Gresvik v Skogstrand 04.10.2021

 

Mandag 04.10.2021: Gresvik v Skogstrand

Etter en fotballfri søndag var det vel på tide med kamp igjen, og jeg lot meg friste av «Onsøy-derbyet» mellom Gresvik og Skogstrand. Jeg hadde ikke sett kamp på Gresviks hjemmebane i Trondalen siden FFK var der i cupen i 2005, på en tid da jeg hverken tok særlig med bilder eller var spesielt interessert i groundhopping. Kanskje var det derfor også på tide med et gjensyn med Trondalen, som jeg ble fortalt hadde endret seg en del siden den gang. Ved mitt forrige besøk (og selvsagt også da jeg enda lenger tilbake i tid spilte aldersbestemt(e) kamp(er) der) var det naturgress som gjaldt, og i så måte var det med blandede følelser at jeg la ut hjemmefra, da jeg på måte helst skulle ha husket banen som en naturgress-bane. Men det hadde tydeligvis også skjedd ytterligere endringer i Trondalen.

Etter et bussbytte i Fredrikstad sentrum, var jeg på vei utover mot Gressvik, som tidligere var administrasjonssenter i gamle Onsøy kommune, men som nå er en bydel eller tettsted i Fredrikstad. Gressvik strekker seg fra Ørebekk, nedover langs vestsiden av Seutelva, forbi Gressvik sentrum og nedover mot Rød og Viker. Her hadde man tidligere stor sagbruksindustri, men den er nå byttet ut med diverse lettindustri. Jeg bevilget meg denne gang ingen tid til en øl på Odins Kro, men satt kursen rett mot Trondalen ved hjelp av apostlenes hester, og registrerte for øvrig også at klubben hadde vært flinke til å reklamere for kamp ved å sette opp skilt langs hovedveien som går gjennom Gressvik sentrum.

Jeg brukte vel rundt 25 minutter på å grå fra bussholdeplassen opp til Trondalen, og konstaterte at det foreløpig ikke var mange fremmøtte da jeg ankom med et kvarters tid til avspark. Det gikk imidlertid ikke mange minuttene før et kjent ansikt kom bort for å hilse på, for groundhopperen Tom Børkeeiet fra Langhus hadde også tatt turen, og mens jeg sto og snakket med ham, begynte det også å komme en del folk. Kiosken som de hadde avertert med at skulle være åpen, holdt imidlertid stengt, og forble også stengt gjennom hele kampen. Det var dog en del folk som gikk ut og inn av klubbhuset, uten at vi sjekket hva som foregikk der inne, da ingen så ut til å ha med seg noen godsaker ut derfra.

Da Gresvik møtte FFK i den nevnte cupkampen i 2005, var det visst offisielt 1 178 tilskuere her, men jeg tviler ikke på at det var enda flere, for jeg husker det i hvert fall som et aldri så lite folkehav oppe i skrenten på vestsiden av naturgressbanen som fortsatt ligger der (men som ifølge stygge rykter også vurderes endret til kunstgress). Det er da også den banen jeg husker som Gresviks hjemmebane, men jeg kan ikke skjønne annet enn at de har sprengt ut deler av fjellet der for å anlegge veien som nå går mellom naturgressbanen og fjellet opp mot det som må være et nytt boligfelt. Siden den gang har man også anlagt kunstgressbane ved siden av, og det var selvsagt her man nå skulle spille. Den har intet av tribunefasiliteter, men laglederbenkene på bortre langside har et langt overbygg.

Det var drama og spenning i Østfold-kretsens 5. divisjon, der Gresvik utkjempet en durabelig duell med Greåker og Askim Fotball, med Råde 2 luskende like bak. Det var utrolig jevnt mellom de tre førstnevnte, og det gikk mot en virkelig ‘rysare’ utover høsten. I den forbindelse forventet de fleste forståsegpåerne grei skuring og storseier for Gresvik denne kvelden, mot et Skogstrand som foreløpig hadde fremstått temmelig hjelpeløse i årets 5. divisjon, men man skal jo som kjent aldri ta noe på forskudd i denne sporten. Også undertegnede hadde spådd storseier for hjemmelaget, men skulle en periode få noe å tygge på i så måte.

Gresvik tok dog en oppskriftsmessig ledelse da Aram Khalid ble spilt glimrende gjennom og scoret i kampens sjuende minutt, og like etter hadde samme mann en ny kjempesjanse som han satt utenfor. Men Skogstrand var – i hvert fall foreløpig – ingen kasteball i denne førsteomgangen, for de tok seg sammen og hang faktisk lenge godt med deretter. I det 19. minutt utlignet de også til 1-1, da en retur fra Gresvik-keeperen ble satt i mål av Andreas Brynjeng Sandvik. Gresvik var likevel hakket bedre, og testet keeper med et susende frispark som med nød og neppe ble slått over før de headet like over. Vi nærmet oss halvtimen da en Gresvik var tilbake i ledelsen etter at Benjamin Alexandersen Stensland headet inn en corner, og et par minutter før pause var Aram Khalid på farten igjen og sørget for 3-1 til pause.

Ti minutter ut i andre omgang virket seieren trygg da Samuel Martinsen satt inn 4-1 på en retur, og Mathias Karlsen sendte ni minutter senere et frispark rett i mål fra rundt 25 meter. Nå var det et kampbilde mer slik jeg hadde forventet, og etter flere store Gresvik-sjanser satt Daniel Evensen omsider inn 6-1 i det 78. minutt, før han fem minutter senere styrte inn sitt andre mål og fastsatt sluttresultatet til 7-1 foran det jeg hadde talt meg frem til å være 69 tilskuere. Tom skulle tilbake til Langhus, og tilbød meg skyss til et passende sted på veien, så jeg takket ja takk til det, og hoppet av ved Ørebekk, der jeg kom meg hjem med bussen(e).

 

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 171:
Gresvik v Skogstrand 7-1 (3-1)
5. divisjon Østfold
Trondalen kunstgress, 4 October 2021
1-0 Aram Khalid (7)
1-1 Andreas Brynjeng Sandvik (19)
2-1 Benjamin Alexandersen Stensland (30)
3-1 Aram Khalid (43)
4-1 Samuel Martinsen (55)
5-1 Mathias Karlsen (64)
6-1 Daniel Evensen (78)
7-1 Daniel Evensen (83)
Att: 69 (h/c)
Admission: Free

Next game: 05.10.2021: Tune v Ørje
Previous game: 02.10.2021: Fredrikstad v Raufoss

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg