte igjen i aksjon for å hindre ytterligere baklengsmål ti minutter ut i andre omgang, og nå var det det rett og slett en svak kamp de 113 tilskuerne var vitne til. Det skjedde lite foran de to målene etter hvilen, men vertene skapte etter hvert et par halvsjanser, mens gjestene kanskje ble mer og mer fornøyd med tingenes tilstand etter hvert som klokka tikket mot full tid. Burton Park Wanderers hadde en heading rett på keeper, et godt og lovende angrep som ikke første til noe som helst, og på overtid en siste mulighet som ble parert av bortelagets keeper slik at det endte med 0-1 og borteseier. Avansement for Penn & Tylers Green, og jeg følte at Burton Park Wanderers kunne spilt til det ble mørkt uten å klare å få ballen i nettet. Tross alt en fortjent borteseier, spesielt sett i lys av førsteomgangen.

Jeg hadde slengt fra meg bagen i baren til Kettering Town, og gikk raskt dit for å bevilge meg en ny pint før karen bak disken var så vennlig å bestilte en taxi til meg. Den skysset meg tilbake til Kettering stasjon, der jeg kom meg med toget sørover til London St. Pancras. Med tanke på en planlagt trippel dagen etter, hadde jeg nemlig valgt meg London som base de to siste nettene. Jeg hadde betalt £81 for to overnattinger ved The County Hotel ved Kings Cross, og fikk raskt sjekket inn der. Kvelden ble benyttet til å sjekke ut noen av områdets puber. I tur og orden ble Lord John Russell, Norfolk Arms, Mable’s Tavern og The Rocket besøkt før jeg trakk meg tilbake for å få litt søvn før en travel mandag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

English ground # 550:
Burton Park Wanderers v Penn & Tylers Green 0-1 (0-1)
FA Vase, 1st Qualifying Round
Latimer Park, 28 August 2022
0-1 Dean Mirza (35)
Att: 113
Admission: £5
Programme: £1

Next game: 29.08.2022: Tadley Calleva v Frimley Green
Previous game: 27.08.2022: Friar Lane & Epworth v Highfield Rangers

More pics

This trip on a map

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg