Skogstrand v Råde 2 30.08.2021

 

Mandag 30.08.2021: Skogstrand v Råde 2

Jeg hadde merket at jeg var litt sliten etter den store Danmarks-turen og lørdagens Grimstad-tur, så søndagen hadde blitt brukt til avslapning der høydepunktet var å se Rangers slå sine vemmelige Old Firm-rivaler, men nå var jeg klar igjen for fullt øs fremover. Denne dagen var det på tide å besøke en for meg ny bane i området, og jeg valgte meg ut Skogstrand til tross for at motstanden var et reservelag. En av bussene som kjører forbi her hos meg, går inn til Fredrikstad og fortsetter gjennom sentrum og videre opp til Ambjørnrød, som er i nærheten av kanskje mer kjente Veum, og det var den jeg ble med til endeholdeplassen.

Skogstrand IL har ikke alltid vært Skogstrand IL, og fra stiftelsen i 1945 og frem til 1970 gikk de under navnet Onsøy IL. Navnebyttet var nok en naturlig følge av at laget da ikke lenger spilte i Onsøy, men midt i hjertet av Fredrikstad kommune. Laget hadde dessverre noen år der man måtte ta pause fra A-lagsspill, men heldigvis kunne de i 2015 stille lag igjen, og da rykket de til gjengjeld opp tre år på rad. Dino Mulac ledet i 2019 laget til fjerdeplass i 5. divisjon, før «kinaviruset» satt en midlertidig stopper for fotballen. Nå har Mulac dratt videre til Trosvik, og det ryktes at han har tatt med seg store deler av laget, så da gjensto det å se hva de gjenværende kunne ha å by på når Råde 2 nå skulle komme på besøk til Strand og Skogstrandbanen.

Da jeg ankom med en drøy halvtime til kampstart, var det en aldersbestemt kamp som pågikk ute på banen, så jeg benyttet ventetiden til å rusle litt innover i ‘skogen’ bak banen for å ta en kikk på det som på Google Maps hadde sett ut som en gammel grusbane. Uansett hva slags underlag som har vært her, var det i hvert fall ingen tvil om at det har vært en gammel fotballbane, og at den i dag er helt gjengrodd og åpenbart forlatt, for målene som sto der hadde blitt overtatt fullstendig av naturen, men trær som ville gjort det meget utfordrende å score. Og med det returnerte jeg de få meterne tilbake til banen der kveldens kamp skulle finne sted.

Godt hjulpet av månedens utenlandstur hadde jeg nå faktisk sett 24 kamper på rad på naturgress, og det er ikke hverdagskost når man bor i Norge, der det trøstesløse kunstgresset dessverre har blitt totalt dominerende. Om det hadde vært noen tvil om at jeg var tilbake i Norge, var kunstgresset jeg nå skulle se kamp på et prov på dette. Skogstrandbanen har en liten tribune på den ene langsiden, der man også finner en kiosk. Laglederbenkene er på motsatt langside, ut mot veien, og bak det ene målet er det et klubbhus og en parkeringsplass (hvor noen etter hvert skulle velge å se kampen fra sine biler). Mens jeg ventet på kampstart gikk jeg til innkjøp av en vaffel som jeg satt livs samtidig som jeg forsøkte mitt beste for å ikke bli spist opp av mygg.

Skogstrand hadde foreløpig kun én kamp, og sto uten poeng etter at det hadde blitt tap for Sprint-Jeløy 2. Nå skulle de opp mot nok et andrelag, i form av Råde 2. Mens Rådes førstelag er en av de to store favorittene i 4. divisjon, var det også flere som hadde trukket frem deres reservelag som en kandidat i 5. divisjon. De hadde tapt sin første kamp mot Drøbak/Frogn 2, men kom nå fra seier over Begby, og hadde åpenbart planer om å følge opp med en ny seier i Fredrikstad denne kvelden, mens det gule og svarte hjemmelaget selvsagt hadde forhåpninger om å kunne stikke kjepper i hjulene for sine gjester og selv starte sesongens poengfangst.

Det var lenge spill mot ett mål, og Skogstrand hadde omtrent ikke vært på motstanderens banehalvdel da Råde 2 tok ledelsen etter 18 minutter. Nå befant jeg meg på det tidspunktet i motsatt ende av banen, men det så for meg ut som et temmelig klønete mål der keeper klarerte i en Råde-spiller og i mål. Christopher Hjelkrem ble uansett kreditert, og det sto 0-1. Skogstrand hevet seg litt og kom etter hvert i hvert fall på en og annen visitt offensivt, og på en av disse traff de tverrliggeren, men Råde 2 hadde også et skudd i stolpen rett før pause, og det var egentlig mest overraskende at det kun sto 0-1 halvveis.

Andre omgang var kun et drøyt minutt gammel da Råde 2 doblet ledelsen ved Storm Høglund Andersen, og offside-flagget jeg ventet å se kom aldri. Skogstrand hang utover i andreomgangen mye mer med, og hadde tilløp til flere sjanser, men med tjue minutter igjen slo Råde 2 til nok en gang da Mathias Dahl satt inn 0-3 via stolpen. Fem minutter senere styrte Storm Høglund Andersen inn sitt andre og økte til 0-4, men på tampen trøkket Skogstrand på for redusering og skapte flere gode sjanser. Først et godt frispark som keeper slo over, og deretter var Råde 2 nære på et selvmål da en forsvarer brøt ballbanen og headet forbi egen keeper før han med nød og neppe klarte å rydde opp ved å klarere til corner. Den endte med en ny stor sjanser, men igjen sto Råde-keeperen i veien. Skogstrand fikk omsider sitt trøstemål da Andreas Brynjeng Sandvik ble spilt gjennom og reduserte til 1-4, og det ble også sluttresultatet. Det var bare å traske tilbake til bussen for å komme seg hjem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 152:
Skogstrand v Råde 2 1-4 (0-1)
5. divisjon Østfold
Skogstrandbanen, 30 August 2021
0-1 Christopher Hjelkrem (19)
0-2 Storm Høglund Andersen (47)
0-3 Mathias Dahl (70)
0-4 Storm Høglund Andersen (75)
1-4 Andreas Brynjeng Sandvik (87)
Att: 43 (h/c)
Admission: Free

Next game: 31.08.2021: Yven v Nylende
Previous game: 28.08.2021: Jerv v Fredrikstad

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg