FK Eik Tønsberg 871 v Fredrikstad 25.04.2024

 

Torsdag 25.04.2024: FK Eik Tønsberg 871 v Fredrikstad

Etter at jeg hadde brukt onsdagen til å se Råde slå ut Moss av cupen, var torsdagen forbeholdt det som for meg var cuprundens hovedrett. FFK skulle til Tønsberg, og dit skulle følgelig også jeg, siden det var null stress å ta seg både dit og ikke minst hjem igjen etter kamp ved hjelp av kollektivtransport. Jeg tenkte som så at jeg like gjerne kunne dra litt tidligere over fjorden og lade opp med en øl eller to i Norges eldste by. Denne gang var heldigvis bussen inn til Fredrikstad kun noen få minutter forsinket, slik at jeg ville rekke toget jeg hadde blinket meg ut til Moss, men er det ikke det ene så er det gjerne det andre. Etter at jeg ankom Fredrikstad stasjon, gikk det nemlig ikke lenge før det kom informasjon om at 12.44-toget hadde fått en stans et sted på veien og at man ikke visste når det ville kjøre videre.

Det viste seg at årsaken denne gang ikke var av teknisk karakter, for en som jobber på jernbanen oppe i ‘den andre byen’ kunne fortelle at toget rett og slett sto i Sarpsborg fordi en person sto i skinnegangen og nektet å flytte seg. Det er jo ikke så greit å være særping, men etter at vedkommende hadde blitt hentet og kjørt til Kalnes for å få det som åpenbart er sårt tiltrengt hjelp, hadde toget kjørt videre omtrent 20 minutter forsinket. Jeg sto nå i fare for å miste ferga jeg hadde sett meg ut og ikke minst den påfølgende bussen fra Horten til Tønsberg, men med nød og neppe rakk jeg å jogge heseblesende om bord før avgang, og kunne puste ut og unne meg en svele på veien over til Horten.

Etter overfarten ble jeg snart plukket opp av buss nummer 1, og ble med den helt inn til Tønsberg sentrum. Det sies at Tønsberg ble grunnlagt som by i 871 eller muligens enda tidligere, og det var også gjennom hele middelalderen et politisk maktsenter med flere konger som residerte på festningen Tunsberghus. Denne festningen ble for øvrig inntatt og brent til grunnen av svenske soldater i 1503. Slike skumle hensikter hadde ikke jeg i byen som senere ble et viktig senter for sjøfart og hvalfangst, for etter at jeg steg av på bussterminalen, trasket jeg stille og rolig ned til byens torg og puben Big Ben, der slo jeg meg ned og koste meg med en øl. Idet jeg skulle be om påfyll fikk jeg selskap.

Jon Eriks søster, Gunhild, som også skulle på kampen og passende nok hadde jobbet i nettopp Tønsberg den dagen. Nå hadde hun sett at jeg var der, og kom derfor innom. Etter å ha ringt opp hennes bror som satt på supporterbussen, tok vi en øl til i det nokså fine været før vi etter hvert gikk for å ta bussen et par holdeplasser tilbake den veien jeg hadde kommet. Med 40 minutter til avspark sto vi utenfor Tønsberg Gressbane, der kveldens cupkamp skulle gå av stabelen. Siden vi fikk beskjed om at supporterbussen kun var 5-10 minutter unna, ble vi stående utenfor og vente på Jon Erik, Pål & co før vi sammen tok oss innenfor ved å vise billetten vi på forhånd hadde betalt 200 kroner for.

Selv om det kanskje er stygt sagt om innbyggerne i Norges eldste by, har jeg registrert at det synes å være visse likhetstrekk mellom Tønsberg og Sarpsborg. Ikke bare virker de veldig opptatt av årstall, men de synes også å lide av de samme vrangforestillinger knyttet til ‘fusjonsklubbene’ som nå for tiden er deres respektive flaggskip i fotballen. Sarpsborg-pressens forsøk på å stemple oppgjørene mellom bastarden Sarpsborg 08 og FFK som ‘Klassikær’n’ når en av klubbene er stiftet i 2008 faller på sin egen urimelighet, men selv ikke særpingene flest er historieløse nok til at de tar tradisjonsklubben Sarpsborg FK sine tidligere meritter til inntekt for Sarpsborg 08. Et slikt gangsyn er det åpenbart så som så med i Tønsberg.

FK Eik Tønsberg 871 hadde nemlig på sine hjemmesider invitert til det de omtalte som en klassiker i norsk fotball, og henviste blant annet til en kvartfinale mellom Eik og FFK i 1958. Mediene kastet seg på, men saken er imidlertid den at klubben FFK denne dagen skulle gjeste ikke er identisk med Eik-klubben de spilte mot den gang, eller klubben jeg selv husker gjestet Fredrikstad Stadion med spillere som Erik Thorstvedt, Erik Solér og Geir «Bolla» Johansen på laget. Det er for øvrig heller ikke identisk med den forrige satsningsklubben som jeg så i cupen da jeg besøkte Tønsberg Gressbane våren 2019. Dagens klubb ble nemlig først stiftet 1. januar 2020, og er dermed kun drøyt fire år gammel.

La oss likevel starte med stiftelsen av Eik IF i 1928, siden det tross alt er en del av bakgrunnshistorien, og det var altså denne klubben som i 1957 spilte seg opp i Hovedserien og året etter spilte den nevnte kvartfinalen mot FFK. I 1960 spilte klubben bronsefinalekamp og ble nummer tre av samtlige klubber i landet. Jeg husker som nevnt at de i begynnelsen av 1980-årene var tilbake i øverste divisjon der de spilte tre sesonger frem til 1985. I 1989 endret de navn til Eik-Tønsberg i et grep de hevdet ville bedre markedsføringsmulighetene på riksplanet. I 2001 skjedde det store omveltninger i Tønsberg-fotballen, for det var da FK Tønsberg ble stiftet som en samarbeidsklubb mellom helt 20(!!) klubber i lokalområdet. De tok over Eik-Tønsberg sin plass i 2. divisjon, og etter å ha notert seg for andreplasser i begge sine to første sesonger, sikret de i 2004 tittelen og opprykket til 1. divisjon, der det ble med én sesong før de senere fikk økonomiske problemer og raste ned i 3. divisjon.

Dagens klubb var deretter et faktum FK Tønsberg igjen slo seg sammen med Eik-Tønsberg (som hadde fortsatt under eget navn nedover i divisjonene). Man kan kanskje si at historien gjentok seg da FK Eik Tønsberg 871 tok FK Tønsberg sin plass i 3. divisjon, og etter at man hadde kommet i gang igjen etter pandemien, noterte den nye klubben seg for en andreplass i en amputert 2021-sesong der de måtte se seg slått knepent av Vestfold-rivalen Ørn-Horten. Året etter var de med en fjerdeplass noe lenger unna da ytterligere en Vestfold-rival – Fram Larvik – tok avdelingstittelen. I fjor lyktes det endelig da de vant tvekampen med Pors og rykket opp i 2. divisjon.

Hva gjelder Tønsberg Gressbane, er det nå også et noe misvisende navn, for noe gress er det ikke lenger der, slik det var da banen åpnet i 1937. Tilskuerrekorden stammer fra den nevnte cupsemien mellom Eik og FFK i 1958, og det offisielle tilskuertallet var den gang 15 200, men det sies at det nok var minst 17 000 innenfor. Det er langt unna dagens kapasitet på Tønsberg Gressbane, som ble totalt ombygget i 2023, for den oppgis nå å være 5 600, hvorav 3 280 sitteplasser. Alle de sistnevnte er å finne på anleggets eneste tribune som er å finne på den ene langsiden, og som dominerer anlegget. Denne ser fra utsiden ut som et kjøpesenter eller et kontorbygg, og har da også lokaler som leies ut til bedrifter. På de tre andre sidene er det gressbanker eller -skråninger. FFK-folket tok plass på den ene flanken av hovedtribunen.

Det nyopprykkede hjemmelaget var så langt ubeseiret og sto med 1-2-0 på sine tre første i årets 2. divisjon avdeling 1. I første runde av cupen hadde de tatt seg greit av og slått ut lokalrivalen Flint. De har i senere tid vist seg som et sterkt hjemmelag, og hadde kun tapt én eneste av sine siste 28 hjemmekamper i serien, men skulle nå opp mot tøffere motstand enn vanlig. Kunne de skape problemer for FFK? Til tross for det de fleste anså som en knalltøff start sto rødbuksene med 1-2-1 og fem poeng på sine fire kamper i Eliteserien, mens de i cupen hadde valset over stakkars Drøbak/Frogn og slått de 10-0 i Drøbak i første runde av cupen. Igjen valgte Mikkjal Thomassen å gjøre mange bytter fra sist seriekamp, men FFK silte likevel et lag jeg forventet skulle ta seg greit av vertskapet og sørge for avansement.

FFK hadde allerede hatt en ok mulighet da Ludvig Begby i det 19. minutt fikk storme fremover og legge inn. Ballen gikk via en forsvarer og endte hos Brandur Hendriksson som styrte inn 0-1. Simen Rafn prøvde seg deretter fra god posisjon uten å lykkes, men Eik (lå oss for ordens skyld fortsatt kalle de det) var heller ikke ufarlige. De var i periode godt med på notene, og i det 26. minutt stanget Harald Danielsen inn utligningen til 1-1 fra en corner. Fem minutter før pause var FFK tilbake i ledelsen etter at ballen havnet i bena på Patrick Metcalfe som sørget for 1-2. De 2 830 tilskuerne kunne konstatere at det også var stillingen halvveis, og hjemmefolket følte nok at de fortsatt hadde en mulighet her.

Selv følte jeg at FFK hadde en viss kontroll og et ekstra gir å sette inn ved behov, og Henrik Kjelsrud Johansen prøvde seg på en frekkis tidlig i andre omgang, men hans hælspark gikk like utenfor. I stedet slo vertene til i det 52. minutt. Et unødvendig balltap på egen halvdel da Maxwell gikk seg bort, og Julius Myrbakk er ikke mannen å miste ballen til. Spissen scoret hele 36 mål på 28 kamper for Tønsberg-laget i fjor, og sendte ballen forbi Håvar Jenssen og i mål til 2-2. Det tok FFK seks minutter å ta tilbake ledelsen, og det var en perle av et frispark fra Brandur Hendriksson som sendte ballen rett i mål fra rundt 25 meter. Det ble etter hvert gjort flere bytter, og en av de som kom innpå var Julius Magnusson. Det var han som i det 78. minutt sørget for enda litt lavere puls hos FFK-fansen ved å øke til 2-4. En annen innbytter var Jeppe Kjær, og i det 84. minutt ble han spilt gjennom og satt spikeren i kista med 2-5.

Hjemmelaget skal ha ros for at de kjempet godt og lenge ga FFK kamp. Ved noen anledninger var de skumle, og da spesielt på dødball. Det var imidlertid ikke noe som helst å si på at FFK vant greit til slutt. Avansementet til tredje runde var sikret, og vi hadde også sluppet ekstraomganger slik at jeg litt raskere kunne komme meg hjem. Ikke lenge etter kampstart plukket buss nummer 2 mot Horten opp rett på utsiden, og jeg var på ferga før supporterbussen mine venner var med på. Med et raskt bytte til tog og deretter bussen hjem, låste jeg meg også inn hjemme omtrent samtidig som de gjort. Nå var det bare å få med seg cuptrekningen som snart skulle begynne, og den resulterte som man nå vet i et oppgjør mellom FFK og Rosenborg på Fredrikstad Stadion.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Revisit:
Eik Tønsberg 871 v Fredrikstad 2-5 (1-2)
Norwegian Cup, 2nd round
Tønsberg Gressbane, 25 April 2024
0-1 Brandur Hendriksson (19)
1-1 Harald Danielsen (26)
1-2 Patrick Metcalfe (41)
2-2 Julius Myrbakk (52)
2-3 Brandur Hendriksson (58)
2-4 Julius Magnusson (78)
2-5 Jeppe Kjær (84)
Att: 2 830
Admission: 200 NOK

Next game: 26.04.2024: Greåker v Sparta
Previous game: 24.04.2024: Råde v Moss

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg