FC Sydvest 05 v Varde IF 20.08.2021

 

Fredag 20.08.2021: FC Sydvest 05 v Varde IF

Etter to døgn med Aalborg som base, var det på tide å forlate byen og vende snuta sørover, og etter en hotell-frokost på Hotel Jomfru Ane, sjekket jeg ut og trasket opp til Aalborg jernbanestasjon. Jeg skulle nå til Tønder, helt nede ved den tyske grense, og jeg hadde på forhånd betalt 156 danske kroner for å bli fraktet dit ned med tog. Det var til Danmark å være en lang reise jeg nå hadde foran meg da jeg steg på 10.06-toget. Togturen krevde også to togbytter, og det første av disse ble foretatt i Aarhus, der jeg hadde tid til en rask røykepause før jeg ble med toget mot Esbjerg. Jeg ble med så langt som til Bramming, der et nytt bytte ble gjort, og nå til et tog med Tyskland som destinasjon. Niebüll var endestasjon for dagens tredje og siste tog, og da jeg hoppet av i Tønder, var det drøyt fem timer og et kvarter etter at jeg hadde forlatt Aalborg.

Tønder ligger kun omtrent fem kilometer fra den tyske grense, og har snaut 8 000 innbyggere. Den vokste frem rundt en rasteplass for oksetransport mot sør, og i 1243 fikk man byrettigheter – noe som skal gjøre den til Danmarks eldste by med kjøpstadsrettigheter. På den tiden hørte dog Tønder til Slesvig, og var en av få havner i denne vestlige delen av hertugdømmet. Frem til 1600-tallet hadde byen betydelig skipsfart og handel med nederlendere og nordtyskere. Senere har man mistet adgangen til havet. Det bor i dag fortsatt en liten tysk minoritet i Tønder, og byen har også et tysk navn: Tondern.

Dette var jo også et område som på 1800-tallet var gjenstand for strid mellom Danmark og daværende Preussen (og Østerrike), og etter de slesvigske kriger måtte i Danmark i 1864 avstå hertugdømmene Slesvig, Holsten og Lauenburg. Etter tyskernes militære nederlag i 1. verdenskrig ble det imidlertid besluttet at innbyggerne i disse områdene selv skulle få bestemme om de ville tilhøre Danmark eller Tyskland. Området det var snakk om ble inndelt i tre soner, som alle avholdt folkeavstemning. Sone 1 var det såkalte Nordslesvig (som inkluderte blant annet Tønder, Sønderborg og Aabenraa), og de stemte med overveldende flertall for å igjen bli en del av Danmark. De to øvrige sonene, inkludert ‘Mellemslesvig’ med blant annet byen Flensburg/Flensborg, stemte for å forbli tysk. Tønder utgjorde for ordens skyld en av få kretser i sone 1 der et klart flertall stemte for å forbli tysk.

Nå var det bare å orientere seg frem til Struckshus, som skulle være min base for natten. 400 danske kroner hadde jeg betalt, og da jeg funnet frem og omsider fått kontakt med min vertinne, ble jeg ønsket velkommen og vist til mitt rom. Da det allerede var godt utpå ettermiddagen, var det ingen grunn til å kaste bort mer tid enn nødvendig på rommet, så jeg strak snart på dør igjen og spaserte inn i sentrum, der jeg så prov på hvorfor for sine gamle, fine arkitektur. Etter å ha fått i meg en liten matbit, forlystet jeg meg ved både Time Out Bar og Central Halle før jeg gikk mot Tønder Stadion der det skulle være kamp mellom FC Sydvest 05 og Varde IF. Den ligger i utkanten av byen, og et av skiltene jeg passerte langs veien fortalte at jeg nå var på vei mot Sæd(!) og riksgrensen.

Jeg motsto fristelsen til å følge skiltene videre, og valgte å holde meg til planen og heller dreie av der det sto skiltet opp mot dagens kamparena, der jeg ankom med en drøy halvtime til avspark. I inngangspartiet kunne jeg betale meg inn med 50 kroner, og ble fortalt at det ikke var noe program i anledning dagens kamp, som skulle dreie seg om poeng i Danmarksserien pulje 3. Jeg benyttet i stedet anledningen til å kikke meg litt rundt på innsiden, og deretter gå til innkjøp av en av de fristende pølsene som pølsemannen hadde på grillen. De var no mindre enn man normalt ser på kamper i Danmark, men dermed også billigere, og de fikk en solid tommel opp – også hjulpet av at man i tillegg hadde både rå og sprøstekt løk satt frem. Herligheten ble skyllet ned med en øl fra tappekranene.

FC Sydvest 05 ble som navnet hinter om stiftet i 2005, som et samarbeid mellom Tønder SF Fodbold, Løgum IF Fodbold, Bredebro IF og Ballum IF. Ved etableringen spilte klubben i DBU Jyllands Serie 2 (som i dag ville vært ensbetydende med nivå 9, men som da vel var nivå 7), men rykket opp derfra på første forsøk, og i 2010 hadde de etter ytterligere to opprykk spilt seg opp i Danmarksserien. På det tidspunktet lanserte de en plan der målsetningen var å innen fem år spille i 2. Division. Det tok kun to år, for sommeren 2012 kunne de feire opprykk til nettopp 2. Division. Der har det ikke vært enkelt å etablere seg, og etter noen sesonger frem og tilbake mellom Danmarksserien og 2. Division, rykket de igjen ned ved slutten av forrige sesong – før restruktureringen som betyr at 2. Divisions to avdelinger i løpet av sommeren i år har blitt til en 2. Division og en 3. Division.

FC Sydvest 05 får dog ikke være med i sistnevnte i denne omgang da de havnet i nedrykkssonen og dermed måtte ned i Danmarksserien. Slik sett kan man med den nye 3. Division på plass si at at klubben rykket ned to divisjoner på en gang. Når man nå ser at klubben har lagt til Tønder-navnet i sitt offisielle navn, kan man jo undre seg over hvorvidt det har skjedd noe med samarbeidet de fire klubbene imellom, men det blir å synse fra min side. Uansett er faktum det at klubben i flere år hadde et noe spesielt system der de benyttet alle moderklubbenes baner og fordelte gjerne sine hjemmekamper mellom de – spesielt Tønder Stadion og Løgumkloster Stadion. Nå ser de imidlertid ut til å bruke Tønder Stadion som fast kamparena.

Det må virkelig ha skjedd ting på Tønder Stadion i senere år, og den fremstår som et anlegg som kunne huset fotball betydelig høyere oppe i ligasystemet, med tribuner på alle fire sider. Jeg kom inn i det ene hjørnet, og langsiden der har to tribuner – en på hver banehalvdel. Den borterste av disse så ut til å kun ha seter på deler av bygget, mens resten åpenbart var til klubbkontorer etc. Nærmeste kortside er en sittetribune som strekker seg mesteparten av banens bredde, og som har pølsemannen, kiosk og ølutsalg ned mot hjørnet ved inngangspartiet. Tribunen på bortre langside strekker seg hele banens lengde, og henger sammen med kortsidene, men var for anledningen sperret av slik at jeg ikke kom mange meterne bortover. Det var imidlertid tydelig at man arbeidet med fasilitetene her. Jeg kom meg dermed heller ikke over på bortre kortside, som også strekker seg i hele banens bredde.

Tønder Stadion var et fint sted å se fotball, og kveldens kamp mot Varde IF var vel det nærmeste hjemmelaget vil komme et lokaloppgjør denne sesongen. Man syntes å ha tro på en tett og jevn kamp mellom to lag som det ble hevdet var i ferd med bygge opp noe nytt. Et par representanter for hjemmefolket uttrykte håp om at sesongens første seier ville kunne innkasseres, for Sydvest sto med to poeng etter at begge kampene hittil hadde endt i poengdeling. For bortelaget Varde sin del sto de med en seier og ett tap, og dermed tre poeng. Det var forresten tydelig at jeg ikke var første groundhopper på Tønder Stadion, for et stort klistremerke med teksten «Groundhopper Kjøbenhavn» var å se på en av stolpene i det ene hjørnet. Men nå var det klart for kamp, og bare å følge med.

Det startet som spådd tett og jevnt, men det var vertene som slo til og tok ledelsen i det 18. spilleminutt, da Christian Degn Clausen steg til værs og headet inn 1-0. Etter dette hadde Varde et par gode muligheter til å utligne, men hjemmelaget kunne også doblet sin ledelse. 1-0 sto seg likevel til pause, da jeg valgte å unne meg en herlig pølse til og samtidig kvittere ut en øl. Samtidig ble jeg oppsøkt av en person som lurte på om jeg var den norske banehopper. Det viste seg å være en nederlandsk groundhopper på ferie med sin familie, og enden på en lengre samtale var at jeg nå tydeligvis har en stående invitasjon til deres klubb Go Ahead Eagles.

Sammen med nederlenderne kunne jeg se at hjemmelaget gikk ut i hundre etter pausen. Ikke bare traff de tverrliggeren i omgangens andre minutt, men to minutter senere hadde de også et skudd som traff innsiden av stolpen før ballen spratt i sikkerhet og ble klarert. Nå levde Varde farlig, og vertenes ledelse var ikke ufortjent. Etter hvert som klokken tikket av gårde, virket de imidlertid stadig mer fornøyd med sin ledelse som de ville forsvare. Varde måtte fremover, men til tross for at de skapte noen gode muligheter, var det ikke de aller største farlighetene som Sydvest måtte avverge. Majoriteten av de anslagsvis rundt 200 fremmøtte kunne ved kampslutt dermed applaudere for seier 1-0 og tre poeng.

Selv trasket jeg innover mot sentrum igjen, og stakk nok en gang en tur innom Central Halle. Da jeg brøt opp derfra, var planen egentlig å gå mot mitt krypinn men samtidig se om ikke Pioner Bar holdt åpent. Det gjorde den, og der ble det raskt ganske god stemning. Klientellet var imidlertid av de langt yngre slaget, men jeg fikk snart selskap ved mitt bord av en trivelig gjeng som hadde identifisert meg som fremmedkar og undret på hvor jeg var fra og hva jeg gjorde i Tønder. Jeg ble værende der en stund, og ble sittende i en hyggelig samtale med en pen, sjarmerende frøken som dog var altfor ung for meg. Jeg takket etter hvert for meg og trakk meg tilbake, for jeg hadde tross alt en tidlig start dagen etter, da jeg skulle tilbake til København.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Danish ground # 31:
FC Sydvest 05 v Varde IF 1-0 (1-0)
Danmarksserien, Pulje 3
Tønder Stadion, 20 August 2021
1-0 Christian Degn Clausen (18)
Att: 200-ish (est)
Admission: 50 DKK
Programme: None

Next game: 21.08.2021: AB Tårnby v Ringsted IF
Previous game: 19.08.2021: Vendsyssel FF v AC Horsens

More pics

This trip on a map

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg