Borgen v Ås 06.10.2023

 

Fredag 06.10.2023: Borgen v Ås

Torsdagen hadde blitt tilbragt med ishockey i Stjernehallen, der jeg hadde sett Stjernen beseire Lørenskog, men denne fredagen skulle det igjen dreie seg om fotball, og attpåtil en ny dobbel. På Mobakken skulle Borgen spille sin siste kamp på gress for året, og mangelen på flomlys der betinget et tidlig avspark klokken 17.00, som igjen betød at jeg ville kunne gå for en dobbel. 19.00-kampene ville jeg ikke klare, så da sto jeg igjen med Lisleby v Ekholt klokken 20.00, men først gikk altså turen til Borgenhaugen og Mobakken for å se 4. divisjons-oppgjøret mellom Borgen og overraskelseslaget Ås.

Da jeg ankom med 15-20 minutter til avspark, traff jeg nokså raskt på banehopper-duoen Tom Børkeeiet og Ray Tørnkvist, som igjen hadde tatt turen sørover og dristet seg til Sarpsborg. Jeg ble stående å samtale med de to, som tydeligvis hadde fått rullet ut den røde løperen for seg og gitt en omvisning. Mens vi sto der kom en av Borgen-lederne for å dele ut Borgen-skjerf til oss, og etter at jeg også ble tilgodesett med skjerf i Skjeberg på onsdagskvelden, begynte de jo nesten å bli en trend. Det spørs om Borgen-folket hadde satt like stor pris på min tilstedeværelse om de var kjent med min statistikk, for de sto med usle 0-1-9 på de ti foregående kampene jeg hadde sett Borgen spille.

I Østfold-kretsens 4. divisjon hadde nå Råde avgjort tetduellen med Drøbak/Frogn, for med fire runder igjen var det ti poeng som skilte de to. Kråkerøy på tredjeplass fulgte åtte poeng bak der igjen, mens det var ytterligere sju poeng derfra og ned til Ås på fjerdeplass. Gutta fra Ås hadde av mange vært nedrykkstippet før sesongen, og hadde rett og slett gjort en overraskende solid sesong. Borgen befant seg på sin side på 10. plass, og trengte kanskje noen få poeng til for å føle seg helt sikre i tilfelle Råde ikke skulle klare å vinne opprykks-kvalifiseringen i år heller, som ville medføre to lag ned fra denne divisjonen snarere enn ett. Dersom Sarpsborg 08-reservene også skulle rykke ned fra 3. divisjon, ville det vel til og med bli tre ned, så det var bare å sanke sammen de poengene man kunne.

Naturgresset på Mobakken er slett ikke det verste stedet å se fotball i området, og dette var som nevnt Borgens siste hjemmekamp på naturgresset der for sesongen, før de skulle avslutte på kunstgresset på Sandbakken. Ås hadde vunnet det omvendte møtet 1-0, men denne gang var det Borgen som tok første stikk da Ole Jørgen Halvorsen sendte vertene i føringen i kampens tiende minutt. Tjue minutter senere hadde Borgen også et skudd i tverrliggeren, og med noen minutter til pause hadde hjemmelaget nok en god mulighet da de kom alene gjennom. Keeperen reddet, og returen gikk i en Ås-spiller og til et resultatløst hjørnespark. Det sto 1-0 til pause, og det var ikke ufortjent halvveis.

Ås slo tilbake etter hvilen, og det 52. minutt kjempet Sander Spro inn utligningen til 1-1. Etter en times spill hadde Borgen ballen i nettet, men det ble vinket for offside og annullert. Kampen sto og vippet, og til tross for at det ikke var noe å si på innsatsen, var det så som så med sjanser foran de to målene etter dette. Det gikk mot et uavgjort-resultat, men i det 89. minutt falt avgjørelsen da Sander Spro sendte Ås tilbake i ledelsen med en sen scoring etter å ha driblet seg fri i feltet og dunket ballen i mål til 1-2. Det viste seg å bli vinnermålet, og Borgen fortsatte sin usle statistikk med meg på tilskuerplass. Jeg måtte imidlertid haste av gårde umiddelbart da sluttsignalet gikk, og rakk med nød og neppe bussen slik at jeg kunne sette kursen mot Lisleby og dagens andre kamp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Borgen v Ås 1-2 (1-0)
4. divisjon Østfold
Mobakken, 6 October 2023
1-0 Ole Jørgen Halvorsen (10)
1-1 Sander Spro (52)
1-2 Sander Spro (89)
Att: 54 (h/c)
Admission: 50 NOK

Next game: 06.10.2023: Lisleby 2 v Ekholt
Previous game: 04.10.2023: Skjeberg Sport v Aremark

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg