Askim Fotball v Rakkestad 30.01.2022

 

Søndag 30.01.2022: Askim Fotball v Rakkestad

Etter fire dager på rad med kamper, hadde jeg egentlig sett for meg en søndag hjemme, men hovedgrunnen til det var mangelen på kamper i området, og det skulle endre seg. Jeg hadde registrert at det var muligheter for å få med seg både to og tre kamper oppe i Gjøvik-traktene denne dagen, og nevnte vel muligheter for min banehopper-kollega Stig-André Lippert, men utfra hans svar var det liten tvil om at han virkelig fått andre ting å drive med om dagen, og jeg slo det selv fra meg. Men på søndag formiddag dukket det sannelig opp informasjon om at Askim Fotball skulle ta imot Rakkestad til treningskamp senere den dagen, og begynte jeg igjen å vurdere mulighetene for nok en kamp.

Mens jeg ventet fra svar på Jon Erik, som hadde tatt betenkningstid, fikk jeg beskjed fra Trond Sæterøy om at han ville dra og tilbød seg å hente meg. Da Jon Erik deretter omsider bestemte seg for å bli hjemme, ble der derfor sammen med Trond at jeg altså satt kursen mot indre Østfold og Askim. Etter en kjøretur på mørke landeveier ankom vi Askim, og kunne snart parkere utenfor kveldens kamparena med et drøyt kvarter til avspark. Det begynner å bli en stund siden sist jeg så fotball i Askim, for vi må da tilbake til 2012 og oppgjøret mellom Askim og FFK i cupen. Den gang ble kampen spilt på Askim Stadion, mens det nå var kunstgressbanen ved siden av som skulle benyttes.

Askim Fotball er en nyskapning som så dagens lys som et følge av at Askim FK og Korsgård slo seg sammen fra 01.01.2020. Askim FK hadde på sin side brutt ut av Askim IF i 1989, og befant seg i 5. divisjon, mens Korsgård var i 7. divisjon. Den nye klubben tok Askim FKs plass i 5. divisjon, og var i fjor lenge med i kampen om opprykksplassene, men fikk det nok litt tungt mot slutten av sesongen og endte på en 6. plass. Motstander denne kvelden var et Rakkestad-lag som endte forrige sesong på en 8. plass i 4. divisjon, og de ville vel dermed kunne være en god målestokk og sparring-partner.

Askim kunstgress bar preg av at man for øyeblikket driver med noe arbeid der, med graving på nærmeste langside. Ut fra det en av de lokale sa, skal det tydeligvis settes opp et nytt gjerde der. På denne langsiden ser det også ut til at banen er sprengt ut i fjellet, og oppe i skrenten utenfor gjerdene har man god oversikt over det som skjer på banen. Det er for øvrig ingen tribunefasiliteter rundt banen, men de har en kiosk ved inngangspartiet, og siden jeg ikke hadde spist på mange timer, unnet jeg meg en vaffel derfra mens lagene gjorde seg klare til kamp. Idet man tok avspark kom en funksjonær og ‘jaget’ oss bort fra indre bane, der det for anledningen tydeligvis ikke var lov å stå, så vi måtte traske opp i skrenten for å ta oppstilling der.

Det må ha vært mens vi gjorde det at Rakkestad tok ledelsen ved Samuel Oustorp, for det gikk faktisk både meg og Trond hus forbi. Vi trodde derfor det var Askim som tok ledelsen da unggutten Ole Herman Opås fant nettmaskene med et herlig frispark i det 10. minutt. Samme mann tråklet seg i det 29. minutt gjennom Rakkestad-forsvaret og besørget 2-1, og fem minutter senere var han sannelig på farten igjen og scoret sitt tredje mål. Rakkestad hadde deretter et skudd i stolpen, før Askim økte til 4-1 ved Milad Yousef Nerway noen minutter før pause. Askim imponerte i det hele tatt veldig i første omgang, og var veldig direkte med baller som gikk i lengderetningen og spillere som konstant gikk på løp. Til tross for at de ikke nødvendigvis hadde noe særlig mer ball, brukte den godt og ledet fortjent ved pause.

Kun et par minutter ut i andre omgang reduserte Mats Grønnern for Rakkestad med et flott frispark rett i krysset, og Askim virket etter hvert ikke fullt like friske som før hvilen. Vi nærmet oss en times spill da Rakkestad hadde hjørnespark, og det så ut til å gå rett i mål via den bortre stolpen. Dermed 4-3, og Rakkestad hadde deretter et nytt skudd i stolpen etter snaut halvspilt andre omgang. På overtid fikk de en ny stor sjanse til å utligne, før det var Askim sin tur til å kontre og treffe stolpen. Dermed endte det med seier 4-3 til Askim, selv om vi faktisk fortsatt trodde det hadde endt 4-2 da vi satt oss i bilen.

Det trodde jeg helt til Rakkestad-trener Ole Jørgen Nordahl heldigvis så det og rettet meg. Han var for øvrig også behjelpelig med Rakkestads målscorere, så takk for det. For Askim Fotball sin del var jeg positivt overrasket over det jeg så i en treningskamp i januar, og de blir nok å regne med i toppen av årets 5. divisjon, skulle jeg tro. For min egen del var det nå noen fotballfrie dager i vente etter fem dager på rad med kamper. Så får jeg avslutte for denne gang med å takke Trond for turen og hyggelig selskap i indre Østfold.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 185:
Askim Fotball v Rakkestad 4-3 (4-1)
Friendly
Askim kunstgress, 30 January 2022
0-1 Samuel Oustorp
1-1 Ole Herman Opås (10)
2-1 Ole Herman Opås (29)
3-1 Ole Herman Opås (34)
4-1 Milad Yousef Nerway (42)
4-2 Mats Grønnern (48)
4-3 Stian Ringstad Nilsen (59)
Att: 79 (h/c)
Admission: Free

Next game: 03.02.2022: Råde v Askim Fotball
Previous game: 29.01.2022: Selbak v Tune

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg