Stabæk U16 v Viking U16 (@ Fornebu Arena) 17.11.2017

 

Fredag 17.11.2017: Stabæk U16 v Viking U16

I løpet av de 3 sesongene Stabæk brukte Fornebu Arena som sin hjemmebane, kom jeg meg aldri dit på kamp. På den tiden fulgte jeg FFK trofast, og begge de to sesongene de to klubbene i denne perioden spilte i samme divisjon, kom det på et eller annet vis noe i veien. Da jeg nå skulle møte min far i Oslo denne fredagen, samtidig som arenaen skulle være vertskap for flere aldersbestemte cupfinaler, var det derfor en god mulighet til å ta turen. Det er riktignok ikke helt det samme selvsagt, men man kan ikke akkurat velge og vrake blant kamper lenger dersom man skal besøke Fornebu Arena. Etter en lunsj med faren min satt jeg meg derfor på bussen fra Rådhuset utover mot Fornebu, der jeg hadde blitt fortalt at det skulle være gratis inngang til de tre finalene som ble spilt der denne dagen.

Jeg er av de som fortsatt forbinder Fornebu med den gamle hovedflyplassen der ute, og det vel allerede året etter nedleggelsen av denne i 1998 at planene om et innendørs fotball-anlegg der ute for første gang kom på bordet. Det var Stabæk-folket som hadde store vyer for det de kalte ‘Blue Dream Arena’ som skulle bli en arena med 25 000 sitteplasser, blått kunstgress og skyvbart tak. De drømte om Champions League-spill der, og så for seg at Bruce Springsteen skulle varme opp før åpningskampen mot selveste Barcelona. De fikk ikke alt de ønsket seg, og det var også et betydelig antall hindringer i veien, men i 2009 sto Fornebu Arena ferdig. På det tidspunktet hadde man for øvrig solgt navnerettighetene allerede året før, slik at anlegget fikk et sponsornavn slik tiden tydeligvis dessverre krever.

I ettertid vet man at hallen aldri ga den økonomiske gevinsten man forventet, og investor Kjell Chr. Ulrichsen – som opprinnelig eide halvparten av anlegget – overtok etter hvert hele eierskapet. Stabæk Fotball hadde en avtale der klubben var sikret 40 års leie som de betalte 9 millioner kroner for i året, men denne avtalen ble forkastet, og eieren utarbeidet en ny leiekontrakt der leien ble økt med over 300% – til 30 millioner kroner i året. Det førte til at Stabæk sommeren 2011 annonserte at man ikke ville ha økonomi til dette, og at de således ville returnere til Nadderud Stadion etter 2011-sesongen. Etter dette har arenaen stort sett blitt brukt til messer og ikke minst konserter, og kunstgresset som tidligere lå fast der har også blitt fjernet til fordel for et asfaltdekke, slik at man nå må rulle ut kunstgress de ganger det arrangeres fotball.

Nå er det vel ikke så altfor ofte at så skjer i disse dager, men denne helgen skulle det altså spilles en rekke kamper der. Størst oppmerksomhet var tydeligvis viet lørdagens cupfinale for kvinner, og da skulle også G19-finalen avvikles. Denne fredagen var det imidlertid hele tre finaler på menyen, med to jentekamper og finalen i G16-klassen. Da jeg ankom med en drøy halvtime til avspark i sistnevnte, hadde allerede J16-finalen blitt spilt, men J19 skulle spilles etter kampen jeg skulle se. Jeg ville nemlig nøye meg med G16-finalen som skulle spilles mellom Stabæk og Viking, og etter at jeg og min plastpose hadde blitt omhyggelig ransaket og undersøkt, fikk jeg slippe inn. Jeg gikk for øvrig inn første og beste dør jeg så, og gadd aldri ta runden rundt senere for å forsøke å bytte langside, selv om jeg vurderte dette raskt da jeg hørte det ble delt ut lagoppstillinger og mistenkte at dette skjedde på motsatt side, der de offisielle aktørene befant seg.

Hva skal man så si om Fornebu Arena? Jeg er i utgangspunktet ikke noen spesiell fan av innendørs-fotball da jeg får følelsen av å se en hobbypreget kamp i en gymsal, men Fornebu Arena er vel i hvert fall det mest imponerende jeg hittil har sett av slike anlegg (der mine tidligere erfaringer begrenset seg til Østfoldhallen og Valhall Arena). Jeg hadde lest meg opp til at anlegget hadde en kapasitet på 15 000 ved fotballkamper, og det overrasket meg litt da det på en eller annen måte ikke virket så stort, men det stemmer sikkert, for så vidt meg bekjent har det vel ikke blitt bygget om med redusert kapasitet etter at Stabæk-folket returnerte til Bekkestua. Etter å ha punget ut for en Solo i kiosken, fant jeg en plass litt for meg selv på den ene langsiden, mens det stadig kom folk til for å ta plass på de grå plastsetene som er å finne på alle tribunene. De to kortsidene var for øvrig stengt av, uten at det skapte altfor stor trengsel.

Jeg var inne på at kunstgresset nå rulles ut når det spilles fotball, og det må sies at det ikke så spesielt fint ut. Det så mest av alt ut som om noen rett og slett hadde rullet ut et enormt gammelt vegg-til-vegg-teppe som flere steder fremsto temmelig slitt og flekkete, samtidig som det for hver halvannen meter var klare streker eller skiller på tvers av banen. Kampene denne dagen ble tydeligvis vist på NRK, og speakeren på motsatt langside og en reporter på «min» langside gjorde flere intervjuer der jeg mener det ble nevnt at Viking hadde vunnet siste møte, men jeg fikk inntrykk av at det til tross for dette var Stabæk som var favoritter før kamp. Det viste seg da også at det ikke bare var prat fra Stabæk-representanter som var i overtall på tribunen, for det var bæringene som snart tok kontroll over kampen.

Stabæk tok ledelsen i kampens tiende minutt, og kun tre minutter senere doblet de ledelsen. Man skulle tro at disse ungguttene var spreke nok til å spille 90 minutter, men i stedet spilles det i denne aldersklassen 2×40 minutter, og med fem minutter til pause virket det avgjort da de ‘blaa’ satt inn sitt tredje mål. Siddisene fikk imidlertid fornyet håp da Ivar Øidin reduserte til 3-1 på spektakulært vis med det som må kunne kalles et halvveis brassespark. Selv om keeper var ute i feltet og ballen gikk i bue over ham, var det et flott mål, og morsomt at unggutten i det hele tatt turte å prøve på noe slikt. Dermed sto det 3-1 til pause, og jeg kunne liste meg ut for å unne meg en aldri så liten røykepause før de siste 45…unnskyld, 40.

Det hadde underveis også blitt klart at det åpenbart var frie bytter, og det er en annen ting jeg har lite sans for, selv om jeg ikke lar meg opprøre av en slik praksis på dette nivået. Bare hold det vekk fra A-lagsfotballen! Uansett, vi fikk se flere sjanser og halvsjanser begge veier før Stabæk igjen scoret og sørget for å sette spikeren i kista med rundt ti minutter igjen. Vi fikk også vite at tilskuertallet var 715, og det var rundt det dobbelte av det som hadde vært mitt overslag. Stabæk har visstnok flere landslagsspillere i denne aldersklassen, og det største talentet av de alle skal være kaptein Herman Geelmuyden. Det var han som på overtid besørget 5-1, men det var fortsatt tid for nok en Viking-redusering, uten at det gjorde annet enn å pynte på resultatet.

Vikings A-lag har jo hatt en fryktelig sesong, og således er det nok godt å se at det gror nokså godt på de aldersbestemte lagene, men denne dagen møtte de rett og slett et bedre lag. Som gammel FFK-supporter vet jeg altfor godt hva det vil si å følge en klubb som blir vanstyrt av en ledelse fullt av surrehuer, og det var nok en medvirkende årsak til at jeg unnet Viking en opptur med seier i G16-finalen, men den gang ei altså. Mens Stabæk-guttene feiret ute på banen og ventet på å motta pokalen, og en gruppe fra Fortuna Ålesund klargjorde flagg og bannere før J19-finalen, forlot jeg åstedet og gikk mot bussholdeplassen. Jeg hadde tross alt en (meget viktig) kamp dagen etter også, og regnet med en lang dag i den forbindelse, så det var greit å komme seg hjem.

 

 

Norwegian ground # 81:
Stabæk U16 v Viking U16 5-2 (3-1)
NM Cupen 16, finale
Fornebu Arena, 17 november 2017
1-0 Christopher Georgiou Hurleen (10)
2-0 Oscar Aga (13)
3-0 Christopher Cheng (36)
3-1 Ivar Øidin (38)
4-1 Kasper Elias Strøm (70)
5-1 Herman Geelmuyden (80+2)
5-2 Adrian Amundsen Bergersen (80+4)
Att: 715
Admission: Free

 

Next game: 18.11.2017: Notodden v Fredrikstad
Previous game: 12.11.2017: Fredrikstad v Notodden

More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg