Reading v Cardiff 16.09.2009


Onsdag 16.09.2009: Reading v Cardiff City

“Borte bra, men hjemme best” er det noe som heter, og jeg føler meg stort som hjemme når jeg ankommer Reading. Da mitt tidligere så faste Crescent Hotel var fullbooket ved min overnatting en drøy måned tidligere, hadde jeg ikke vist meg der siden rett etter nyttår. Det hadde de to tvillingene som driver hotellet tydeligvis lagt merke til, der de kaklet i munnen på hverandre med indisk aksent. «Mr. Johnson, so nice to see you again. We haven’t seen you for a long time. Are you here for the football again? Oh my god, where are you going this time?». Etter høflig å ha utvekslet noen fraser om min reiseplan og kveldens Championship-møte med Cardiff, fikk jeg slengt fra meg pikkpakket og spasert de 10-15 minuttene ned til sentrum, med et fast stopp for å hilse på foreldrene til en kompis. Ganske interessant å høre moren hans fortelle om tiden på 70-tallet da hun og hennes mann var blant byen store festløver, og var i nærmeste omgangskrets til den gudebenådede Robin Friday – stemt frem som tidenes Reading-helt ved en rekke anledninger. Dog også skremmende å høre om Friday og hans livsstil totalt ute av kontroll. Jeg husker spesielt godt at hun fortalte hvordan Friday hadde kommet til henne fast bestemt på å prøve heroin, og ville at hun skulle hjelpe ham med å sette sprøyta!

Vel fremme ved vårt faste møtested på The Coopers Arms var det tidlig klart at denne kvelden var det ikke mange av gutta som var ute før kampen. Flere jobbet sent og ville komme rett på kamp. Og når det kun var 4-5 av oss, ble selv politiets relativt faste stopp innom Coopers Arms ganske kort. Ledsaget av sine walisiske kollegaer (Heddlu) prøvde de seg bare på noen raske kompisaktige kommentarer før de kom med en rask pekefinger og forsvant ut i ettermiddagen. Det var merkelig rolig i byen før en kamp som tidligere har ført til politiordre om stengte puber i byen i timene før og etter kamp. Og etter diverse forfriskninger forlot vi Coopers Arms og gikk den korte veiene ned til stasjonen for å hoppe på buss 79 til Madejski Stadium.

Stående på søndre del av East Stand var jeg en av 16 687 tilskuere som så Reading starte friskt de første minuttene, før Cardiff tok over. Waliserne var best i en målløs førsteomgang, der Jay Bothroyd og Michael Chopra innimellom terroriserte Reading-forsvaret. Vi skrev på dette tidspunktet altså 16. september, og Reading var faktisk fortsatt uten hjemmeseier siden 1-0 seieren over Wolves så langt tilbake som 21. januar!!

Likevel var det et helt annet hjemmelag som kom ut etter hvilen. The Royals så ut til å være i full kontroll og skapte en rekke sjanser. Mot spillets gang var det dog Cardiff som tok ledelsen etter at et innlegg fra Peter Withingham fant en umarkert Chris Burke på bakre stolpe…0-1 etter 58 minutter. Og ikke lenge etter kunne Burke doblet ledelsen, etter nok en Whitingham-cross til bakre stolpe. Denne gangen tråkket dog Burke på ballen med et nesten åpent mål gapende foran seg. Etter dette virket det dessverre som om lufta gikk ut av Reading, og selv når Cardiffs Stephen McPhail fikk direkte marsjordre etter en stempling av Jem Karacan, klarte de ikke å komme noe mer enn et par halvsjanser, og The Bluebirds kunne ro i land en trepoenger. Og Reading må fortsatt vente på den forgjettede hjemmeseier.

Tilbake i sentrum ble sorgene raskt slukket i fludium fra Coopers Arms’ tappekraner, inntil folk begynte å bryte opp – det var tross alt arbeidsdag dagen etter. Det var også en overraskende rolig kveld for politiet i Berkshire-byen, og det var ikke mye som inne i sentrum vitnet om at det hadde vært kamp denne kvelden. For egen del unnet jeg meg en tur ut på byen.

Re-visit:
Reading v Cardiff City 0-1 (0-0)
Championship
Madejski Stadium, 16 September 2009
0-1 Chris Burke (58)
Att: 16 687
Admission: £22,50
Programme: £3

Next game: 18.09.2009: Sheffield United v Sheffield Wednesday
Previous game: 15.09.2009: Coventry City v Sheffield United



More pics

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg