AC Horsens v Sønderjyske 15.12.2019

 

Søndag 15.12.2019: AC Horsens v Sønderjyske

Etter at jeg på torsdagen hadde flydd ned til København og benyttet kvelden til å se Europa League-oppgjøret FC København v Malmö FF, hadde jeg deretter hatt to fotballfrie dager i den danske hovedstaden. Jeg hadde allerede ved avreise fra Norge visst at fredagen ikke ville by på fotball, men i stedet fant jeg en god erstatning ved å besøke Den Blå Planet og deretter se ishockey i form av Rødovre Mighty Bulls v Frederikshavn White Hawks i den danske Superisligaen. Lørdag formiddag hadde jeg imidlertid planlagt kamp, men da alle andre enn Superliga-klubbene nå hadde tatt vinterferie var utvalget mildt sagt magert. Én eneste kamp i Reserveligaen var å finne på programmet, og noen dager før avreise hadde den også blitt flyttet til nyåret 2020. Dermed var det også duket for en fotballfri lørdag

Lørdagen ble i stedet benyttet til et besøk i København Zoo, der jeg slo i hjel noen trivelige timer før jeg plukket opp bagasjen og gikk for å sette meg på 16.00-toget fra København H til Aarhus. Planen hadde nemlig vært å installere meg i Danmarks nest største by i forkant av en søndags-dobbel, og etter drøyt tre timer på toget kunne jeg stige av og finne bussen som skulle frakte meg ut til Viby Centret. Der hadde jeg betalt 988 danske kroner for to netters overnatting ved Zleep Hotel Aarhus Syd Viby, og etter å ha sjekket inn var jeg raskt på farten igjen. En av mine Aarhus-kompiser bor i nettopp Viby og hadde invitert meg hjem til seg. Jeg tok apostlenes hester fatt og orienterte meg frem til oppgitt adresse, der han og hans livsledsager hadde middag med et vennepar. Jeg ble snart servert en deilig dansk middag, og etter litt hyggelig samvær stakk vi gutta på den lokale puben Queens Arms. Slik ble kvelden avsluttet, men jeg skulle se Morten igjen allerede dagen etter.

Som avtalt kom han morgenen etter og hentet meg utenfor mitt hotell, og skysset meg til AGFs treningsanlegg som han ville vise meg. Deretter gikk turen inn i Aarhus sentrum hvor jeg tok på meg spanderbuksene og spanderte en herlig frokost på et serveringssted i byen. Da han deretter slapp meg av utenfor byens jernbanestasjon, kunne jeg hoppe på 09.45-toget som jeg hadde betalt 84 kroner for å få bli med ned til Horsens. Den turen tok i underkant av en halvtime, og ved ankomst Horsens oppsøkte jeg sporenstreks Den Gyldne Hest. Der var det allerede en god del folk, og både ansatte og stamgjester var i full gang med juleforberedelser og produksjon av diverse julepynt. Jeg fikk igjen en påminnelse om at jeg ikke var i Norge da jeg kjøpte en Tuborg og fikk beskjed om at alle kjøp denne formiddagen kvalifiserte til en gratis shot.

Horsens er en by med rundt 60 000 innbyggere, og den ligger i enden av Horsens Fjord på den jyske østkysten. Horsens var i middelalderen en viktig by med et betydelig antall klostre og festningsanlegg. Selv var jeg denne søndagen mer interessert i fotballkampen som skulle spilles med tidlig kampstart klokken 12.00, og etter å ha tømt min Tuborg fant jeg en buss som skulle i retning dagens kamparena. Vel fremme betalte jeg meg inn med 120 danske kroner, og innenfor var det bare å forsyne seg fra bunkene med gratis programmer. Selv om de 48 sidene bød på en voldsom mengde reklame, er jo dette noe man ikke er vant med her hjemme, men jeg synes de i hvert fall kunne kostet på seg en tabell. En kikk på nettet bekreftet dog at AC Horsens lå fjerde sist, kun bak dagens motstander Sønderjyske på dårligere målforskjell. De to hadde tre poeng opp til Lyngby foran seg, og seks poeng ned til Hobro bak seg.

AC Horsens ble stiftet så sent som i 1994 ved en sammenslåing av Horsens FS (Horsens Forenede Sportsklubber), FC Horsens og Stensballe IK. Førstnevnte hadde i 1915 selv blitt stiftet som en samarbeidsklubb og var lenge byens førende klubb med en kortvarig storhetstid i 1960-årene, da de blant annet noterte seg for en tredjeplass i ligaen (i 1967). Også FC Horsens var en samarbeidsklubb stiftet i siste halvdel av 1980-årene, men la oss nå holde oss til dagens klubb. Den tok over Horsens FS sin plass i 1. Division, men rykket raskt ned før de returnerte etter to sesonger. De etablerte seg i 1. Division, og i 2005 sikret de opprykk til Superligaen. Den gule fare flørtet først heftig med nedrykkssonen, og nedrykket kom da også omsider våren 2008 – ironisk nok etter en god 5. plass året før. De returnerte på første forsøk, og 4. plassen i 2011/12-sesongen står fortsatt som den nye klubbens bestenotering. Horsens rykket senere ned igjen, men har nå vært tilbake i Superligaen siden 2016.

Horsens Stadion – hvis offisielle navn er et sponsornavn – skal ha blitt innviet allerede i 1929, men det skulle man aldri tro når man ser kamp på det moderne anlegget. Det har å gjøre med at det ble totalrenovert i 2009, og mon tro om de ikke i den forbindelse muligens rev det hele og bygget nytt fra bunnen(?). Dagens stadion fremstår som nevnt uansett meget moderne, men har samtidig et par detaljer som likevel gir en viss karakter. Det gjelder først og fremst de meget originale flomlysene, som det er lettere å henvise til bilde av enn å beskrive. På anleggets kortsider legger man videre merke til fasongen på taket, som dupper ned på midten. Selv hadde jeg kjøpt billett til hjemmelagets ‘stemningsafsnit’ på ene langsidens ene flanke, og derfra skulle jeg se Horsens-trener Bo Henriksen (en karakter som noen muligens også vil huske fra svært korte opphold i Kidderminster Harriers og Bristol Rovers) og hans utvalgte forsøke å sende Sønderjyske hjem uten poengfangst.

Etter et snaut kvarter var vertenes Michael Lumb på ferde med et skudd som keeper fikk reddet til corner. Det påfølgende hjørnesparket ble slått av Louka Prip, og han sendte like godt ballen rett i mål med en avlevering som seilte gjennom feltet og snek seg inn i nettmaskene på bakre stolpe. Halvveis ut i omgangen kunne Jonas Thorsen doblet ledelsen, men hans skudd smalt i tverrliggeren. Likevel skulle Horsens gå til pause med ledelse 2-0, og igjen var det etter en corner som denne gang havnet i beina til Michael Lumb som fikk nettkjenning. De gule hadde sett nokså trygge ut, men tolv minutter ut i andreomgangen fant Mart Lieder lagkamerat Peter Christiansen som reduserte til 1-2. Kun minuttet senere holdt samme oppskrift på å gi utligning, men Horsens slapp med skrekken. Sønderjyske fortsatte å jage utligning, men kom aldri nærmere, og foran 1 261 tilskuere endte det dermed 2-1. Nå var det bare for min del å komme seg tilbake til stasjonen og sette kursen mot Herning og dagens andre kamp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danish ground # 12:
AC Horsens v Sønderjyske 2-1 (2-0)
Superligaen
Horsens Stadion, 15 December 2019
1-0 Louka Prip (15)
2-9 Michael Lumb (38)
2-1 Peter Christiansen (58)
Att: 1 261
Admission: 120 DKK
Programme: Free

Next game: 15.12.2019: FC Midtjylland v AGF Aarhus
Previous game: 12.12.2019: FC København v Malmö FF

More pics

This trip on a map

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg