Åsane v Strømmen 07.12.2020

 

Mandag 07.12.2020: Åsane v Strømmen

November hadde blitt til desember, og det var på dagen en måned siden det jeg trodde skulle være min siste kamp for sesongen. Denne mandagen hadde jeg likevel latt meg friste til en sannsynligvis aller siste fotballrelatert utflukt for året. Bergen var destinasjonen, og etter å ha overnattet hos min mor i Drøbak, var jeg grytidlig oppe for å unnagjøre første etappe til Gardermoen med 04.15-bussen til Oslo. Jeg hadde bestemt meg for en svipptur til Bergen ved å fly over til Bergen, se kamp, og deretter fly hjem igjen etter kamp. En slik fotballrelatert dagstur med fly har jeg vel aldri gitt meg ut på før her til lands, men med billetter fra 279 kroner hver vei med WizzAir lot det seg gjøre uten å tømme kontoen.

Bakgrunnen for min noe impulsive beslutning om å et par dager tidligere bestille tur var nokså enkel. Det skjer jo som kjent(?) visse ting hos Åsane, men det er tydelig at jeg kanskje ikke er like flink til følge nøye med på slike saker her hjemme som jeg er i visse andre land. Nå er det jo naturligvis langt enklere å få med seg slike saker i fotball-nasjoner hvor info også på dette området er bedre, og ikke minst når man til og med har en egen publikasjon tilegnet temaet fotballstadioner og -baner. Men likevel spørs det om jeg i dette tilfellet ikke må ta det litt på min egen kappe. Det jeg av en eller annen grunn har trodd var en ombygging av Myrdal Stadion, viste seg nemlig å være noe ganske annet, og det var først tidligere i uken at jeg ved en tilfeldighet oppdaget at det i stedet dreier seg om et nytt stadion på motsatt side av Vestlandshallen.

Der skal de visstnok starte 2021-sesongen, og da Åsanes siste hjemmekamper litt tidligere ble flyttet til nettopp Vestlandshallen, skulle det nå egentlig vært for sent å se de spille A-lagsfotball på Myrdal Stadion. Med kampen mot Strømmen utsatt grunnet Covid-19 og senere omberammet til Myrdal ble det dog en siste(?) mulighet som jeg valgte å benytte meg av, og det var derfor jeg noen dager i forveien tok en beslutning om å ta en dagstur til Bergen. Jeg landet på Flesland i henhold til ruteplanen, og hadde god tid på meg, så det var bare å finne noe å bedrive vente tiden med i vestlandets hovedstad. Jeg hadde vurdert en tur på Akvariet, men fant ut at jeg helst skulle ha litt bedre tid der, og valgte derfor å spare det til en senere anledning.

I stedet bestemte jeg meg for å sette kursen mot Fotballpuben, som jeg hadde funnet ut at skulle åpne klokka 09.00. Etter å ha benyttet Skyss-appen til å gå til anskaffelse av en 24-timers billett, kom jeg meg med bybanen i retning sentrum og ble med til endestasjonen Byparken. Det viste seg at Fotballpuben imidlertid ikke hadde åpmet dørene da klokken hadde passert ni med god margin, men jeg fant info som tydet på at 10.00 muligens var det korrekte klokkeslettet, Med regnet som nå bøttet ned (selv om de lokale kanskje ville kalt det for litt yr) var det greit å søke ly mens jeg ventet, og jeg slo derfor i hjel litt tid ved å kikke rundt på et kjøpesenter før jeg returnerte for å finne puben åpen. Det hadde også sluttet å regne, og tre-fire kunder var allerede på plass da jeg fikk meg et glass med noe godt og slo meg ned med en medbragt bok.

Mens jeg satt der ble jeg kontaktet av en kjenning fra Fredrikstad som nå for tiden har tilhold i Bergen, og han stakk etter hvert innom et kvarters tid på vei til et møte. Mens han fartet videre, fikk jeg påfyll i glasset, men det var etter hvert også for meg på tide å bryte opp og sette kursen nordover mot Åsane. Den turen skulle gå med buss fra Festplassen, og rute nummer 4 brukte rett i overkant av tjue minutter derfra til holdeplassen Salhuskrysset, hvor jeg gikk av og spaserte de siste minuttene til Myrdal Stadion. Med en times tid til avspark hadde jeg fortsatt flust av tid, men jeg hadde tenkt å benytte anledningen til å ta en kikk på det nye anlegget som skal være under bygging. Det var imidlertid svært lite å se annet enn en byggeplass der adkomsten var sperret av allerede fra utenfor Vestlandshallen, så jeg snudde på hælen og gikk mot korrekt inngangsparti for Myrdal Stadion.

Etter å ha vist honnør-billetten jeg hadde betalt 50 kroner for, fikk jeg passere. Nå er det jo her til lands gjerne svært lite å ta seg til når man ankommer kamparenaen før kampstart, men noen minutter fikk jeg slått i hjel ved å kikke meg rundt. Det tok når sant skal sies ikke altfor lang tid, for alt av fasiliteter befinner seg på den ene langsiden, der en åpen tribune strekker seg i omtrent hele banens lengde. Den har sitteplasser i midten, og ståseksjoner ute på flankene. Som vanlig her til lands er det ikke altfor mye informasjon å finne, men Åsane selv forteller på sin hjemmeside at ‘Myrdal Gress’ faktisk ble åpnet så sent som i 1995. Slik jeg ser det har anlegget mistet retten til den betegnelsen ved at man dessverre la om til kunstgress i 2017. Det blir garantert også det foretrukne underlaget på den nye hjemmebanen, men hva vil da skje med Myrdal Stadion? Tja, kanskje vil den være hjemmebane for reservelag og aldersbestemte lag?

Ikke helt overraskende var det hverken kampprogram eller stensiler med lagoppstillinger å få da jeg ankom, men jeg ble i stedet overrakt et sitteunderlag. Når det nå omsider dro seg mot kampstart, skulle det vise seg å likevel komme godt med, for min plan om å se kampen fra en av ståseksjonene falt i fisk da speaker informerte om at samtlige tilskuere måtte sette seg ned på setene (med annenhver rad ledig og to seter mellom hver person). Vaktene sørget for at dette ble overholdt, og gjetet folk bort fra ståeseksjonene og området over/bak tribunen. Og jeg som hadde håpet å kunne bevege meg rundt og ta noen bilder fra forskjellige områder av anlegget i løpet av kampen, og dermed hadde avventet dette under min tidligere lynraske kikk. Akk, fotball er sannelig ikke helt det samme i 2020…

Åsane har i hvert fall vært en positiv overraskelse i 2020, og la beslag på en av kvalik-plassene som ga kvalifisering til Eliteserien. Dagens gjester var altså Strømmen, som fortsatt trengte poeng for å holde nedrykksspøkelse på avstand. Etter at spillerne hadde spasert ut fra garderobene i Vestlandshallen og tatt seg over på banen ved siden av, fikk vi snart se to lag som virket å bære preg av den lengre pausen i kampprogrammet. Det var lite av sjanser den første halvtimen, og to tilsynelatende noe kamprustne lag bød foreløpig ikke på noen festforestilling. Mot slutten av omgangen begynte det i det minste å skje noe. Jeg må innrømme at jeg ikke akkurat hadde tatt til tårene om Strømmen ble blant lagene som måtte ta turen ned en divisjon, men det var gjestene fra Romerike som egentlig ganske fortjent tok ledelsen på overtid av omgangen. Kjell Rune Sellin fikk avsluttet før han ble tatt av Åsane-keeperen, men dommeren pekte likevel på straffemerket etter at ballen gikk over tverrliggeren. Hasan Kurucay steg frem, scoret, og det sto 0-1 da dommeren sekunder senere blåste for pause.

Jeg hadde hatt god tro på en hjemmeseier, og var nok ikke den eneste som var noe overrasket over hvor svake Åsane fremsto denne dagen, for verre skulle det bli etter pause. Det var til tider tilløp til sjansebonanza, og de fleste sjansene tilfalt Strømmen. Det var også gjestene som tok best vare på de, og i tur og orden fikk Kjell Rune Sellin, Lasse Nordås og Moren Renå Olsen nettkjenning slik at det sto 0-4 med sistnevntes scoring i det 72. minutt. Harald Nilsen Tangen reduserte raskt til 1-4, men siste del av kampen bar preg av et utall med bytter og fikk nesten et treningskamps-preg. Åsane hadde flere gode sjanser til å redusere ytterligere på tampen, men Strømmen-keeperen sto i veien. Da sluttsignalet gikk hadde jeg allerede reist meg og var på vei mot utgangen. Jeg hadde nemlig en buss å rekke om jeg skulle komme meg med flyet hjem.

Strømmen kunne ta med seg tre poeng hjem til østlandet, og tok et solid steg mot fornyet kontrakt i divisjonen. Åsane hadde på sin side fortsatt et grep om kvalifiserings-plass. Vi vet jo nå i ettertid at de der tapte for Ranheim (etter å ha slått Raufoss), og at både Åsane og Strømmen blir å finne i 1. divisjon også neste år. Kanskje blir det en tur til Åsanes nye anlegg når FFK skal dit..? Jeg rakk med nød og neppe en tidligere buss enn jeg egentlig hadde forhåpninger om, og ved hjelp av buss og bybane kom jeg meg til Flesland tidsnok til å komme meg med uten problemer. Men var det verdt turen? Tja, flyvningen i seg selv var ikke altfor dyr, men det går jo fort noen kroner uansett. Så jeg er sannelig ikke sikker. Men besøk til Myrdal Stadion ble det da uansett. Og med det satt jeg også et punktum for fotballåret 2020.

 

 

 

 

 

 

 

Norwegian ground # 137:
Åsane v Strømmen 1-4 (0-1)
1. divisjon
Myrdal Stadion, 7 December 2020
0-1 Hasan Kurucay (45+3)
0-2 Kjell Rune Sellin (53)
0-3 Lasse Nordås (68)
0-4 Morten Renå Olsen (72)
1-4 Harald Nilsen Tangen (74)
Att: Officially 200
Admission: 50 NOK (concession)

Next game: 30.05.2021: Fredrikstad v Jerv
Previous game: 07.11.2020: Fredrikstad v Alta

More pics

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg