Stockton Town v Easington Colliery 29.08.2016

 

Mandag 29.08.2016: Stockton Town v Easington Colliery

Siste mandag i august er i England ensbetydende med Bank Holiday Monday og en rekke tidlige avspark i visse ligaer, som åpnet for å se både to og tre kamper. Overnatting ved The Dalesman Hotel i Darlington hadde derfor blitt booket slik at jeg allerede skulle være posisjonert for å kunne benytte dagen til en saftig trippel, der første stopp skulle være hos Northallerton Town, før turen skulle gå videre til Tadcaster Albion og til slutt Redcar Athletic – alt på samme dag. Men om Northern League er en fantastisk liga å følge, er den blant de som har en del utfordringer utenfor banen, og den er vitterlig blant de mest frustrerende å drive groundhopping i når det er snakk om slike spesielle kampdager. Ganske riktig skulle det også nå dukke opp endringer som satt en kraftig kjepp i hjulene for meg og mine planer for dagen, for igjen presterte man å endre kamptidspunktet i Northallerton på temmelig kort varsel.

Det må da nemlig slik jeg ser det kunne sies å være lovlig sent varsel når jeg først en uke i forkant hørte rykter om dette, og fortsatt viste da både ligaens hjemmeside og hjemmesiden til bortelaget Darlington Railway Athletic avspark klokka 11.00 og ikke 13.00, slik jeg nå hørte rykter om. Northallerton Town kan sikkert forsvare seg med at deres hjemmeside ikke viste 11.00, men det viste heller ikke 13.00, for på deres hjemmeside fant man fortsatt ikke annet kampoppsett enn treningskampene for sommeren 2014! Igjen særs imponerende informasjon fra klubben altså; og av en eller annen grunn hadde de heller ikke benyttet anledningen til å informere folk om dette via Twitter, der de i det minste virker noe mer aktive. Det var først etter at jeg en uke i forkant tok kontakt og spurte de direkte via Twitter at de bekreftet det nye kamptidspunktet, og først ytterligere en dag eller to etter kom Twitter-meldingen som informerte folk om dette etter at jeg hadde foreslått at det kanskje kunne være en god idé all den tid jeg visste at en rekke groundhoppere hadde blinket seg ut dette som dagens første kamp.

Min skotske groundhopper-kollega Scott Struthers var en av disse, og det var først etter at han tilfeldigvis så en av min statusoppdateringer på Facebook at han fikk med seg dette, der han hadde tenkt seg til Northallerton med en bil full av kompiser. I tillegg hørte jeg samtidig om en gruppe på 15-20 tyske og sveitsiske groundhoppere som hadde tenkt seg dit, men som endte opp med å i frustrasjon avbestille sine hotell og heller velge seg London-området som destinasjon den dagen. Kun en liten time etter at jeg postet på Facebook i frustrasjon, var jeg allerede oppe i rundt 25 personer som hadde blitt offer for dette, og når det garantert var andre jeg ikke kjente til, skal det ikke mye til å se for seg at Northallerton Town så ut til å gå glipp av en god del inntekter denne dagen.

De må gjerne omberamme sine kamper, men det må da for f… gå an å gjøre det litt tidligere og informere ordentlig i god tid!? Det er temmelig håpløst å planlegge tur for de langveisfarende når man skal holde på slik. Så får det heller være at jeg heller ikke skjønner tankegangen bak beslutningen, for avspark klokka 13.00 er håpløst idiotisk om man håper å trekke til seg mye folk på dager som dette. Med et slikt tidspunkt går man glipp av en god del folk, for ingen vil kunne rekke til Northallerton i tide etter å ha sett en av kampene som faktisk opprettholdt 11.00 som avspark, og heller ikke vil de rekke å ta seg fra Northallerton for å rekke en av kampene klokka 15.00. Med kampstart 11.00 ville det være en rekke personer som ville sett på det som en fin anledning til å lade opp til en kamp litt senere – også supportere og kanskje til og med spillere fra klubber som har kamp klokka 15.00. Og selv om jeg nå brukte Northallerton Town som eksempel, så gjelder dette selvsagt ikke bare de, men også flere av de øvrige klubbene i denne ligaen.

Etter å ha studert kampmenyen inngående i løpet av uka, hadde jeg til og med klart å få bekreftet hva status var for samtlige kamper i Northern League, slik at jeg kunne forsøke å klekke ut en plan B. Det var bare å håpe at surrehuene i denne ligaens klubber endelig hadde bestemt seg og ikke ville ombestemme seg igjen. Jeg kan uansett takke min venn Connor Lamb for at jeg i hele tatt ble klar over endringen av kamptidspunktet, slik at jeg ikke ble stående som et naut i Northallerton. Min plan B betød en enda tidligere start, slik at jeg ikke hadde tid til å vente på frokostservering, og derfor hadde det heller ikke blitt bestilt. I stedet kjøpte jeg meg smørbrød på Darlington stasjon og satt meg på toget til Saltburn. Jeg ble med så langt som til Thornaby, der jeg etter snaut tjue minutter steg av og snart byttet til toget som skulle ta meg videre de rundt fem minuttene opp til Stockton. Fra stasjonen der hadde jeg rundt tjue minutters gange foran meg før jeg ankom Stockton Townns nye hjemmebane langs Bishopton Road West.

Stockton-on-Tees er en markedsby som ligger sør i County Durham, der elven Tees skiller den fra Middlesbrough og North Yorkshire. Byen har i dag rett i underkant av 85 000 innbyggere, og er i likhet med mange av sine nabobyer en industriby. Skipsbygging var tidlig en viktig næringsvei her, og den vokste seg stor på 1600-tallet, samtidig som også andre industrier vokste frem, slik som jernindustrien. Stockton ble en viktig havn for regionen, og herfra eksporterte man ikke minst tau og lignende produkter produsert av byens mange repslagere. Byen er også kjent for sin for at Stockton and Darlington Railway åpnet som verdens første dampdrevne passasjertoglinje i 1825, og på denne gikk togene i rute mellom Shildon og Stockton. Slik fraktet man også kull fra gruvene lenger inn i County Durham og til utskipningshavner som Stockton. Stockton skal også ha verdens eldste stasjonsbygning, selv om det ikke er den man benytter i dag, da denne ligger på et annet sted i byen.

Fotballklubben Stockton Town ble stiftet så sent som i 1979 under navnet Hartburn Juniors, og var i mange år et rent junior-lag som først spilte i en 5-a-side liga i Middlesbrough. Det holdt seg tilsynelatende til aldersbestemt fotball helt frem til 2009, da de tok plass i Teesside League Division Two, der de endte på 4. plass samtidig som de søkte medlemskap i Wearside League. Den ble innvilget, men de fikk i 2010/11-sesongen en tung start på sitt nye nivå. En god siste halvdel av sesongen sørget imidlertid for at de endte på en 10. plass, og det skulle snart bli så mye bedre. Etter å ha fulgt opp med en tredjeplass sesongen etter, skulle de snart dominere denne ligaen totalt. Da de våren 2013 tok ligatittelen i sin tredje sesong i ligaen, var det bare starten på det som skulle bli fire strake ligatitler i Wearside League. I 2014/15-sesongen vant de fire titler, da de i tillegg til Wearside-tittelen vant denne ligaens ligacup, Monkwear Charity Cup og Shipowners Charity Cup. Med unntak av sistnevnte vant de igjen alle de nevnte titlene sist sesong, og denne gang hadde også fått seg en hjemmebane som gjorde at de fikk innpass i Northern League.

Klubben spilte inntil i våres på en temmelig spartansk bane på den andre siden av Stockton Sixth Form College, som også den nye hjemmebanen ligger tilknyttet. Der har de nå også fått opp flomlys, og etter at FAs utsendinger ga anlegget tommelen opp mot slutten av forrige sesong, valgte de å ikke vente til 2016/17-sesongen, men i stedet flytte inn umiddelbart helt på tampen av sesongen. Jeg visste ut fra rapporter og bildemateriale jeg har sett at det på ingen måte var et anlegg som ville besørge attrå hos undertegnede, men for klubbens del er dette helt fantastisk og har gitt de muligheten til å klatre i pyramiden. Jeg ankom med en time til kampstart, og valgte å stikke hodet innom baren i et av byggene på utsiden – på motsatt side av skolebygget. Siden det var tidlig, nøyde jeg meg med å betale £1,90 for en flaske j2o før jeg gikk for å betale meg inn med £5 pluss £1 for et program.

Bishopton Road West var også navnet på klubbens gamle hjemmebane, men da det virker som om det også benyttes på den nye, har jeg ingen innsigelser mot det. Det er uansett når sant skal sies en ganske nitrist affære slik mitt syn på slike stadioner er, og jeg tok meg umiddelbart i å vurdere om Consett sitt nye stadion har fått en utfordrer til tittelen Northern Leagues kjipeste anlegg – noe som skal en god del til. Anlegget omgis av et moderne og kjedelig grønt gjerde, og inngangspartiet er i en åpning i dette på den ene langsiden. Rett ved siden av så jeg anleggets foreløpig eneste tribune, og dette er en ståtribune av den prefabrikerte sorten. Ellers er det hard standing på betongunderlag rundt hele banen, som dessverre også har fått installert kunstgress. Jeg kunne imidlertid lese i programmet at de hadde planer om å snart få på plass ytterligere en tribune som de ventet på at skulle bli levert, og da var det snakk om en sittetribune.

I motsetning til Consett så har imidlertid ikke Stockton Town forlatt et flott, klassisk anlegg for å flytte inn på sin nye hjemmebane, og i deres tilfelle vil det nok uten tvil føles som et steg i riktig retning. Og selv om slike som meg finner det dørgende kjedelig, så er det nå en gang slik at det vil være ypperlig for klubbens behov. Det samme kan sikkert sies om kunstgresset, selv om man liker det eller ikke – og jeg hører utvilsomt til den siste gruppen. Det er greit med et besøk her og der, men jeg må samtidig innrømme at jeg er glad jeg slipper å se alle mine kamper i slike omgivelser. Da jeg hadde fullført min lille runde rundt banen, var vel konklusjonen den ytterligere bekreftelse på  at Consett ganske riktig hadde fått en heftig utfordrer i “kampen” om den lite gjeve tittelen.

Innen den tid hadde jeg truffet på en rekke kjente fjes, og jeg visste jo at mine venner Katie og Lee ville komme – denne gang uten noen av Katies barn, som hadde fått fotballfri siden paret i likhet med meg hadde en lang dag foran seg med planer om å se tre kamper. Det hadde også gamle groundhopper-kjenninger som John McClure og Paul Brockett, for å nevne noen av de kjente fjesene som hadde møtt frem. Scott Struthers hadde i stedet valgt seg Bedlington Terriers, men også blant de fremmøtte her var det flere enn undertegnede som i utgangspunktet hadde siktet seg inn på Northallerton Town. Takket være sistnevnte klubb hadde jeg nå også en utfordring med å ta meg videre til Tadcaster, og jeg var avhengig av å ha en taxi ventende idet fløytesignalet gikk for å i all hast svippe meg til Thornaby stasjon. I tillegg måtte jeg ha buss fra York, og jeg ville ankomme stadionet i Tadcaster med under fem minutter til avspark. Igjen takk, Northallerton Town! Katie og Lee hadde tenkt seg videre til Bradford Park Avenue (og deretter F1 Racing i York League), og da de nå tilbød meg skyss til et sted på veien der jeg kunne bestille en taxi fra utkanten av Tadcaster, takket jeg ja til det tilbudet.

Med det problemet foreløpig ute av verden kunne jeg rette oppmerksomheten mot kamp, og det dreide seg altså om ligapoeng i Northern League Division Two. Det var også en toppkamp i divisjonen, der nyopprykkede Stockton Town toppet tabellen med 5-2-0 og 17 poeng på sine 7 kamper. De hadde ett poeng ned til Team Northumbria som dog hadde en kamp til gode, og det samme hadde treer Easington Colliery som altså var dagens gjester, og som lå ytterligere ett poeng bak der igjen. Easington Colliery var jo klubben jeg så mer enn noen annen forrige sesong, og ved tre anledninger så jeg hjemmekamper på deres Welfare Park. Også de har altså hatt en overraskende sterk start på sesongen, så jeg forventet en spennende kamp. En og annen representant for gjestene kjente meg da også igjen og kom bortom for en kort prat slik at jeg fikk ønsket et oppriktig lykke til før kappestriden ute på banen kunne begynne.

Gjestene var nok ute etter å revansjere det skuffende hjemmetapet for Billingham Town to dager tidligere, og gjorde en god figur i en første omgang som var nokså tett og jevn. Det er nok ikke mange som ser flere kamper i denne ligaen enn Lee, og han mistenkte at Stockton Town ville være en tittelkandidat og i hvert fall en favoritt til å ta en av de tre opprykksplassene, mens han mente at Easington Colliery nok vil kunne få det litt tøffere etter hvert, men at de likevel skulle kunne være en kandidat for topp 6. Det var da også vertene som nok skapte de fleste farlighetene i første omgang, men det var de grønnkledde gjestene som sto for omgangens største sjanse da en ball ble lagt tilbake til Bryan Norton som avsluttet i innsiden av stolpen og ut. Selv om det var bortekeeper Kyle Donaldson som måtte oftere i aksjon, hadde han før pause stort sett grei kontroll på det som kom innenfor stolpene.

Andre omgang var innledningsvis mye av det samme, med få virkelig store sjanser, om man ser bort fra at vertenes Joe Carter avsluttet i stolpen. Etter dette var det flere halvsjanser til Stockton, og en og annen halvsjanse til gjestene. Jeg sto med en stadig sterkere følelse av at et eventuelt første mål ville være avgjørende, mens andre nå uttalte sin økende mistanke om at det gikk mot 0-0. Med tjue minutters tid igjen headet imidlertid hjemmelagets Kallum Hannah et innlegg i mål, og det sto 1-0. Det åpnet seg nå litt mer opp, og hjemmelaget hadde et par muligheter til å øke, samtidig som en god mulighet ble misset i motsatt ende før avgjørelsen falt. Det så for meg ut som om det var Kallum Hannah som ble dratt ned da han var på vei inn i feltet, og dommeren pekte på straffemerket og viste Chris Freeman hans andre gule kort. Dermed måtte han tusle av banen før Tom Coulthard med sju minutters tid igjen omsatte straffesparket i mål og fastsatt sluttresultatet til 2-0. Vertene klarte nemlig ikke å score på to gode muligheter på tampen, men var nok uansett fornøyd med tre poeng.

184 tilskuere kunne konstatere at Stockton Town fortsatt var på tabelltopp, og i ettertid var det interessant å registrere at tilskuertallet i Northallerton var nokså stakkarslige 91. Jeg er ikke i tvil om at de kunne doblet det om de hadde holdt seg til den opprinnelige kamptiden, men det får være deres valg når det tilsynelatende er viktigere å på død og liv spille med et håpløst 13.00-tidspunkt på disse dagene. Bortelaget jeg akkurat hadde sett, nemlig Easington Colliery, er jo i seg selv et eksempel på at man kan tjene noe på å tenke utradisjonelt, for deres torsdagskamper har vært en suksess. En rekke groundhoppere satt nå kursen mot nye destinasjoner, og jeg registrerte at flere hadde blinket seg ut Spennymoor Town klokka 15.00 etterfulgt av kveldskamp hos Coxhoe Athletic. Selv satt jeg meg i bilen sammen med Katie og Lee, som altså skulle slippe meg av ved en avkjørsel fra A1. Det skulle dog vise seg å være enklere sagt enn gjort å organisere skyss derfra.

 

 

English ground # 368:
Stockton Town v Easington Colliery 2-0 (0-0)
Northern League Division Two
Bishopton Road West, 29 August 2016
1-0 Kallum Hannah (70)
2-0 Tom Coulthard (pen, 84)
Att: 184
Admission: £5
Programme: £1
Pin badge: n/a (pins forgot at home, and didn’t wanna post to Norway)

 

Next game: 29.08.2016: Tadcaster Albion v Farsley Celtic
Previous game: 28.08.2016: Sunderland U23 v Southampton U23

More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg