Lade v Vanvik 31.05.2024

Fredag 31.05.2024: Lade v Vanvik

Etter to døgn i Tromsø, var det på tide å forlate ‘Nordens Paris’, og vi hadde en tidlig start når vi nå skulle sette kursen sørover mot Trondheim. Jeg hadde som tidligere nevnt valgt å gjøre én tur av FFKs bortekamper mot Tromsø og Rosenborg, som kom med kun fire dagers mellomrom. Det hadde Pål og Amarin blitt med på, og vi var nå oppe i 5-tiden for å komme oss av gårde. Jeg ringte Pål og fikk bekreftet at de hadde klart å komme seg opp, og etter en kjapp tur i dusjen møttes vi nede utenfor hotellets lobby der vår forhåndsbestilte taxi kom for å skysse oss til flyplassen. Vi skulle ha SAS sin 07.10-avgang til Trondheim, og traff på flyplassen flere andre FFK-supportere som også skulle sørover. Noen skulle hjem, mens andre faktisk skulle fly til Gardermoen for å ta toget opp til Trondheim derfra.

Vår flyvning inkluderte en mellomlanding i Bodø, som jeg så vidt fikk med meg der jeg fikk meg litt mer søvn på turen sørover. Ved landing på Værnes hadde vi en drøy halvtimes tid å vente på toget inn til Trondheim, og vi valgte å vente på det siden det blant annet er betraktelig billigere enn flybussene. Vi hadde booket to netters overnatting ved City Living Sentrum, og etter å ha spasert fra Trondheim S til hotellet, ble vi møtt av stengte dører. Etter å ha ringt nummeret som ble oppgitt, ble vi oppfordret til å gå til søsterhotellet noen kvartaler unna for å slenge fra oss bagasjen der og deretter avvente melding når rommene ble klare. Den ventetiden benyttet vi til å rusle en tur ned til Nidarosdomen, der vi også måtte en tur innom og titte. Derfra gikk turen bort til den gamle bybrua, der vi krysset over til Bakklandet, og igjen krysset Nidelva oppe ved Bakke bru.

Vår lille runde i Trondheim endte ikke helt tilfeldig opp ved den engelske puben Three Lions, der man var i ferd med å åpne. Det var et hyggelig gjensyn med kjentfolk som driver der, og de bekreftet at jeg og mine venner var velkommen til å bruke puben fredag og lørdag, selv om den nå også er base for RBK-gutta. Mens vi tok et par glass der, fikk vi melding om at rommene var klare, og gikk etter hvert for å hente bagasjen og installere oss på rommene. Med det gjort, gikk vi for å få oss en middag på en thai-restaurant, før Pål og jeg deretter returnerte til Three Lions. Der ble vi værende til det var på tide for meg å dra på kamp, for selv om FFKs kamp mot Rosenborg ikke skulle spilles før søndag kveld, hadde jeg naturligvis funnet meg en kamp også denne fredagskvelden. Jeg busset til Lade, der det klokken 19.30 skulle være kamp på en bane som omtales som Lade 4 kunstgress, og ankom med et kvarters tid til avspark.

Den lille bydelen Lade ligger på Ladehalvøya nordøst i Trondheim. Der ligger den ut mot Trondheimsfjorden, og har omtrent 6 000 innbyggere. Her skulle jeg stifte bekjentskap med en ny klubb som ble stiftet så sent som i 2023, men Lade Ballklubb har i praksis en fortid som reservelag for Trygg/Lade, og har tidligere spilt som både deres andre- og tredjelag før de før fjorårssesongen stiftet en egen klubb for å få fortsette etter endringer i Trygg/Lade. Debutsesongen endte med opprykk fra 6. divisjon, slik at de nå er å finne i 5. divisjon Trøndelag avdeling 2. Der skulle de nå møte Vanvik, som jeg jo besøkte i mai 2022. Nyopprykkede Lade hadde også startet nokså godt, og sto med 5-2-1 og 17 poeng på sine åtte kamper hittil. Det betød at de lå ett poeng bak Ranheim 3 og Freidig, men førstnevnte hadde også spilt en kamp mindre. Vanvik sto med 2-3-2 på sine første sju kamper.

Lade 4 kunstgress må sies å være en temmelig lite spennende bane, for å si det mildt. Den er kun en liten del av et større kompleks som huser flere baner og fasiliteter for både fotball, amerikansk fotball, lacrosse, rugby, baseball, cricket, tennis, og hall for diverse innendørsidretter. Dette anlegget ble vedtatt i 1951, men det har skjedd mye siden den gang, og Koteng Arena er for øvrig også en av banene som inngår i anlegget. Her har man siden 1975 også arrangert Skandia Cup, som skal være Norges nest største fotballturnering. Banen jeg nå skulle se kamp på er som navnet sier en kunstgressbaner, og det er ingen verdens ting av tilskuerfasiliteter rundt banen. Det var hjemmelaget som startet best, og i kampens femte minutt headet Audun Flage inn 1-0 via tverrliggeren. Det var kort oppsummert også stillingen ved pause.

I løpet av den første omgangen hadde jeg fått selskap av Bryne-supporter Bjørge Undheim, og sammen fikk vi se at hjemmelaget doblet ledelsen etter et selvmål noen få minutter etter pause. All tvil ble fjernet i det 80. minutt, da Emanuel Vladic fastsatt sluttresultatet til 3-0. Dermed tre nye poeng til Lade på en kveld der Ranheim 3 tapte, og Lade tok således også over tabelltoppen. Man får håpe at de eller en av de andre førstelagene kan holde reservelagene bak seg så man ikke får opp enda flere av de. Bjørge skulle ha nattoget til Oslo, og etter at vi hadde busset tilbake til sentrum, ble han med innom Three Lions, der jeg også møtte Pål. Etter hvert kom også noen andre FFK-venner dit, og det ble et trivelig kveld.