Blaker v Sørumsand 01.06.2018

Fredag 01.06.2018: Blaker v Sørumsand

Det var årets første juni-dag, og den fantastiske perioden med varme og skikkelig sommervær så ut til å fortsette i en evighet. Det skal man selvsagt ikke klage på, men samtidig fikk det meg igjen til å spørre meg om jeg virkelig var lysten på å tilbringe ettermiddagen og kvelden svettende på buss og tog med en kronglete reise til kampen jeg hadde vurdert å dra på. Det var imidlertid ingen hvilken som helst kamp, men et heftig lokaloppgjør mellom Blaker og Sørumsand, og noe spesielt ligger Blakers hjemmebane Bruvollen inne i midtområde på en travbane, så jeg ble til slutt fristet til å ta turen for å kikke.

Det til tross for at det som sagt var en nokså kronglete reise dit og tilbake, og denne begynte med at jeg tok bussen fra Skorkeberg og inn til Oslo for der å sette meg på Kongsvinger-toget som jeg ble med så langt som til Sørumsand. Jeg sendte en vennlig tanke til min mor som i sin tid gikk på husmorskole her, men jeg hadde når sant skal sies mer enn nok med å komme meg med buss 370B som kjører den såkalte ‘Blaker ring’. Jeg skulle ha rundt fem minutter på meg til å bytte, men toget hadde blitt forsinket slik at jeg steg av idet bussen skulle ha gått. Heldigvis ventet sjåføren av bussen, som sto og ventet få meter fra perrongen slik at jeg kom meg med 17.38-bussen.

Dermed slapp jeg heldigvis å vente på neste buss som ikke gikk før 18.53, og det ville selvsagt ikke vært spesielt hensiktsmessig når kampstart var klokka 18.30. Blaker er for øvrig et tettsted i Sørum kommune, der det ligger ved Glommas østlige bredd, rundt seks kilometer fra kommunesenteret Sørumsand og drøyt to mil nordøst for Lillestrøm. Det er kanskje mest kjent for Blaker Skanse, som ble anlagt på 1600-tallet for å beskytte overfartsstedet Blakersund. Uansett spiller dog ikke fotballklubben sine kamper i selve tettstedet Blaker, men altså på Bruvollen, som ligger tilsynelatende noe grisgrendt litt lenger inn i landet fra Glomma.

Bussen brukte snaut ti minutter på å frakte meg dit, og med omtrent 40 minutter til avspark steg jeg av på holdeplassen rett på andre siden av veien for innkjørselen som allerede ble flittig brukt av folk som kom kjørende til kveldens kamp. Her ligger et stort bygg som skal ha vært et samfunnshus bygget på midten av 1950-årene, men restauranten som nå skal holde til her, så til tross for skilt på utsiden såpass stengt ut at jeg ikke tok meg bryet med å sjekke om den faktisk var åpen. I stedet fulgte jeg oppkjørselen rundt til baksiden der idrettsanlegget ligger, og ganske riktig ligger fotballbanen inne på selve travbanens midtparti slik at det var diverse skilter om å passe seg for hester.

Man må dermed også forsere travbanen der den tørre grusen støvet så voldsomt at jeg øyeblikkelig angret på å ha tatt i bruk mine flunkende nye Adidas-joggesko. Ved inngangspartiet fikk jeg ved hjelp av Vipps betalt de 50 kronene som ble avkrevd av en kar som foreløpig sto og lente seg henslengt opp mot et gjerde der. Han bekreftet som ventet at det ikke var noe som helst kampprogram, samtidig som blikket hans vitnet om at han nok undret seg hva i all verden dette var for en snåling som kom på besøk. Han bekreftet dog videre at pressen var til stede i form av Romerikes Blad som ville streame kampen direkte, og det var tydelig at dette lokaloppgjøret hadde skapt en viss interesse i lokalsamfunnet, der familier og andre allerede hadde slått seg ned med fluktstoler etc.

Blaker Idrettslag ble stiftet i 1922, og som de aller fleste andre norske idrettslag bedriver de selvsagt også en rekke andre idretter. Som vanlig her til lands er det ikke spesielt lett å finne ut altfor mye om klubbens historikk deres meritter innen fotballen, men jeg ser at de i 1950-årene spilte en periode i daværende 2.divisjon, uten at jeg på stående fot kan fortelle hvilket nivå det var på den tiden (det øverste nivået var vel på den tiden Hovedserien). I 1970- og 1980-årene var de nede i 7. divisjon, men har nå spilt i 4. divisjon siden opprykket høsten 2015. Det var deilig å se at de ganske riktig spilte på naturgress, men det er ikke mye tribunefasiliteter her, og det er kanskje naturlig når den blir omkranset av en travbane. Foran og ved siden av klubbhuset og kiosken på den ene langsiden er det imidlertid noen benker.

I 4. divisjon Akershus hadde de aller fleste lagene nå spilt 9 kamper, og tabellen ble toppet av Funnefoss/Vormsund, som hadde ett poeng ned til Ull/Kisa 2 og tre poeng ned til duoen Kløfta og Aurskog-Høland. Deretter var det en luke ned til Rælingen, Hauerseter og Sørumsand, som alle lå på 12 poeng og allerede hadde 11 poeng opp til Fu/Vo. Sørumsand på sjuende var jo også dagens bortelag, og lå tre poeng foran tabellnabo og dagens vertskap Blaker på åttende. En målløs første omgang var nokså jevn, til tross for at Blaker skapte de farligste sjansene, men det som foregikk ute på banen i varmen vitnet egentlig lite om et lokaloppgjør. Som en av de fremmøtte uttrykte det, var det godt at det i hvert fall var naturgress så vi fikk servet et par ordentlige taklinger, slik at vi ikke sovnet.

Etter pause tok Blaker enda mer grep og var klart best. Mens et skuffende Sørumsand virket svake, trykket Blaker på og fikk etter hvert uttelling da midtbanesjefen Martin Mathisen omsider fikk ballen i mål med 12-13 minutter igjen av ordinær tid. Sørumsand hadde egentlig ikke voldsomt å komme med, og det ebbet ut med 1-0 som sluttresultat foran det som i ettertid ble opplyst å være 350 tilskuere. Det var drøyt hundre mer enn de 239 jeg talte meg frem til, så gudene vet hvor de kom fra, men det får stå for deres regning. Jeg hadde nå nesten tre kvarter å vente på 21.02-bussen tilbake, og etter å ha passert sentrale steder som Fjuk og Myrimellom, kom jeg meg da tilbake til Sørumsand, slik at jeg kunne fortsette hjemreisen med tog derfra til Oslo og Drøbak-bussen hjem.

Norwegian ground # 88:
Blaker v Sørumsand 1-0 (0-0)