AB Tårnby v Ringsted IF 21.08.2021

 

Lørdag 21.08.2021: AB Tårnby v Ringsted IF

Klokken hadde bare så vidt passert seks da alarmen ringte og jeg måtte karre meg opp av senga og inn i dusjen for å gjøre meg klar for avreise. Jeg skulle tilbake til København, og selv med nokså tidlig avspark klokken 14.00 hos AB Tårnby. Håpet jeg å være tilbake i hovedstaden i god tid, så jeg måtte av sted før togene fra Tønder begynte å gå. Jeg hadde imidlertid blinket meg ut 07.29-bussen fra Tønder stasjon til Tinglev, der jeg ville kunne hoppe på toget som kommer på linjen fra Flensburg (og eventuelt Hamburg). Det jeg fryktet var forsinkelse på bussen, for jeg skulle kun ha usle fire minutter på meg til å bytte fra buss til tog ved Tinglev stasjon, så det var bare å krysse fingrene.

Jeg fikk slept med meg bagasjen bort til Tønder stasjon og funnet det jeg mente måtte være holdeplassen, men jeg begynte å ane uråd da det nærmet seg tiden for avgang uten at jeg hadde sett spor av noen buss. Da den omsider kom fem-seks minutter forsinket, var jeg lettere stresset, men det var nå lite annet å gjøre enn å betale de 52 kronene jeg ble avkrevd, ble med bussen de planlagte 37 minuttene, og håpe på det beste. Vi måtte ta igjen forsinkelsen, eller håpe at også toget var forsinket. Da vi hadde kommet oss ut av Tønder og suste av gårde på landsbygda, begynte vi snart å ta inn det tapte. Forsinkelsen på seks minutter ble snart redusert, og da vi skimtet utkanten av Tinglev var vi faktisk i rute. Jeg kunne til slutt til og med stige av bussen et minutt eller to før tidsskjemaet, og rakk dermed også en lynrask røykepause før toget ankom.

08.10-toget fra Tinglev skulle direkte til København, og ville bruke i underkant av tre timer på ferden. Jeg hadde på forhånd betalt 139 danske kroner for å få være med, og benyttet reisetiden til å få meg litt mer søvn. Jeg våknet opp mens vi passerte gjennom noen av Københavns vestlige drabanter, og kunne snart stige av i kongens by, som fortsatt var preget av Pride-jippoen. Jeg strenet strake veien til Annex Copenhagen, som er en del av Absalon-hotellet i en av sidegatene til Istedgade. Der hadde jeg betalt 990 danske kroner for to netters overnatting, men fikk som ventet ikke sjekket inn ennå, men i stedet slengt fra meg bagasjen. Det var fint nok, og uten den å dra på var det bare å komme seg av gårde.

Veien videre gikk med metro fra København H via et bytte på Nørreport til Lergravsparken, der jeg hoppet på en buss som stoppet rett utenfor en pub jeg hadde blinket meg ut som et fint sted å lade opp med en øl eller to. Scott-In Pub var stedet, og det var da også et trivelig sted å tilbringe litt tid før jeg tømte min andre flaske med Tuborg og gikk for å la meg frakte videre med buss til et stopp i nærheten av både Tårnby stasjon og Tårnby Stadion, der min kamp for dagen skulle spilles. Det som tidligere var et landlig område på øya Amager, er nå et yrende forstadsområde til København. Tårnby er for øvrig også navnet på kommunen, som blant annet inkluderer bydelene Tårnby, Kastrup, og Vestamager. Kastrup lufthavn er naturligvis den store arbeidsgiveren her, og en god del av kommunens drøyt 42 000 innbyggere vil nok ganske sikkert ha en jobb der

Det begynner å bli en stund siden jeg noterte meg at Tårnby Stadion kunne være verdt en visitt, og denne gangen passet det også nokså godt å stikke innom for å se kamp her. Jeg ankom med rett i underkant av en halvtime til avspark, og betalte meg inn med 50 kroner. På vei gjennom inngangspartiet fikk jeg også et eksemplar av dagens kampprogram, som viste seg å være en 4-siders affære som i hvert fall hadde en tabell; i tillegg til de to lagenes tropper. Nå var det bare å kikke seg litt rundt før kampstart, men siden det var lenge siden min enkle frokost (som hadde blitt innkjøpt kvelden før), raste jeg rett bort til pølsemannen.

Forkortelsen i navnet til hjemmelaget AB Tårnby står for Amager Boldklub, og dagens klubb ble stiftet så sent som i 2009. Det er jo tilsynelatende knapt en dansk klubb igjen som ikke på et eller annet tidspunkt har vært gjenstand for en profesjonell såkalt overbygning eller fusjon, og så er også tilfelle her i Tårnby. Det var Tårnby BK og AB70 (Amager Boldklub af 1970) som i 2009 slo seg sammen, men førstnevnte har en historie tilbake til 1935, da den ble stiftet som Arbejdernes Idræts Klub Tårnby (AIK Tårnby). Det var i 2002 at Tårnby BK sammen med Kastrup BK gikk sammen om den nye satsningsklubben Amager United. Kastrup BK trakk seg høsten 2006 plutselig ut av samarbeidet, og det hele endte i fiasko, uenighet, krangel, konkurs og fullstendig kaos.

I ruinene av Amager United slo altså Tårnby BK seg i 2009 sammen med AB70. I 2013 rykket de opp i Københavnerserien, og senere har de også spilt seg opp i Danmarksserien, der de denne dagens skulle kjempe med Ringsted IF om poeng. Om dette hørtes kjent ut, er det nok fordi tilfeldighetene ville det slik at jeg ikke bare skulle se Ringsted spiller bortekamper to ganger på en drøy uke, men til overmål var begge bortekampene mot Tårnby-lag. Fredagen en drøy uke i forkant hadde jeg nemlig sett Ringsted gjestene Tårnby FF, og nå var det altså rivalen AB Tårnby sin tur til å få besøk av laget fra midt-Sjælland.

Tårnby Stadion ble åpnet i 1961, og har fungert som hjemmebane for flere av de nevnte Tårnby- og Amager-klubbene som har kommet og gått. Den har fortsatt en oppgitt kapasitet på 10 000, mens tilskuerrekorden er på 11 200 og stammer fra 1976 og et oppgjør i toppdivisjonen mellom Amager-rivalene Kastrup BK og Fremad Amager. Den eneste overbygde tribunen er en sittetribune midt på den ene langsiden. Rundt selve gressmatta er det løpebaner (som brukes av Amager Atletik Club), og ellers rundt på anlegget er det åpen, klassisk ståtribune som følger svingene. Det er i det hele tatt en flott anlegg og et trivelig sted å se fotball.

En kikk i programmet avslørte at det merkelig nok ikke var noe lag i Danmarksserien pulje 2 som fortsatt hadde full pott selv om det var spilt to runder (med unntak av en utsatt kamp mellom to lag som begge spilte uavgjort sin første). AB Tårnby og Skovshoved IF toppet med fire poeng på sine to kamper, på målforskjell foran KFUM. Ringsted hadde spilt uavgjort i sine to første, så AB Tårnby ville ha gode muligheter til å beholde tabelltoppen med seier. Mens jeg mesket meg med pølse, gjorde lagene seg klare til avspark, og det må sies at også pølsene her fikk en klar tommel opp. Også her på Tårnby Stadion ble det dessuten et pluss i margen for å ha både sprøstekt og rå løk.

Det var dog gjestene som kom best ut av startblokkene og hadde en god mulighet til å ta ledelsen allerede etter to minutter, men i det 10. minutt var det likevel vertene som tok ledelsen. Den unge kantspiller Sebastian Segall itt raid på høyrekanten endte med at han trakk seg inn i banen og avsluttet i mål via stolpen. 1-0, og et AB Tårnby som hadde våknet til liv hadde deretter flere gode sjanser til å øke ledelsen før pause. Kaptein og toppscorer Benjamin Warlo klarte dog ikke å omsette sin sjanse i scoring, og det klarte heller ikke Luca De Biase som hadde to gode muligheter før hvilen, og dermed sto det fortsatt 1-0 halvveis.

Etter pause hadde Warlo og De Biase igjen gode sjanser som ikke ble utnyttet, og det samme hadde Nikola Saric, men sistnevnte skulle slå til i det 63. minutt. Mannen som ankom AB Tårnby i sommerpausen vant ballen fra en Ringsted-forsvarer og scoret sitt første mål i ABT-drakta. Et kvarter senere – på et tidspunkt da vertene burde ha satt spikeren i kista – slapp de i stedet gjestene inn igjen i kampen. I forbindelse med et hjørnespark reduserte Lasse Green til 2-1, og nå var det duket for en spennende avslutning. ABT hadde satt seg selv i en situasjon der det ble unødvendig nervøst de resterende minuttene, men de Ringsted klarte ikke å skape all verden, og deres største mulighet til utligning kom på overtid, da en ABT-spiller fikk klarert i siste liten. Vertene hadde også en god mulighet til å øke, men resultatet var dagens høyeste avslutning som gikk nesten rett og og landet i tjukkasen like bak (og til side for) målet.

Jeg forlot snart Tårnby Stadion, og gikk den korte veien til Tårnby stasjon for å komme meg inn til København sentrum og få sjekket inn. Med det unnagjort, hadde jeg ettermiddagen og kvelden til rådighet, og jeg valgte nå å rømme fra den verste jippo i København sentrum og heller ta en tur ned i Sydhavnen. Siden Sjælør Bodega nå åpenbart har fått litt snodige åpningstider, falt valget på Cafe Ellebo. Jeg følte snart for en retur til den skotske baren Trows, og etter en busstur opp til Enghaveparken, datt jeg også innom Bob’s Hytte før jeg tilbragte litt tid på Trows. Jeg takket etter hvert den skotske frøkna bak disken for god service og gikk videre til Frederik VI, før metroen fraktet meg fra Frederiksberg Allé tilbake til hovedbanegården. Kvelden ble deretter avsluttet på beryktede Istedgade, med besøk innom Spunk, Thai Corner bar, og til slutt en siste øl på Abels Ølkælder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danish ground # 32:
AB Tårnby v Ringsted IF 2-1 (1-0)
Danmarksserien, Pulje 2
Tårnby Stadion, 21 August 2021
1-0 Sebastian Segall (10)
2-0 Nikola Saric (63)
2-1 Lasse Green (78)
Att: 90
Admission: 50 DKK
Programme: Free (4 page leaflet)

Next game: 22.08.2021: BK Olympic v KSF Prespa Birlik
Next danish game: 23.08.2021: Hobro IK v Nykøbing FC
Previous game: 20.08.2021: FC Sydvest 05 v Varde IF

More pics

This trip on a map

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg