Ås v Trosvik 12.05.2017

 

Fredag 12.05.2017: Ås v  Trosvik

Min engelske groundhopper-kollega Paul Fergusson hadde denne dagen flydd over for å tilbringe noen dager med fotball i Norge, og i den forbindelse hadde jeg hjulpet ham litt med kamputvalget. Det førte til at jeg selv endte opp med å bli lokket med på et par av kampene, og først ut hadde han denne fredagen falt ned på en klubb som er en av mine mest lokale; nemlig Ås. Derfor kom jeg meg omsider opp til Ås, der han allerede satt og ventet ved stasjonen da jeg kom. Det var fortsatt tid til å stikke innom Babylon Pizza for litt mat før vi spaserte opp til Ås Stadion, der jeg for tredje gang skulle se Ås sitt A-lag som hjemmelag. Det er en bane der jeg også flere ganger har spilt selv, for ikke å snakke om at jeg flere ganger har drevet diverse aktiviteter der i forbindelse med blant annet gymtimer under perioden med skolegang i Ås. Første gang jeg så Ås sitt førstelag her, var det Fredrikstad-klubben Trosvik som var gjester, og det var sannelig også tilfelle denne fredagskvelden. Den andre kampen var for øvrig en cupkamp mot Fredrikstad i april 2015, der Ås måtte se seg slått 1-5, men det er en annen historie.

Både Ås og Trosvik spilte forrige sesong i 3. divisjon, men kveldens kamp dreide seg om poeng i 4. divisjon Østfold, etter at begge ble degradert i forbindelse med omstruktureringen som blant annet sørget for at tolv 3. divisjons-avdelinger ble til seks. Ås sto med 3-0-2 og ni poeng på sine fem seriekamper så langt, mens Trosvik kun to dager tidligere hadde tatt sine første poeng for sesongen ved å slå Kvik Halden 2. Vi forventet derfor en Ås-seier da vi ankom og etter hvert ble oppsøkt av en kar som gikk rundt for å kreve inn 50 kroner i inngangspenger. Mon tro om også veteranene som hadde satt seg til i fluktstoler på gressbanken oppe vei veien som går forbi måtte betale. Ås Stadion har nå også dessverre fått kunstgressbane, og lider også under å ha løpebaner for friidrett rundt fotballbanen (jeg vil nå faktisk si at det første er verre enn det siste), men det jeg først la merke til var hvordan området rundt var en byggeplass. Bak bortre langside har det vært en grusbane som NFF tilsynelatende har forsøkt å gi inntrykk av er hjemmebane for studentklubben NMBUI, men jeg har lenge mistenkt at deres markør for ‘Storebrand Stadion’ er feilplassert. Uansett var den nå helt borte og fremsto som sagt som en eneste stor byggeplass, så mon tro hva som skjer der.

Jeg hadde tidligere i sesongen sett Ås bli delvis herjet med da de besøkte DFI i cupens kvalifiseringsrunde, men nå var motstanden en ganske annen, og i løpet av kampen kom vi også i prat med en kar som mente at Trosvik har mistet så godt som hele spillerstallen fra i fjor og dermed har måttet bygge opp et nytt lag med nye og unge spillere. Ås dominerte da også ganske kraftig, og det var overhodet ikke ufortjent da Michal Goczal satt inn 1-0 i det 18. minutt. Kun en voldsom ineffektivitet hindret Ås i å putte på både ett, to og tre til før Mathias Torgersen i omgangens siste minutt scoret et aldeles praktfullt mål. Fra det som må ha vært godt over 35 meter bestemte seg han for å skyte, og vi hadde et lite «Geoff Hurst moment» da ballen gikk via tverrliggeren og ned, men vi sto prefekt plassert til å se at hele ballen hadde vært en liten halvmeter over streken før den spratt ut igjen. Heldigvis hadde dommer og linjemann sett det samme, slik at denne perlen av en scoring ble gjeldende, og vi kunne ta pause på stillingen 2-0.

Etter at vi hadde vært innom kiosken for å kvittere ut brus til meg og kaffe til Paul, forventet vi mer enveiskjøring i andre omgang, men etter kun noen minutter fikk Ås en mann utvist uten at noen av oss registrerte hva som faktisk skjedde. Jeg trodde faktisk først det var et bytte, for jeg hadde ikke sett noen situasjon som skulle tilsi rødt kort, men da mannen som gikk av ikke ble erstattet av en innbytter, var det bare å ta en opptelling og konstatere at så var tilfelle. Likevel beholdt Ås initiativet, men måtte vente til det var et kvarter igjen før Ali Øzen besørget 3-0 og tilsynelatende sikret alle tre poengene. Flere minutter på overtid fikk imidlertid gjestene en mulighet til å pynte på resultatet da de ble tildelt straffespark, og da Mahad Bashir Mohammed satt ballen i mål var det så godt som med siste spark på ballen. Dermed endte det 3-1 foran det vi tallfestet til 65 tilskuere, og vi kunne spasere tilbake mot togstasjonen, der Paul skulle ha toget tilbake mot Oslo. Selv benyttet jeg anledningen til å hoppe på en av Drøbaks-bussene da den kom forbi på veien dit, men jeg skulle treffe Paul igjen om ikke altfor lenge.

 

 

Revisit:
Ås v Trosvik 3-1 (2-0)
4. divisjon Østfold
Ås Stadion, 12 May 2017
1-0 Michal Goczol (18)
2-0 Mathias Torgersen (45)
3-0 Ali Øzen (76)
3-1 Mahad Bashir Mohammed (pen, 90+4)
Att: 65 (h/c)
Admission: 50 kroner

 

Next game: 14.05.2017: Asker v Bærum
Previous game: 06.05.2017: Drøbak/Frogn v Kråkerøy

More pics

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg