Yven v Drøbak/Frogn 3 04.10.2023

 

Onsdag 04.10.2023: Yven v Drøbak/Frogn 2

Denne onsdagen var det muligheter for en dobbel i Østfold-kretsen, og det var på grunn av at 7. divisjons-oppgjøret mellom Yven og Drøbak/Frogn 3 på skulle ha avspark på Yvenbanen allerede klokken 17.00, siden det ikke er flomlys der. Kombinert med dette hadde jeg tittet på en av 20.00-kampene, men da Trond også siktet seg inn på en dobbel, slo jeg meg i stedet sammen med ham, og vår plan var å dra videre til Skjeberg Sportsplass og 19.00-kampen der. Det skulle gå akkurat, så det var med den planlagte dobbelen at vi satt kursen mot Yvenbanen, der vi ankom med et kvarters tid til avspark.

Etter å ha sett Drøbak/Frogn 2 som bortelag på Risumbanen kvelden før, var det altså deres tredjelag vi skulle se i aksjon mot Yven denne ettermiddagen. Skjønt det var vel først og fremst Yven som var trekkplasteret for min del, og det er en klubb jeg kanskje burde sett litt mer enn det jeg har gjort. Nå er det ingen hemmelighet at det høye antallet av andre- og tredjelag de møter bidrar til at jeg gjerne ender opp med å velge meg andre destinasjoner, men det tidlige kamptidspunktet uten konkurranse fra andre samtidige kamper gjorde at det denne gang ble et tredje besøk til Yvenbanen.

Der har man kanskje ikke flomlys, men herlig naturgress har de derimot, og også en nokså fin beliggenhet. Yvenbanen er rett og slett et veldig trivelig sted å se fotball; i hvert fall når værgudene ikke er på krigsstien. Hadde jeg ikke spist rett før jeg dro hjemmefra, ville jeg nok latt meg friste en tur opp i kiosken for å teste klubbens vafler, men jeg nøyde meg med en brus mens aktørene gjorde seg klare til kampstart. Etter en kort samtale med en av Yven-lederne, kunne vi se de to lagene entre banen, og jeg fikk knipset noen bilder fra denne langsiden før jeg fulgte etter Trond over på den andre langsiden og endte opp med å se det meste av kampen fra gress-skåningen opp mot skolen der.

I 7. divisjon Østfold avdeling 3 sto tetkampen nå mellom Begby 2 og Rygge 2 , etter at Ise etter hvert dessverre hadde blitt hektet av. Dermed ville det ikke bli noe førstelag opp herfra. Av de to lagene som skulle spille denne kampen, var det Drøbak/Frogn 3 som lå best an, der de la beslag på en femteplass, men med tjue poeng opp til ledende Begby 2. For Yven sin del lå de før kampen på en niendeplass, men hadde én og to kamper til gode på de andre, og ville med seier i hvert fall klatre en plass ved å passere Kambo 2. All den tid bortelaget sto uten poeng på bortebane hittil i år, skulle man da også tro at det var gode muligheter for det. Ville det ellers ha noe å si at gjestene først hadde ankommet like før avspark (og med kun én innbytter) og dermed knapt hadde hatt tid til å varme opp?

Tja, akkurat det skal jeg ikke mene altfor mye om, men det var uansett Yven som i det 13. minutt tok ledelsen 1-0 på kampens første reelle sjanse. Et fint gjennom spill, og en Yven-spiller kom alene med keeper som imidlertid reddet, men returen nærmest traff Christer Mlynek som fikk en heldig touch slik at ballen gikk i bue over keeper og i mål. Inntil dette var det bortelaget som hadde hatt mest ball, men det besto stort sett av å trille ball innad i laget og gjerne på egen halvdel og midtbanen. Det fortsatte de med, men med ti minutter til pause hadde de et frispark som smalt i stolpen. To minutter senere doblet Yven ledelsen fra en corner da Kim André Larsen sendte ballen i mål på direkten på bakre stolpe. De hadde deretter en dobbeltsjanse der begge avslutningene ble reddet av DFI-keeperen. Helt på tampen av omgangen var det en DFI-kanonade mot Yven-målet, der de traff stolpen før Yven-keeperen fikk parert, men til slutt fant Emil Strømmesen Frisell nettmaskene med et godt plassert skudd.

Tidlig i andre omgang traff Yven stolpen, og selv om de scoret på returen, ble det annullert for offside. I omgangens tiende minutt utlignet i stedet Fran Cvitanovic etter klabb og babb i Yven-feltet, men hjemmelaget slo tilbake umiddelbart, for rett fra avspark sendte Cornelius Andreassen i vei et langskudd som seilet over keeper og i mål til 3-2. Etter en time var Yven nære på med en suser av et langskudd som keeper fikk parert, men kun et par minutter senere utlignet gjestene igjen da Noah Strømmesen Frisell sendte et frispark rett i krysset med keeper som tilskuer. Cornelius Andreassen var imidlertid ikke ferdig for dagen, og i det 78. minutt sendte han Yven tilbake i ledelsen 4-3 med et flott langskudd. Det var etter hvert rett og slett en meget morsom kamp vi ble vitne til. Gjestene hadde et par gode sjanser på overtid, men Yven red i land seieren, og med det kunne vi haste av gårde mot Skjeberg og neste kamp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Yven v Drøbak/Frogn 2 4-3 (2-1)
7. divisjon Østfold avd. 3
Yvenbanen, 4 October 2023
1-0 Christer Mlynek (13)
2-0 Kim André Larsen (38)
2-1 Emil Strømmesen Frisell (45)
2-2 Fran Cvitanovic (55)
3-2 Cornelius Andreassen (56)
3-3 Noah Strømmesen Frisell (65)
4-3 Cornelius Andreassen (78)
Att: 14 (h/c)
Admission: Free

Next game: 04.10.2023: Skjeberg Sport v Aremark
Previous game: 03.10.2023: Idd v Drøbak/Frogn 2

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg