Bækkelaget v Ellingsrud 18.04.2018

 

Onsdag 18.04.2018: Bækkelaget v Ellingsrud

Jeg hadde allerede sett én kamp denne dagen da jeg forlot Årvoll, etter det som dessverre ble en transportetappe til neste cuprunde for Vålerenga. Destinasjonen var nå Ekebergsletta, og Bækkelagets hjemmekamp mot Ellingsrud i 6. divisjon Oslo avdeling 2. I tillegg til at hjemmebanen til KFUM Oslo ligger like ved siden av, er det jo også mer enn én bane som går under betegnelsen ‘Ekeberg kunstgress’. Som vanlig hadde jeg i utgangspunktet ikke til hensikt å regne nytt banebesøk for hver kunstgressbane der, da jeg med unntak av KFUM Arena regner de som et og samme anlegg (det får jo være opp til hver enkelt hvorvidt man føler dette er riktig eller ikke, siden noen av de tross alt ligger et lite stykke fra hverandre)

Jeg har uansett hatt muligheten til å se kamp her ved flere anledninger, da det er en rekke klubber som banedeler her, men det er en bane jeg med hensikt har ventet med å besøke i påvente av å se det jeg anser som det egentlige hjemmelaget. Dette er jo noe jeg alltid foretrekker å gjøre, og i dette tilfellet var det aktuelle hjemmelaget altså Bækkelaget, som bør være en kjent idrettsklubb for de fleste. Dette skyldes nok først og fremst det faktum at de er arrangør av Norway Cup, men klubben driver en rekke idretter som fotball, håndball, orientering, innebandy, friidrett, skiskyting og andre tradisjonelle skiidretter. Det er nok med klubbens kvinnehåndball-lag at Bækkelaget først og fremst har gjort seg bemerket, og mange vil vel huske deres store periode med Anja Andersen, Susann Goksør etc, men på fotballbanen har de vel aldri vært noen voldsom storhet.

Der jeg gikk av bussen hadde jeg kveldens kamparena noen hundre meter foran meg, og jeg kunne straks både se og høre at kampen ble blåst i gang like der fremme, et minutt eller to før jeg ankom det som er en typisk kunstgressbane i hovedstaden, uten noen verdens ting av tribunefasiliteter. Det trengs vel kanskje heller ikke med tanke antall tilskuere man opererer med på dette nivået av norsk fotball i hovedstadsområdet. Blant de 14 tilskuerne var det nok i tillegg til meg først og fremst venner, kjærester og bekjente av spillerne på de to lagene. Hjemmelaget Bækkelaget hadde startet sin ligasesong med borteseier over Kjelsås 3, mens kveldens kamp var sesongens første for bortelaget Ellingsrud.

Ikke mange minuttene etter at jeg hadde kommet meg bort til banen, sendte Zeshan Naveed gjestene i føringen i det sjuende minutt. De hadde da også et visst initiativ tidlig i kampen, og hadde en mulighet eller to til å doble ledelsen, før Bækkelaget plutselig slo tilbake etter drøyt halvspilt første omgang. Bortelaget ropte på offside da Kasper Kvalheim Thinn utlignet til 1-1, men til ingen nytte da dommeren – for øvrig uten linjemenn til å assistere seg – godkjente. Det så vel uansett nokså greit ut, men ti minutter senere tok Ellingsrud igjen ledelsen. Hjemmelagets keeper fikk styrt en avslutning i tverrliggeren, men Benjamin Skjønhaug Lamouri var først frempå og headet inn 1-2. Ytterligere fire minutter senere var samme mann på farten igjen og sørget for at det sto 1-3 ved pause.

Bækkelaget hadde nå en tøff oppgave foran seg, men startet nokså friskt i andre omgang. De måtte imidlertid vente et lite kvarter før de fikk uttelling, og det skjedde da Tobias Rødseth ble spilt gjennom alene med keeper og reduserte til 2-3. Med tjue minutter igjen var de à jour da Kasper Kvalheim Thinn scoret sitt andre for kvelden ved å heade inn utligningen til 3-3 fra et hjørnespark. Noen minutter senere var Bækkelaget nære på å fullføre snuoperasjonen da en av deres spillere sendte i vei et skudd som gikk i tverrliggeren, ned på streken og ut. Noen av deres spillere ropte høylytt om at dommeren måtte markere for scoring, og ingen ropte høyere enn deres keeper som sto helt i andre enden av banen og må ha hatt den klart dårligste posisjonen til å bedømme hvorvidt ballen var inne eller ikke.

Etter et par sjanser begge veier, sluttet det imidlertid med 3-3 og poengdeling, og jeg kunne spasere bort til bussholdeplassen for å starte hjemreisen. Ved bussterminalen kom jeg meg da også på Drøbak-bussen, men det ble en sen hjemkomst etter en lang dag med to kamper på menyen. Jeg hadde nå også virkelig begynt å se frem mot en weekend i Praha i begynnelsen av mai, men regnet med å først få med meg i hvert fall én kamp til her hjemme før den tid.

 

 

Norwegian ground # 84:
Bækkelaget v Ellingsrud 3-3 (1-3)
6. divisjon Oslo avd. 2
Ekebergsletta, 18 April 2018
0-1 Zeshan Naveed (7)
1-1 Kasper Kvalheim Thinn (24)
1-2 Benjamin Skjønhaug Lamouri (34)
1-3 Benjamin Skjønhaug Lamouri (38)
2-3 Tobias Rødseth (59)
3-3 Kasper Kvalheim Thinn (71)
Att: 14 (h/c)
Admission: Free

 

Next game: 22.04.2018: Drøbak/Frogn v Hødd 2
Previous game: 18.04.2018: Årvoll v Vålerenga

More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg