Lervik v Berg (@ Østfoldhallen) 05.12.2021

 

Søndag 05.12.2021: Lervik v Berg (@ Østfoldhallen)

Det hadde blitt desember måned, og det var naturlig nok så som så med fotball. Således var det kanskje naturlig at det ville bli mer ishockey i tiden fremover, og dagen før hadde vi da også vært i Stjernehallen og sett at Stjernen tok seg greit av Storhamar, men det var fortsatt også litt fotball på programmet. Tidligere i uka hadde jeg faktisk vurdert en tur til Sverige på egen hånd, og kampen jeg vurderte var Skövde AIK sin kvalifiseringskamp hjemme mot Akropolis. Med kollektivt ville det dog by på en meget kronglete og nokså dyr tur som ikke minst også betinget en overnatting eller alternativt hjemreise over natten og hjemkomst etter bortimot et døgn på farten. Det som imidlertid var den avgjørende faktoren da jeg til slutt bestemte meg for å droppe det, var det faktum at kampen ble flyttet fra Skövde AIK sin hovedbane på Södermalm IP til kunstgressbanen ved siden av. Det var ikke lenger like interessant og gjevt, så da sparte jeg heller de pengene.

Det skulle som sagt likevel bli en fotballkamp denne uka, selv om jeg måtte vente helt til søndag. I Østfoldhallen skulle man nå nemlig gjøre et forsøk på å fullføre kvalifiseringskampen til 5. divisjon mellom Lervik og Berg, som i seg selv allerede hadde blitt noe bortimot en parodi. Med en 12. plass i årets 5. divisjon, viste det seg etter hvert at Lervik måtte spille kvalifisering for å beholde plassen i divisjonen. Der skulle de møte vinneren av kvalifiseringskampen mellom toerne i Østfold-kretsens to 6. divisjons-avdelinger. Det ble Berg IL, som heldigvis slo Sarpsborg FK 2, men så var det det å få avviklet den avgjørende kampen med Lervik som hjemmelag da, og det skulle tydeligvis ikke bare være enkelt…

Lørdag 27. november klokken 13.00 skulle kampen opprinnelig vært spilt, men vertskapet Lervik visst noen utfordringer med en spiller tidspunktet ikke passet for, og fikk til slutt kampen flyttet til klokken 16.00 samme dag. Tanken bak avspark allerede klokken ett hadde vært at kampen skulle spilles mens det var dagslys, og omberammingen førte nå til komplikasjoner. Slik jeg forstår det var saken den at Lerviks hovedbane ikke har flomlys med nok lux, og at det var derfor kampen nå derfor også ble flyttet til Lerviks nye kunstgressbane ved siden av. Berg var tydeligvis ikke fornøyd med utsettelsen til å begynne med, og når det nå på kort varsel ble kamp på kunstgress med sand snarere enn kunstgress med gummispon, var de åpenbart heller ikke spesielt imponert.

Mens undertegnede var på Fredrikstad Stadion og så FFK v Ranheim, forsøkte de altså å få avviklet denne kampen der ute i Onsøy, men forholdene var tydeligvis så vanskelige at det ble en slags parodi. En både knallhard og veldig sleip bane sørget for at spillerne som til stadighet skle og deiset i bakken, og 35 minutter ut i oppgjøret hadde også dommeren fått nok. Med spillernes sikkerhet som begrunnelse valgte han rett og slett å blåse av og avbryte kampen. Det skal legges til at Lervik-spillernen som var bakgrunn for utsettelsen (ifølge Berg-kilder) faktisk ikke var på banen i parodi-kampen, så her kan man jo begynne å lure. Ikke minst lurte man på hva som nå ville skje, og etter en periode med uvisshet ble det bestemt at kampen skulle fullføres i Østfoldhallen søndag 5. desember.

Derfor var det at jeg altså bestemte meg for å ta turen til Østfoldhallen for å få en liten dose fotball denne søndagen. Etter et par dager med litt dårlig form, var også nemlig også såpass stigende at jeg tok turen til Rolvsøy. Jeg kunne strengt tatt tatt ferja fra Selbak over til Lisleby og spasert derfra, men følte ikke for det i kulda, så det ble buss inn til Fredrikstad sentrum og ny buss videre derfra på andre siden av elven. Jeg steg av utenfor Østfoldhallen med bortimot tre kvarter til avspark, og registrerte at det overraskende mye aktivitet inne i selve hallen. Der var ikke bare de to lagene i ferd med å starte oppvarmingen, men flere aldersbestemte lag drev også trening der. Etter hvert fikk dog Lervik og Berg banen for seg selv mens ungguttene pakket sammen.

Østfoldhallen er ikke en kamparena jeg har rent ned med jevne mellomrom opp gjennom årene, og da jeg så Fredrikstad v Sarpsborg 08 i treningskamp her i begynnelsen av februar 2010, var det så vidt jeg vet min første og hittil eneste kamp som tilskuer der. Nå er det gjerne ikke kamper i innendørs ‘gymsaler’ jeg ivrer mest etter å se, men dette var en fin anledning til å benytte en revisit til også å ta noen bilder, samtidig som jeg først og fremst var interessert i å få med meg det som forhåpentligvis ville bli siste akt i denne sagaen og se hvordan det hele endte. Den ble meldt om at rundt 100 Berg-supportere faktisk hadde tatt turen til den første kampen i Onsøy, og det var åpenbart at de også denne gang hadde møtt mannsterke opp, for de syntes å dominere på tribunen som for øvrig begrenser seg til den ene langsiden, selv om det også var noen Lervik-tilhengere å se (eller høre høre).

Den opprinnelige kampen hadde altså blitt blåst av etter 35 minutter, og det var der vi nå skulle starte, slik at det spesielt nok ville bli en første omgang på kun ti minutter. Det viste seg å bli nærmest som en treningsøkt eller oppvarming å regne. Jeg begynte dog å lure på om dommeren hadde glemt seg bort da vi nærmet oss kvarteret spilt før han omsider blåste i fløyta og satt punktum for en forkortet omgang som ikke hadde bydd på stort annet enn to lag som åpenbart følte på hverandre. Jeg mistenkte en forkortet pause da jeg benyttet anledningen til å telle tilskuere. Jeg kom til 116, og det var bare å håpe at de ville få litt mer action i en fullverdig andreomgang.

Der var det Lervik som kom best i gang, og allerede i omgangens første minutt skapte de kampens første skikkelige sjanse, men avslutningen gikk like utenfor. Snaut ti minutter etter pause lobbet Lerviks Harald Gjeldnes over Berg-keeperen, men også over mål. Nære på, men det sto fortsatt 0-0, selv om Lervik hadde tilrevet seg et initiativ og fremsto som det beste laget. De var også uhyre nære da Kristoffer André Mikalsen i omgangens tjuende minutt rundet keeper og trillet ballen mot det åpne målet bare for å se at en Berg-forsvarer med nød og neppe kom seg tilbake og fikk reddet på streken. Like etter fikk vi også oppleve at ballen ble sittende fast oppe i taket.

I det 73. minutt fikk Berg sin største sjanse hittil, men avslutningen gikk rett på keeper. De var i hvert fall plutselig mer med, og tok to minutter senere ledelsen da Lervik-keeperen måtte gi en retur som Erik Mjølnerød omsatte i scoring. 0-1, og plutselig virket Berg ganske trygge. I kampens siste ordinære minutt hadde Berg også en sjanse til å øke, men keeper parerte skuddet. Det begynte dog virkelig å haste for Lervik om de ikke skulle få angre på den manglende kvaliteten på avslutningene tidligere, og på overtid kom faktisk utligningen til 1-1 som ble dunket inn av Anders Tvete-Berger. Dermed var det klart at det ville bli en noe senere kveld enn opprinnelig planlagt, for nå gikk kampen til ekstraomganger.

Etter at jeg sammen med et par andre av tilskuerne hadde unnet meg en rask røykepause på utsiden, fikk vi se at Berg fikk ekstraomgangenes første skikkelige sjanse på en fin kontring, men at Lervik-keeperen ryddet opp med en benparade. På motsatt banehalvdel hadde deretter Lervik en stor sjanse som endte med blokkering og en resultatløs corner, og det sto fortsatt 1-1 ved sidebytte før de siste 15 minuttene. Allerede i andre ekstraomgangs andre minutt hadde Lervik ballen i nettet, men det ble annullert for offside. Fem minutter senere var det imidlertid ingen som vinket da Harald Gjeldnes sendte Lervik i føringen med 2-1. Berg hadde to minutter senere en god mulighet som ble skuslet bort, og fant aldri noen utligning. Lervik blir derfor å finne i 5. divisjon også neste år, mens Berg må ta fatt på nok en sesong i 6. divisjon. Nå var det bare å komme seg hjem og forberede seg på FFKs kvalik-kamp dagen etter, og bussen kom omsider i kulda slik at jeg til slutt kom meg hjem også denne kvelden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Lervik v Berg 2-1 AET (0-1, 1-1)
5. divisjon Østfold, kvalifisering
Østfoldhallen, 5 December 2021
0-1 Erik Mjølnerød (75)
1-1 Anders Tvete-Berger (90+1)
2-1 Harald Gjeldnes (112)
Att: 116 (h/c)
Admission: Free

Next game: 06.12.2021: Fredrikstad v KFUM Oslo
Previous game: 29.11.2021: IF Elfsborg v AIK
Previous norwegian game: 27.11.2021: Fredrikstad v Ranheim

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg