Borgen v Lisleby 11.10.2023

 

Onsdag 11.10.2023: Borgen v Lisleby

Etter at jeg hadde tilbragt tirsdagskvelden med å se Stjernen slå erkerival Sparta i Stjernehallen, var det på tide med litt fotball igjen, og kvelden bød på flere oppgjør i 4. divisjon. Jeg kunne tenkt meg en tur til Ås for å se lokaloppgjøret mellom Ås og Drøbak/Frogn, men all den tid bussene her slutter å gå så tidlig at jeg ikke ville kommet meg hjem fra Fredrikstad stasjon uten å gå etter returen dit, utgikk det, og jeg valgte meg i stedet kampen mellom Borgen og Lisleby som skulle spilles på kunstgresset på Sandbakken. Det var en viktig kamp på nedre del av tabellen, så jeg så for meg en spennende affære da jeg busset mot den andre byen og derfra videre ut til Sandbakken, der jeg ankom med en snau halvtime til avspark.

I toppen av 4. divisjon hadde allerede Råde vunnet tittelen etter å ha avgjort duellen med Drøbak/Frogn til sin fordel, men det var som nevnt i motsatt ende av tabellen at kveldens kamp hadde betydning. Ikke minst brant det under føttene på gjestene fra Lisleby, som kunne hadde Tistedalen bak seg på tabellen og således sto i fare for å rykke ned; spesielt om Råde skulle snuble i opprykks-kvalifiseringen i år igjen. De ville med seier imidlertid passere Kvik Halden 2 som lå to poeng foran. Borgen på sin side lå tre poeng foran der igjen, sammen med Sprint-Jeløy 2, så heller ikke de var helt sikre ennå. Det var for øvrig et forblåst og surt Sandbakken denne kvelden, så jeg var glad jeg hadde funnet frem stilongs, hansker og lue, men den sure vinden gjorde at jeg likevel valgte å stille meg litt i le av veggen på den nye bygget de har satt opp der. Nå var jeg også spent på om min dårlige statistikk med Borgen ville fortsette, for på 11 kamper med meg som tilskuer hadde de usle 0-1-10.

Det var Lisleby og Jonas Zakariassen som i det åttende minutt fikk kampens første skikkelige sjanse, men avslutningen fra Zakka traff stolpen. Vi nærmet oss halvtimen da Lisleby levde litt farlig i forbindelse med et hjørnespark til Borgen, som i denne perioden presset litt på, men gjestene fikk blokkert og klarert. I det 35. minutt tok likevel Borgen ledelsen da ballen falt ned i feltet der Alexander Martinius Lauritzen sto, og hans avslutning endte opp i krysset. 1-0 til Borgen, og like før pause hadde de brune ballen i nettet igjen, men denne gang ble det annullert for offside. Det sto 1-0 halvveis, og mens lagene gikk i garderoben, brukte jeg forgjeves deler av pausen til å prøve å få ordning på et kamera som har begynt å tulle. Ellers kunne vi konstatere at man har klart å ødelegge toalettet i det nye bygget allerede, for det var i hvert fall svaret en Lisleby-leder fikk da han forhørte seg om hvorfor det var låst.

Vel, det dro seg uansett mot andre omgang, og i det 53. minutt fikk Lisleby sin utligning. Den kom fra en dødball, og det var Nathaniel Jermaine Jones som satt inn 1-1. Lisleby hadde deretter et par gode muligheter på kort tid, men begge gangene gikk avslutningen like utenfor. Tjue minutter ut i omgangen hadde Borgen en corner som ble stusset i tverrliggeren, og kampen sto virkelig og vippet. I det 70. minutt fikk Lisleby ble Lisleby redusert til ti mann da Julian Lucas Tveter Arnesen fikk et (slik jeg så det) strengt andre gule kort, men det jevnet seg ut da hjemmelagets Thomas Aarum ti minutter senere fikk direkte rødt for å ha revet ned Zakka som bakerste mann. Med fem minutter igjen falt avgjørelsen, og det var Borgen som kunne juble. En avslutning ble først reddet av Lisleby-keeperen, og selv om han også fikk en hånd på returen fra Truls Wichstrøm Johansen, klarte han ikke å hindre ballen i å gå inn. Lisleby klarte aldri å få inn noen utligning, og dermed endte det 2-1. Borgen hadde faktisk klart å vinne med meg som tilskuer, så da er jeg kanskje til og med velkommen tilbake dit. Ellers vet vi jo nå også at begge disse endte opp med å klare seg, og blir å finne i 4. divisjon også neste år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Borgen v Lisleby 2-1 (1-0)
4. divisjon Østfold
Sandbakken, 11 October 2023
1-0 Alexander Martinius Lauritzen (35)
1-1 Nathaniel Jermaine Jones (53)
2-1 Truls Wichstrøm Johansen (87)
Att: 42 (h/c)
Admission: 50 NOK

Next game: 12.10.2023: Greåker 2 v Skiptvet
Previous game: 09.10.2023: Selbak v Kråkerøy 2

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg