Drøbak/Frogn v Ås 25.03.2017

 

Lørdag 25.03.2017: Drøbak/Frogn v Ås

Mens jeg ventet på avreise for min store påsketur, valgte jeg å benytte litt av lørdagen til å starte min norske sesong her hjemme med en lokal kamp. Så lokal som det kan bli for meg faktisk, da min lokale klubb Drøbak/Frogn sesongåpnet mot lokalrivalen Ås i første kvalifiseringsrunde av cupen. Tidlig avspark var det også, og etter å ha blitt vekket av en pengeinnsamler som ringte på etter en dårlig natts søvn, kom jeg meg i hvert fall opp og fikk etter hvert hoppet i klærne for å spasere ned til Seiersten Stadion. Naboen min, Pia, har blitt nokså fast innslag på DFI sine kamper nå da hennes kjæreste Nichlas er tilsvarende fast innslag på førstelaget, og jeg hadde ikke før kommet ut døra før jeg traff på henne og en venninne og ble tilbudt skyss dit ned.

Da vi hadde parkert på Seiersten ungdomsskole og gikk for å betale oss inn med 100 kroner hver, kunne jeg konstatere at Seiersten Stadion fortsatt fremstår som en byggeplass, og det vil være tilfelle frem til blant annet den nye svømmehallen står ferdig – i tillegg til bygget som «erstatter» den gamle Frognhallen, og som nå står der som et bakteppe av stillaser og presenninger. Et 4 siders kampprogram og en stensil med lagoppstillingene ble delt ut gratis ved inngangen, og dette med et program er et flott og nokså nytt tiltak som jeg mistenker at den engelske keepertreneren Scott Sedgwick kanskje har hatt noe å gjøre med. Det er jo i hans hjemland en langt mer naturlig del av arrangementet ved en kamp enn hva tilfelle er her hjemme i Norge, hvor det dessverre ofte er mangelvare. Det er ikke nødvendigvis så alt for mye som skal til…

En ny sesong står altså for døren, og det har jo vært en omstrukturering i den norske seriesystemet siden sist. DFI spiller – takket være sin innsats i fjor – fortsatt i 3. divisjon, men denne er nå en god del mer «toppet», uten at vi i denne omgang skal gå alt for mye inn på akkurat det. Sammen med flere kjente kunne vi før kamp diskutere litt hva man kunne vente av DFI og hvem som var ventet å kjempe i toppen. Men nå var det cupen det dreide seg om, og motstander Ås spilte forrige sesong sammen med DFI i 3. divisjon avdeling 1, men var da i motsetning til DFI en av mange klubber som ikke havnet blant de fem beste, og de fikk dermed ikke være i den nye 3. divisjon, men måtte i stedet ta turen ned i 4. divisjon. Mens lagene entret banen gikk jeg for å kjøpe meg en pølse, og dermed var det klart for kamp.

Som man kunne lese i programmet er Ås et lag som til tider har skapt litt hodebry for DFI i treningskamper de siste årene, mens Drøbak-guttene har hatt godt tak på de grønne i ordinære kamper. Kampen bar innledningsvis kanskje litt preg av at det var sesongstart, og mot et Ås som la seg lavt hadde DFI åpenbart visse problemer med å finne ut av dette. Den første halvtimen var rett og slett lite imponerende, og Ås kunne fort ha scoret på en av sine dødballer. Men etter at halvtimen var passert med noen minutter løsnet det da M’Bandy Camara ble spilt gjennom. Han rundet Ås-keeper Cato Haugom og satt inn 1-0. Kun to-tre minutter senere doblet Mikkel Aarstrand ledelsen til 2-0, og fikk deretter gult kort for det dommeren mente var en overdreven feiring.

Det var ikke spesielt gunstig da han like før pause gikk i duell med Ås-keeperen, og etter det som for meg og mange andre fremsto som en helt fair takling der begge traff ballen samtidig, mente den litt for kort-glade dommeren at han hadde gjort seg fortjent til sitt andre gule og dermed marsjordre. Et par Ås-patrioter rett foran oss applauderte og hevdet han hadde gått inn med knottene først, men det syntes for meg helt klart at han traff ballen med vristen og at det i mitt hodet ikke engang var et frispark. DFI gikk i hvert fall til pause med ledelse 2-0, men måtte nå spille hele andre omgang med en mann mindre.

Andre omgang var under minuttet gammel da Peder Mæhle virket å ha avgjort kampen da han satt inn 3-0, men tjue minutters tid ut i omgangen fikk Ås et reduseringsmål ved Ali Øzen. Litt spenning igjen altså, men med snaut ti minutter igjen av ordinær tid ble også Ås redusert til ti mann da Anders Tronbøl fikk sitt andre gule. Og noen minutter senere sikret DFI avansementet da spisstalentet Magnus Fagernes var frempå på en retur og satt spikeren i kista med 4-1. Nevnes skal også Nichlas Furus raid der han startet på egen banehalvdel og driblet bort omtrent halve Ås før han skulle sette ballen i krysset fra rundt 16-meterstreken. Kanskje så han allerede for seg overskriftene da ballen i stedet suste over og utenfor. 4-1 ble uansett sluttresultatet, og DFI er videre til andre kvalifiseringsrunde. Uten at jeg i skrivende stund er sikker på når den vil gå av stabelen, spørs det vel om jeg ikke på det tidspunktet vil befinne meg i Storbritannia.

Det hadde uansett vært morsomt med ytterligere avansement og deretter få en storfisk på besøk. Da vil det nok også komme litt flere folk. På vei ut fikk jeg av en klubbrepresentant vite at det offisielle tilskuertallet visstnok var 178, mens jeg vil tippe at det i realiteten kanskje var 2-300 der – inkludert noen som blant annet kom til i pausen. For DFI sin del starter ligasesongen med bortekamp mot Sprint/Jeløy 17. april, og det er bare å ønske lykke til på en dag da jeg vil være opptatt med årets Easter Hop og tre kamper i Northern Counties East League. Sannelig fikk jeg ikke skyss av Pia hjem også, og mens de gikk for å forberede middag/vorspiel, slo jeg meg ned med Sky Sport Soccer Saturday og belaget meg på en rolig kveld. Nå blir det kanskje en cupkamp til i Oslo-området til onsdag før jeg vender snuta mot balløya en ukes tid senere.

 

 

Revisit:
Drøbak/Frogn v Ås 4-1 (2-0)
Norwegian Cup, 1st qualifying round
Seiersten Stadion, 23 March 2017
1-0 M’Bandy Camara (34)
2-0 Mikkel Aarstrand (37)
3-0 Peder Mæhle (46)
3-1 Ali Øzen (65)
4-1 Magnus Fagernes (86)
Att: 178
Admission: 100 kr
Programme: Included (4 page leaflet + team sheet)

Next game: 29.03.2017: Hauerseter v Skjetten
Previous game: 16.01.2017: Herne Bay v Dover Athletic
Previous Norwegian game: 15.10.2016: Drøbak/Frogn v Oslojuvelene

 

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg