Arbedo-Castione v Balerna 31.03.2023

Fredag 31.03.2023: Arbedo-Castione v Balerna

Det var duket for en helgetur til utlandet, og en litt spesiell sådan. Planen var nemlig å i løpet av helgen se tre kamper i tre forskjellige land på like mange dager. Det hele var min banehopper-kompis Stig-André Lippert sitt påfunn, og jeg visste at han hadde gledet seg veldig til dette en god stund. Han hadde bestilt seg fly tur retur Göteborg Landvetter – Milano Bergamo, og bestilt leiebil for å huke av kamper i både Sveits, Italia og San Marino. Han hadde da også sagt nærmest i en bisetning og med glimt i øyet at det bare var å slenge seg med, men hadde neppe trodd at jeg på ramme alvor skulle bli med selv om jeg sa at jeg skulle se på det og fikk ham til å sende over programmet han hadde lagt opp med fly, hoteller etc.

Det valgte jeg imidlertid å gjøre, og dermed kunne vi spleise på blant annet leiebil, slik at det også bli litt billigere for ham. Selv om vi hadde tidlig avreise denne fredagen hadde jeg opprinnelig tenkt å også få med meg en torsdagskamp først, men da treningskampen Selbak v Berg endte opp med å bli avlyst, bestemte jeg meg for å like godt holde meg hjemme for å pakke og få unna litt på bloggen før jeg fikk meg litt søvn. Søvnen ble det derimot verre med, for jeg endte opp med en våkenatt, og satt fortsatt og fulgte med på NHL-sluttspillet da Lippert kom for å plukke meg opp. Han hadde måttet børste snø av bilen, men sto utenfor i 04.50-draget, slik at vi kunne komme oss mot Landvetter, som for øvrig er en flyplass det nå var første gang jeg skulle benytte meg av. Etter litt knot med den bestilte parkeringen, fikk vi ordnet oss, sjekket inn og kommet oss med Ryanair sin 09.45-flyvning til Milano Bergamo.

Jeg hadde riktignok vært nødt til å punge ut en god del mer enn den godeste Lippert, som jo hadde vært tidligere ute med sin bestilling, men fikk meg i hvert fall litt etterlengtet søvn på flyturen nedover, og våknet først da vi landet på italiensk asfalt. Snart hadde vi også fått plukket opp leiebilen og suste av gårde nordvestover. Vi hadde booket overnatting på Stay Hotel i det lille stedet Brunello; rett sør for Varese. Der var vi innom og sjekket inn og slang fra oss pikkpakket før vi ganske raskt var på farten igjen. Det var på tide med et måltid, og vi stoppet ved en restaurant der vi fikk i oss hver vår porsjon med pasta før vi fortsatte nordover mot den sveitsiske grensen, som ikke lå altfor langt fra vår base. Etter å ha krysset den sveitsiske grense før første gang (for oss begge), måtte nesten svippe oppom den lille italienske enklaven Campione d’Italia før vi fortsatte ferden ved å krysse Luganosjøen.

Det hadde vært praktisk om klubber som Chiasso, Lugano eller Bellinzona hadde hatt hjemmekamp denne fredagen, men vi måtte ørlite lenger nordover for å finne en sveitsisk fredagskamp. Likevel unnet vi oss et aldri så lite stopp i Bellinzona, som er kjent for sine gamle festningsanlegg som gjenspeiler dens nøkkelposisjon for flere fjelloverganger. Det er også hovedstaden (selv om Lugano er en større by) i Ticino, som er den sørligste av Sveits’ provinser, og den eneste som er overveiende italienskspråklig. Det var rett nord for Bellinzona at ‘vår’ kamp skulle gå av stabelen denne fredagskvelden, så vi dro snart videre mot Arbedo-Castione og stakk innom kveldens kamparena for å ta en kikk mens det fortsatt var nokså lyst. Det var godt vi gjorde, for der var det allerede noen som kunne fortelle oss at det pleier å koste 10 sveitserfranc i kontanter, så da var det bare å få tatt ut litt lokal valuta.

På en restaurant i nærheten fikk vi bestilt oss hver vår pizza, som for min del ble skylt ned med en øl fra Feldschlösschen. Vi fikk der også en bekreftelse på at Sveits ikke er noe billig land å feriere i, og da tipset fra karen viste seg å stemme og vi ble avkrevd i overkant av en norsk hundrelapp for å se kamp på nivå seks av sveitsisk fotball, var det vel bare ytterligere en bekreftelse på nettopp dette. Da var dog ingen vits å klage, for vi var bare glade og fornøyde da vi betalte oss inn. Nå var jeg klar for å også se fotball i et nytt land, og Sveits ble således nummer 26 i rekken av land jeg har sett fotballkamper i. Det er imidlertid ikke all verden jeg vet eller kan fortelle om de to klubbene som vi nå skulle se i aksjon.

Kampen mellom AC Arbedo-Castione og SC Balerna var i hvert fall et oppgjør i Liga 2. Ticone, som altså er ensbetydende med nivå seks av sveitsisk fotball. I tillegg lå begge klubbene blant topp tre på tabellen, så det må kunne sies å ha vært et slags toppoppgjør. Campo Al Ponte var navnet på kamparenaen, og det betyr vel løst oversatt noe slikt som ‘banen ved brua’. Det må kunne sies å være et beskrivende navn, for bak det bortre målet var nemlig en bro der trafikken gikk over, og litt lenger bak der igjen en enda mer trafikkert motorvei-bro. Bak det motsatte målet suste togene forbi på vei til og fra Lugano med vanvittig hyppighet. Vi kom imidlertid inn nederst på den ene langsiden, og den domineres av klubbhuset som for øvrig også har kiosk med salg av alkohol. På den andre langsiden har man anleggets eneste tribune, om den kan kalles det. Der er det i hvert fall 6-7 til dels bratte avsatser i grovhugget stein som man kan sitte på dersom man drister seg til å klatre opp der.

Det måtte man selvsagt når man skulle foreta en liten bilderunde rundt banen, og allerede lenge før kampen ble blåst i gang hadde vi allerede blitt vant til alle togene som til stadighet suste forbi. Her i Norge unnskyldes gjerne det dårlige tilbudet med at det er vanskelig å bygge og drive jernbane i et fjell-land, men det er da sannelig Sveits også, og de er i tillegg kjent for sin pålitelighet. Når jeg deretter registrerte antall tog som passerte, kan man bare spørre seg hvordan kollektivtilbudet i Norge står seg mot det sveitsiske, for jeg overdriver nok ikke når jeg sier at det i snitt må ha passert et tog her minst hvert andre eller tredje minutt. Lippert på sin side var opptatt av å svi av den resterende mengden sveitserfranc, og gikk derfor ‘bananas’ i kiosken.

For de fleste som eventuelt måtte lese dette, vil en fyldig kamprapport være av nokså begrenset interesse, så jeg nøyer meg med å si at Emanuele Fiori sendte gjestende Balerna i føringen i det 24. minutt, og 0-1 sto seg også til pause, da min turkamerat nok en gang raidet kiosken etter at han sannsynligvis hadde kommet over noe mer sveitsisk valuta. Vi talte oss for øvrig frem til at kampen ble bivånet av 63 tilskuere, og de se at hjemmelagets jakt på utligning bar frukter da Roberto Decristophoris i det 70. minutt headet inn inn innlegg og sørget for at det var balanse i det berømte regnskapet. For å oppsummere raskt, ble 1-1 også sluttresultatet. Vi hadde ingen grunn til å bli igjen stort lenger enn nødvendig, så vi satt snart kursen tilbake mot Italia og hotellet vårt for å få litt etterlengtet søvn før lørdagen, da vi skulle til Milano og besøke et velkjent stadion.

Swiss ground # 1:
Arbedo-Castione v Balerna 1-1 (0-1)
Liga 2. Ticone
Campo Al Ponte, 31 March 2023
0-1 Emanuele Fiori (24)
1-1 Roberto Decristophoris (70)
Att: 63 (h/c)
Admission: 10 CHF

Next game: 01.04.2023: Inter Milan v Fiorentina
Next swiss game: ???
Previous game: 29.03.2023: Munkedals IF v Skredsviks SK / Hogstorps IF 2 (@ Sjövallen KG, Hällevadsholm)