BK Frem Sakskøbing v Væggerløse BK 05.03.2022 (@ Zoo-banen, Nykøbing Falster)

 

Lørdag 05.03.2022: BK Frem Sakskøbing v Væggerløse BK (@ Zoo-banen, Nykøbing Falster) 

Lørdag morgen var jeg igjen nokså tidlig oppe, for selv om København skulle være min base i ytterligere et døgn, skulle dagens kamper ta meg ut av hovedstadsområdet og helt ned til Falster, der jeg hadde funnet meg en dobbel i Nykøbing Falster. Planen hadde hele tiden vært å besøke Nykøbing FC i et forsøk på å nærme meg fullført 1. Division, og de skulle ha avspark klokka 12.45. Da det også dukket opp en treningskamp med avspark så tidlig som klokka 10.10 en kort spasertur unna, klarte jeg ikke å motstå fristelsen, og bestemte meg for å få med meg begge to. Det var derfor planen da jeg satt meg på 08.07-toget mot Næstved, der jeg måtte stige av dobbeldekker-toget for å unnagjøre siste etappe ned til Nykøbing Falster med et annet tog.

Rundt ti på ti ankom jeg Nykøbing Falster, som med sine rundt 17 000 innbyggere (i selve byen) øya Falster sin største by og sentrum på nær sagt alle vis. Byen ble grunnlagt på slutten av 1100-tallet, i forbindelse med etableringen av det som senere ble hetende Nykøbing Slot. Dette slottet ble bygget på det smaleste sted av Guldborg Sund, som er farvannet mellom Lolland og Falster, og var ment å beskytte området mot vendiske pirater. Jeg påtraff ingen slike da jeg spaserte fra stasjonen og bortover mot Guldborgsund Anlæg Syd, som vel egentlig er et treningsfelt for Nykøbing FC, men det var ikke de som skulle spille her denne formiddagen.

Her hadde Falster-klubbene BK Frem Sakskøbing og Væggerløse BK bestemt seg for å spille treningskamp, og jeg har klart å finne ut av banen som nå skulle benyttes går under navnet Zoo-banen. Det er den som ligger nærmest (faktisk helt inntil) veien man kommer gående på, og naturlig nok også et slags zoo et steinkast bortenfor, slik navnet viser til. Heldigvis ankom jeg fem minutters tid før den avtalte kampstarten klokka 10.10, for dommeren var ikke snauere enn at han rett og slett blåste i gang oppgjøret fem minutter før tiden, så han var nok ivrig etter å komme i gang. En av de andre fremmøtte kunne på spørsmål fortelle meg at laget fra Sakskøbing var de i grå og svarte kostymer mens Væggerløse stilte i blått og gult.

Jeg skal på ingen måte gå i detalj rundt denne kampen, og jeg har uansett heller ikke vært kar om å identifisere målscorerne eller noen av de andre involverte. Begge disse klubbene spiller i Lolland Falster Serien (opprykkere herfra vil rykke opp i Sjællandserien), og det innledningsvis nokså jevnt, men med tjue minutter passert tok Frem Sakskøbing ledelsen med en fin vollet fra rundt 16-meterstreken. Væggerløse hadde imidlertid flere gode muligheter etter dette, og spesielt med et skudd som sneiet tverrliggeren, men det sto fortsatt 1-0 da dommeren blåste for pause og spillerne fikk seg en hvil og litt drikke mens de to lags trenere kjørte taktikkmøte for sine utvalgte ute på banen.

Frem Sakskøbing var uhyre nære på å øke ledelsen i det 58. minutt, da et skudd gikk i innsiden av stolpen og rett i fanget på keeper. To minutter senere utlignet i stedet Væggerløse etter slurv i Sakskøbing-forsvaret. I det 71. minutt var Frem Sakskøbing tilbake i ledelsen 2-1, og ti minutter senere økte de til 3-1 da keeper ble rundet og ballen satt i mål. Det var dog ikke helt ufortjent da Væggerløse fikk en redusering i det 85. minutt, men de fikk aldri utligningen de jaget, og da endte det 3-2 foran et publikum som hadde vært litt vrient å tallfeste. Jeg talte tidlig i kampen 29 tilskuere, men det var mange som gikk til og fra. For meg var det uansett bare å ta bena fatt og spasere mot Nykøbing Falster Stadion der det skulle spilles en noe større kamp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danish ground # 37:
BK Frem Sakskøbing v Væggerløse BK 3-2 (1-0)
Friendly
Zoo-banen (Nykøbing Falster), 5 March 2022
1-0 ?? (21)
1-1 ?? (60)
2-1 ?? (71)
3-1 ?? (81)
3-2 ?? (85)
Att: 29 (h/c) – fluctuating
Admission: Free

Next game: 05.03.2022: Nykøbing FC v Hvidovre IF
Previous game: 04.03.2022: Fremad Amager v Lyngby BK

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg